Köpa "Racebatteri" LiFePO4, skräp eller king?

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Mors!

Funderar på att göra en seriös vikt/utrymmesbesparing på mitt trajabygge nu i vinter. Originalbatteriet vägar satan och tar upp halva bakramen.

Fick tips om att titta på LiFePO4 batterier.

Har inte koll på tekniken, eller funktionen hos dessa batterier.
Har försökt kontakta Lechef här på SH som byggde dylika batterier tidigare, men han har inte svarat.

Har någon erfarenhet av dessa batterier?
Ris eller ros?

Vart kan man köpa dessa?

Länkar lite nedan:
http://www.accu-by-seidel.de/epages...jectPath=/Shops/61957196/Products/ABS-A123-SA

http://www.carbon-speed.com/prod.htm

Jävligt dåligt med info om den sistnämnda, står inget om Ah eller dylikt..

Bifogat

• 132_-4600_inkl_Balancer_m.jpg
    132_-4600_inkl_Balancer_m.jpg
    50 KB · Visningar: 976
Kör själv med dessa batterier, 4,6Ah vikt ca 0,6kg och det räcker för att dra igång min Ducce 999:a utan problem. :tummenupp

Svagheten är om det är kallt ute, då behöver man starthjälp vid första start. (kallt 10 grader eller lägre)

Vad gäller Lechef så är han lite svår att nå då han har många knivar i kastrullen.

Kör själv med dessa batterier, 4,6Ah vikt ca 0,6kg och det räcker för att dra igång min Ducce 999:a utan problem. :tummenupp

Svagheten är om det är kallt ute, då behöver man starthjälp vid första start. (kallt 10 grader eller lägre)

Vad gäller Lechef så är han lite svår att nå då han har många knivar i kastrullen.

Vart köpte du ifrån?

Känns ju minst sagt surt att begära starthjälp när det är under +10 :(
Jag kör ju så fort snön har försvunnit och så länge det går på sässongen :gnissla

Ingen som har några andra kontaktuppgifter till LeChef?

Tack för tipset!
Har läst lite i den tråden tidigare, synd att man inte får se den färdiga "produkten" som Mr Helmut byggde.

Last edited:
Tack för tipset!
Har läst lite i den tråden tidigare, synd att man inte får se den färdiga "produkten" som Mr Helmut byggde.

Jag kan nog fixa kort. Funkade bra och fungerar fortfarande bra. Har man en lätt startad cykel är det klockrent. Startströmen är ju den samma men den orkar inte riktigt lika länge. När det är kallt skall man tydligen ge den en snabbt tryck på starten, vänta lite och sen göra en ordentlig start.

Köp INTE ifrån Carbon-speed. Dom blåste mig på pengar (jag erkänner att jag är en klant)

Vore klockrent om du kunde fixa en bild :)
Var det mycket jobb?

Visst kan man hantera en lödkolv, men inte fasen är man ngn expert.

En kompis,kompis ,kompis gör egna batterier.Vet inte så mycket om dom än. Kostar ca 1300.Min kompis skulle kolla upp lite mer..

"700cc storstånka" förresten, finns det en 700cc lillstånka??? :)

Allt under 779 cc stånka är "puny". ;) /Dr.Big aka 250kg motorsvagt gjutjärn

Har alltid varit nyfiken på sådana batterier. Kroknar de extremt fort om man inte för igång "tröskan" på första försöket?

Allt under 779 cc stånka är "puny". ;) /Dr.Big aka 250kg motorsvagt gjutjärn

Har alltid varit nyfiken på sådana batterier. Kroknar de extremt fort om man inte för igång "tröskan" på första försöket?

Men en sådan där Dr Big har väl ventillyftare? Och kan startas med ett ficklampsbatteri?

Men en sådan där Dr Big har väl ventillyftare? Och kan startas med ett ficklampsbatteri?

Inte vet jag, jag kör bara. Men hur svårt kan det vara att få 50 ponnys att skena? Kan inte kräva mer än en kinapuff. :)

För att försöka vara någorlunda seriös så har väl en DR800 dekomp och lyftare och allehanda bråte. Men det kan säkert mer insatta svara bättre på. Det jag undrade var vad dessa batterier har för allvarliga nackdelar.
Mina gissningar var uthållighet och kallstartegenskaper men ville få det bekräftat då jag är (som på många) nollad på området.

Inte vet jag, jag kör bara. Men hur svårt kan det vara att få 50 ponnys att skena? Kan inte kräva mer än en kinapuff. :)

För att försöka vara någorlunda seriös så har väl en DR800 dekomp och lyftare och allehanda bråte. Men det kan säkert mer insatta svara bättre på. Det jag undrade var vad dessa batterier har för allvarliga nackdelar.
Mina gissningar var uthållighet och kallstartegenskaper men ville få det bekräftat då jag är (som på många) nollad på området.

JA uthålligheten är sämre då det är färre Ah än original jättebatterier. Stoppar man i ett konventionellt 5Ah batteri i en Ducce så drar det inte runt startmotorn då det inte kan ge startström nog. Dessa rackare ger startström nog men innehåller bara elektroner nog för 5Ah. Kallstart är inte sämre än blybatterier.

Last edited:
Smutt batteri till vettigt pris!

Frågan är om det pallar min "lilla" högkompade 900:a.. :gnissla

Det klarar galant att leverera nog med startström frågan är hur länge du hade tänkt stå och nöta på startmotorn.

Ett Yuasa till en R6 väger 3,2 kg och kostar ca 2500:- :jisses Viss skillnad mot dom där som väger drygt 0,86kg :Bugar Biltemas väger bara 2,8 och kostar 319:-... Är det smidigt att beställa från den där firman? Har du ungefärlig koll på vad frakten går på?

Killen är hur bra som helst att ha och göra med och han har mycket goda referenser från www.ktmtalk.com (usa största KTM forum). Vad frakten går lös på vet jag inte men 20-30USD är väl rimligt.

Last edited:
JA uthålligheten är sämre då det är färre Ah än original jättebatterier. Stoppar man i ett konventionellt 5Ah batteri i en Ducce så drar det inte runt startmotorn då det inte kan ge startström nog. Dessa rackare ger startström nog men innehåller bara elektroner nog för 5Ah. Kallstart är inte sämre än blybatterier.

Tackar och bockar, men jag pratar inte alltid i "duccetemer" även om det ibland verkar så. :)
Tacksam för svaret iaf.

Att ett "vanlig batteri" på 5Ah inte är sämre än dessa fattade jag, förutom vikten då kanske.

Är det inte bara att paralellkoppla 2st om man vill nöta länge på startmotorn då, eller blir det knas på laddbalanseringen då på något vis?

Jag funderade på att slakta en billig startbooster (en sån där man ansluter när batteriet är tomt som hjälpstart) och se vad som fanns i en sån.

EDIT: Efter att ha kollat på dom billiga startboosters jag hittar på nätet verkar dom innehålla tunga blybatterier, men blybatterier som klarar att leverera en sjujäkla startström.

Men någon vikt/platsbesparing blir det dock inte.

Last edited:
Det blir inte mer balanseringsproblem än mellan cellerna i en acc.

Eller kanske inte , accet kan vara uppbyggt av celler från samma batch medans pack 2 är från en annan - men sånt går ju att fixa.

Startbooster grejerna innehåller slutna blyaccar av leksaks och ups typen.
Biltemas sådana batterier är faktiskt helt ok - kör min på 2 st 10Ah som är separerade
så fort motorn är avstängd - som på båt ungefär.

För att kunna köra stereon och annat och kunna starta skiten - (ja har ingen jävla guldvinge för det).

*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back