Köpa R1 -01 (Kolla efter vad?)

Jo, jag är ju sugen på det. Men skriver du "tjööp" bara för att du har en r6a? :)

Uppskattar verkligen tips som sagt, är inte sugen på dåliga affärer (vilket alla andra säkert är) Not.. :)

Lyssna efter missljud i motorn samt kontrollera att inte växellådan är sliten och orsakar att växlar "hoppar ur", brukar oftast vara på 2-3 växeln.
Kolla så att inte ram/gaffelben/fälgar har defekter som förändrar köregenskaperna, t.ex. buckla i fälgen eller sned ram.

Till sist kolla i serviceboken och slå en signal till firman som gjort den och hör efter med dem, om du vill vara säker dvs. på att den verkligen är gjord. Samt det allmänna skicket på hojen och slitdelarna - hur är skicket på dem? En som har t.ex. slackande och osmörjd kedja kan vara en hint om hur hojen har blivit skött under sin tid med ägaren.

Självklart ska du pruta några lappar på hojen också, något dyr är den.:)

Lycka till och kör försiktigt!:tummenupp

Lyssna efter missljud i motorn samt kontrollera att inte växellådan är sliten och orsakar att växlar "hoppar ur", brukar oftast vara på 2-3 växeln.
Kolla så att inte ram/gaffelben/fälgar har defekter som förändrar köregenskaperna, t.ex. buckla i fälgen eller sned ram.

Till sist kolla i serviceboken och slå en signal till firman som gjort den och hör efter med dem, om du vill vara säker dvs. på att den verkligen är gjord. Samt det allmänna skicket på hojen och slitdelarna - hur är skicket på dem? En som har t.ex. slackande och osmörjd kedja kan vara en hint om hur hojen har blivit skött under sin tid med ägaren.

Självklart ska du pruta några lappar på hojen också, något dyr är den.:)

Lycka till och kör försiktigt!:tummenupp

Här är en prisvärd rackare. Ser ut att vara ett välskött exemplar, vältvättad, välvaxad och välsmord, sådär som vi enades om i förra tråden.;)

http://www.youtube.com/watch?v=-1BMTHmqi00&feature=related

Last edited:
Den hojen som länkas till i första inlägget vet jag en hel del om. I våras när den såldes till nuvarande ägaren var den i mint condition. Pedantskött är bara förnamnet. Om den inte misshandlats under sommaren så bör det fortfarande vara en pärla :tummenupp

Det är inte mycket att fundera på utöver det vanliga på den hojen. Med så lågt miltal och om skicket är riktigt bra så är den nog i alla fall nästan värd dom pengarna. :tummenupp

Lådan ska du kolla ordentligt, spec 1-2an men även dra genom hela registret känn om du känner några onormala vibrationer.
Slirande koppling när den är kall är ganska vanligt om den har "fel" olja, inget farligt dock är de ganska känsliga för rätt olja om inte lameller är i kalasskick.

Annars kolla över det allmänna skicket, då ett kasst däck dåligt drivpaket osv så rinner lapparna iväg snabbt.

Känn även av ägaren, vet han inget om hojen så köp inte.

Det är inte mycket att fundera på utöver det vanliga på den hojen. Med så lågt miltal och om skicket är riktigt bra så är den nog i alla fall nästan värd dom pengarna. :tummenupp

Stirra inte på miltalet då det tar 1timma att ändra.

Last edited:
om jag var du skulle jag köpa en gixxer 1000 istället verkar va en bättre hoj,
r1 delar vimmlar det av på blocket + andra ställen måste ju bero på ngt , sen har jag hört att motorerna är ngt sämre

r1 delar vimmlar det av på blocket + andra ställen måste ju bero på ngt , sen har jag hört att motorerna är ngt sämre

R1:an har smidigare chassie... mera lok i gixxern...

gixxern har en bra mycket grymmare motor...

R1 e en bra "förstasporthoj" me lagom me effekt...och ett bra pris.. även om den e grymt fin så tycker jag att 53k e lite dyrt... 49-50k e mera lagom för säsongen..

Finns en anledning att det finns sjukt mycket delar till rettor, sålde mycket och många skrotade i skogen.
Har dock inte förlorat raktfram mot en sukka 1000 ex -03 förutom i toppfart.

Lite prutmån borde det vara, köpte min för runt de pengarna i våras inför högsäsong, min har Akra helsystem men saknar styrdämpare, hade bara gått c:a 1400 mil då, c:a 1800 mil nu, tänkte låta Dr Bike göra 2000-milaservice och en tidig ventilkoll innan jag vinterparkerar den. Skulle nog vara rätt nöjd att få 50.000:- för den sedan, men det är ju jag det :-)

<=== Bara bankörd ibland :-)

Lite prutmån borde det vara, köpte min för runt de pengarna i våras inför högsäsong, min har Akra helsystem men saknar styrdämpare, hade bara gått c:a 1400 mil då, c:a 1800 mil nu, tänkte låta Dr Bike göra 2000-milaservice och en tidig ventilkoll innan jag vinterparkerar den. Skulle nog vara rätt nöjd att få 50.000:- för den sedan, men det är ju jag det :-)

<=== Bara bankörd ibland :-)

Okej.
Samma hoj ligger på blocket för 55k, så lite prutmån borde det finnas, speciellt om man gör affär samma dag. Sånt brukar ju kunnas uppskatta..

Tråkigt bara o köpa hoj för så mkt pengar, nu när höste kommit 4 real här i stockholm, 11 grader och irriterande pissregn. Men jag har ganska stort garage, så då kan man träna på att lägga ner hojen i kurvor.. :)

Tack för all hjälp, skall kolla på hojen i dagarna.

Adam

*/ ?>
Nyheter
Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage