Köpa R1 00-01

Don Danielsan

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2005
Hoj
Ducati 749s
Sugen på en r1 00-01 blå/vit för ett schysst pris om någon känner nån som känner nån... vill ha en krångelfri hoj som gått max 3000 mil.

Nåt man ska akta sig för?

blir nog svårt att hitta en prisvärd R1.a -00-01.a som gått ÄRLIGA 3000mil.

R1.a -98-01 är ju kända för växellådeproblem o hög oljeförbrukning speciellt de som gått lite hårt...

jag har haft 2 st R1 -00. o visst e det smidiga hojar men känns ju rätt orkeslösa efter nån vecka speciellt i jämnförelse me gixxer 1000.

satsa på en gixxer 1000 -01-02-03-04. (K1-K4) om du vill ha en bra mycket bättre hoj.

mvh.T

▼ Ad by Refinery89
R1 är ju rena stridsvagnarna, dom är ju överlägset den mest bankörda hojen så det förklarar ju att det finns slitna exemplar men jämför man en "normalkörd" R1 med dito från andra märken så tror jag inte alls det är någon skillnad.

blir nog svårt att hitta en prisvärd R1.a -00-01.a som gått ÄRLIGA 3000mil.

R1.a -98-01 är ju kända för växellådeproblem o hög oljeförbrukning speciellt de som gått lite hårt...
mvh.T

Växellådsproblemet ska väl vara åtgärdat på garantin?
De åtgärdade hojarna har får stjärnor stämplat före & efter ramnumret.

▼ Ad by Refinery89
Växellådsproblemet ska väl vara åtgärdat på garantin?
De åtgärdade hojarna har får stjärnor stämplat före & efter ramnumret.

det var väl 98-99 som det felet var känt. , dock så vet jag flera -00-01.or som haft knas me växellådorna. , slitna ingrepp som kastar ur växlarna etc.

R1.a känns ju mera smidig som banhoj än gixxer 1000 men på vägen känns gixxern bättre.

mvh.T

R1 är ju rena stridsvagnarna, dom är ju överlägset den mest bankörda hojen så det förklarar ju att det finns slitna exemplar men jämför man en "normalkörd" R1 med dito från andra märken så tror jag inte alls det är någon skillnad.

hög oljeförbrukning på både R1.a o Thunder ace är ju välkända fel efter 3000-4000mil. speciellt vid hårdare belastning.

men visst... , smidig banhoj för att vara runt 10 år gammal.:tummenupp

mvh.T

Last edited:
Egentligen kan du dra det till 98-01, skillnaderna är ovidkommande.

Köp den som gått minst och som inte tappar 2an när du öser ur den fullt på växeln, om den gör det så är det dags för byte av en hel del.

Det här kan anses som en hojgeneration, för att R1 var först med detta nya koncept och de andra hängde inte med helt enkelt, du gör rätt i att strunta i de trista 02-03 hojarna som bara innebar bekvämare hit och dit tjafs ingen vill ha ändå som ville ha en sån här hoj.

04 är första möjliga förbättringen, dock med rätt taskigt melanregister imo, mycket varv krävdes för ett då dock klart bättre drag än de äldre vi talar om.
Jo även lika bra som på nämnda GSXR1000R av första modell, den stegar dock ifrån på högre varv, men just i mellanregistret är R1an lika björnstark som suckan, thats it.
Dock var de första 2 årens suckor felbygda såtillvida att de var klossiga, nåt de snabbt ändrade på till 03 när de totalt härmade R1 för att vara med i leken, så javisst högre toppeffekt ur en jävla fin rova men mer trögmanövrerade´.

Hög oljeförbrukning inträffar för att folk kör på idiotoljor som kanske 0 eller 5 i viskositet, slå i typ 15w40 eller nåt och skiten drar knappt nåt.

Ok, det kanske förlorars några hästar nånstans som ingen märker men så är fallet.

Växellådan JA för fan, idioter som drar på bakan på ettan och slår i 2an med typ 110nm, inget håller för sånt, men gör som jag skrev bara.

Det är inte ett problem på det sättet som åtgärdades utan gäller alla dessa R1or, och beror som sagt på jönsar till piloter, enkelt kollat fel.

Jag skulle i stället säga att akta dig för dålig bakstötdämpare som tyvärr snabbt blir som en gammal säck och när du drar på gas sätter sig hojen djupt och framänden blir extremt orolig särskilt utan styrdämpare.

Gaffeln är för mjul med,mne går att leva med över den rent usla bakdämparen, köp helst en där de satt på nåt vettigt i stället och gärna nåt med styrdämparen för styrningen är klart nevös och hojen är än idag att tänka på som kort och nervös särskilt när det börjar gå undan lite.

Folk som inget vet pratar gärna om R1or som några jäva dragracehojar, inget kan vara mer fel, de är för kurvvägar eller bana, de är svårstartade och nervösa i hög fart om minsta lillfinger sticker ut nånstans.

Nä 98-01 lever en hel del på sitt massiva mellanregister faktiskt som är rätt skönt på småvägar om man har koll på läget, men det är måttligt kul att åka 290 så att säga, det är inet som 290 på en Busa om vi säger så.

Och jo jag äger en sån här sen länge och känner till dem, jag bytte till Öhlinare bak och fan hojen blev som ny.
Originalt då gått 1600 mil upplevdes som ett dåligt skämt, dock vägde jag då 90kg med, med lättare förare blir det bättre.

Har provat nyare R1or och visst mer ös, men jag är inget för korvkoiskskrytet, jag kör inte snabbare på dem och blev som sagt besviken på det mesta på den 05a jag testade utom den klart vassare högvarseffekten, i övrigt upplevdes den bara som tröttare.

De ännu modernare särskilt då 08a har jag inte provat, de sägs ju ändrat på mycket, men vafan, ska man hålla nere på småvägarna så mycket däcken osv tål så hamnar farterna lätt över 200 och döden kommer inträffa redan med min gamla buske förr eller senare, så det är skrytvärde bara och förstås för banåkare.
Visst växelådan är inte världens smidigaste och det tog tet tag för mig att vänja mig, men det hela beror på att R1orna motorer bygdes med axlarna i en trekant(för att få en kort motor då alal andra hade sina lådor med axlaran efter varanndra), ingen hade vågat gjort detta förr, trist nog ledde de då till en växelåda du får arbeta med lite, ingen smörväxelåda alltså, men absolut inga problem om än lite trögt.

Se det som det var här och jämför inte med dagens maskiner, utvecklingen har gått framåt, men det innebär inet tat de här hojarna är skit, de är betydande bättre än tex sian föregångare som FZR1000 och GSX-R1100 som är rena bojsänken, även CBR900RR hade inget att sätta emot innan 954an kom.

92 var CBR900rr kung 98 var R1 kung, så är hojhistorien och jag vet inte om det blivit nån mer kung efter det då det slog loss väldigt sen med liknade hojar, fuskhögkubikare från twinnarna då de annars inte hade en chans och mer liknade hojar men med mer effekt och modernare framtoning.

Last edited:
det var väl 98-99 som det felet var känt. , dock så vet jag flera -00-01.or som haft knas me växellådorna. , slitna ingrepp som kastar ur växlarna etc.

R1.a känns ju mera smidig som banhoj än gixxer 1000 men på vägen känns gixxern bättre.

mvh.T

hög oljeförbrukning på både R1.a o Thunder ace är ju välkända fel efter 3000-4000mil. speciellt vid hårdare belastning.

men visst... , smidig banhoj för att vara runt 10 år gammal.:tummenupp

mvh.T

Jag sålde min R1 1999 i höstas, den hade gått på bana i tio år (2300 mil) med yoshikammar och trycksatt luftburk - och den har fortfarande originalmotorn kvar, den drog knappt en droppe olja och växlarna satt helt perfekt. Renoverade den i början av året men behövde knappt röra motorn som var i perfekt skick. Om den honats eller fått ny växellåda vet jag inte, men jag körde den själv två år på bana och den svek mig aldrig :)

Vet även om fler som kan vittna om samma sak.

Men sen finns det som sagt dom som kör dragrace vid varje rödljus, wheela/stoppies och annat hÄfftigT - då sliter det klart på grejerna men det spelar nog ingen roll vilken hoj det handlar om då.

Jag sålde min R1 1999 i höstas, den hade gått på bana i tio år (2300 mil) med yoshikammar och trycksatt luftburk - och den har fortfarande originalmotorn kvar, den drog knappt en droppe olja och växlarna satt helt perfekt. Renoverade den i början av året men behövde knappt röra motorn som var i perfekt skick. Om den honats eller fått ny växellåda vet jag inte, men jag körde den själv två år på bana och den svek mig aldrig :)

kan bero på att hojen egentligen ska gå på bana just som jag märkt det på mina R1.or är att när man ligger kilometer efter kilometer på rödvarvsmarkering o pressar som oljeringarna ger upp.

Men sen finns det som sagt dom som kör dragrace vid varje rödljus, wheela/stoppies och annat hÄfftigT - då sliter det klart på grejerna men det spelar nog ingen roll vilken hoj det handlar om då.

sämre för gaffeln o lådan kanske.

mvh.T

Det hänger nog mest ihop med att Rettan alltid har varit en poppis korvmojshoj, som det har uiiilats flitigt med, rödljusraceats med och växlar har stampats i på fel sätt och det har gett rundade ingreppsklackar och då är det inte så konstigt att växlarna hoppar ur. Men å andra sidan så är det inga problem att köra sönder vilken låda som helst med rätt misshandel. Du kan skrota en stridsvagn om du bara vill, eller få en rem-Daf att gå två varv runt jorden ;)

▼ Ad by Refinery89
Otroligt mycke hoj för pengarna, försök hitta en fräsch med så mycket historik som möjligt. Sen är det bara o handla!

Nyheter
Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

▼ Ad by Refinery89
Back
▼ Ad by Refinery89
▼ Ad by Refinery89