Köpa scooter 125cc och uppåt...

Dadde

Medlem
Gick med
16 Oct 2004
Hoj
KTM 450 exc -07. Ducati Monster 620ie -04 . Yamaha R1 Såld. Yamha FZR 1000 Såld. Kawasaki GPX 600 Såld. Honda NSR 125 Såld.
Jag tänkte köpa mig en scooter och ha att pendla till jobbet med. Jag är helt ny på scooter och skulle behöva lite tips på vilken jag skall köpa, har ni några förslag?

Jag vill inte ha någon kina-scooter med dålig kvalité.
Den får gärna vara billig, runt 10000kr hade varit kanon men kvalitén får komma först så jag förstår att den inte kanske går.

Jag vill ju gärna ha en "rolig" scooter med lite motor och lite hk, jag förstår att jag inte kan jämför med R1 men den skall ju inte vara för seeeeg:)

Den skall gärna vara snygg och lite sportig:)

Kommer pendla ca 4 mil/dag mest på 70 väg men även lite 90 väg.

Kom med tips och funderingar, ni har säkert lite erfarenhet av scootrar också:)

Hadde en Aprilia 125 som va lite småkul o köra toppade ca 110-115 enligt mätaren.Men det är ju en tvåtaktare så den var ju inte precis bensinsnål drog ca 0.5-0.6

Hört att Gilera Runner 180 ska vara rätt rolig med lite trim.

Jag hade en Aprilia SR125 som jag var nöjd med. Bra lastutrymme under sadeln plus en extra krok för matkassen vid fötterna.

Jag har kollat lite på Gilera runner 180, men de är lite väl dyra, men jag har läst att de skall vara riktigt roliga (i scooter-mått mätt:)) Aprilia 125 låter intressant men det kanske är lite mer ekonomiskt med en fyrtaktare, hittar inte så många på blocket heller.

Är det någon som har erfarenhet av Kymco Agility City 150? En ny hoj för ca 23000:-
http://www.kymco.se/mc/kymco_agility150.html
Hur är kvalitén?
Den har bara 11 hästar, tror ni det blir för lite? Varför kan inte 125 ha lika mycket hk som förr, min gamla NSR 125 tror jag hade ca 30 hk:)

Jag har kollat lite på en SYM 125 från 07 som jag kan få för 10000kr, fast den har gått 2000mil, ganska långt för en scooter eller? Bra köp? någon som har erfarenhet av SYM?, Kvalité?

Last edited:
Körde 550 mil under två år med Yamaha YP 125 Majesty. Snygg (tycker jag) stabil, trevlig att köra. Inte så snabb (11 hk) men toppade 105-110 på mätaren (motvind/medvind :-).

Funkar alltså på 90-väg, men man får köra med gasrullen nästan i botten, som på en moppe ungefär, på så snabba vägar.
På 70-väg: rätt kul på krokiga småvägar.
110-väg: inte lika kul. Bilarna kör 110-120, och man själv kör max 105. Resten kan du gissa! :-)

Så kör du mest 70-väg och lite 90-väg är det helt ok. Kör du mer 90/110 så köp en 250 istället. Det är i så fall ett bättre val, där kan du hålla motorvägstempo 110-120.

Själv då? Jo, jag bytte till en 500:a på 40 hk eftersom jag körde en del landsväg. Den toppar c:a 160 och det räcker rätt bra på väg till jobbet!

Hade inga som helst driftsproblem med YP 125:an under mina två år.

EDIT: Både Aprilia och Piaggio har vettiga 250:or med stora hjul och tillräcklig prestanda för pendling. Körde själv 25 mil på en dag på Kreta med en Piaggio 250, funkade toppen i bergspass på 1100 möh såväl som på motorväg. De är dock rätt ovanliga i Sverige och kan vara svåra att få tag på.

Last edited:
Tackar för tipsen!
Jag tror jag gjorde ett klipp idag (om man tänker på priset)!
Det blev en PGO T-rex 110cc - 06, i fint skick. Fick med ett ABUS skivsbromslås också.
Jag gav 2000kr :-)
http://www.alltommc.se/mcGuiden/visa.php?id=325&b=2006&ar=2006

Den har aldrig varit trimmad (gubkörd). Vet ni vad man kan för att trimma en sådanhär två taktare? Räcker väl egentligen som det är, men man är ju lite sugen när man fick lite slantar över:-)

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti