Köpa pistol men vart?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag tänkte ta upp en gammal hobby sedan länge, nämligen skytte. Tidigare sköt jag dock med gevär men nu vill jag ha pistol istället.
Jag brukar låna min styvfars Glock 17 när det ska skjutas men jag vill ha en egen känner jag men vart fasen hittar man begagnade Glock 17 till exempel? Blocket var ju dödfött, 3 pistoler till salu varav en Glock 17.
Finns det någon gula sidorna fast för vapen?

Och ni som kan något om skytte, vad är det för skillnad på Glock 17 samt 19 och vilken bör man köpa? Den första är jag ju bekant med och jag gillar den men jag har aldrig testat en 19 så jag vet ju inte vad jag går miste om känns det som.

http://skytteforum.com/

Edit: Antar att du inte ens har licens för pistol? Då får du vara nöjd om du kan skaffa en glock inom det närmaste året...

Först ska du vara aktiv medlem i en skytteklubb, sedan så ska du inte vara dömd för något under dom 5 senaste åren... (Har för mig att det är 5år)

Dessutom måste du ha varit aktiv medlem i klubben i minst 6månader och ha skjutit 3st guldserier innan du får söka licens på .22 Sedan så brukar det ta 6månader till innan du får söka licens på andra vapen...
Många klubbar kräver även att du ska gå några tävlingar varje år!

Jag har ingen erfarenhet av detta själv förutom att farsan var aktiv pistolskytt för några år sedan :)

Last edited:
Förlåt om jag kanske läser ditt inlägg lite konstigt men:
Gammal hobby? Gevär? Pistol är inget man bara skaffar. Sen är pistollicenser på 5år, sen måste man förnya. Gevär är livstid.
Är du medlem i en pistolskytteklubb? Det krävs ETT års medlemskap för att få köpa "grovpistol" tex en 9mm Glock ( 6mån för cal.22 )
Under den tiden skall du även vara aktiv och skjuta diverse fodringar.

Mvh Aktiv pistolskytt.

Nej jag har ingen licens men min lösning är att gå med i en fbu-klubb och skjuta med dem och då är det ej samma regler som skytteklubben har. Fortfarande strikta regler men ingen .22 behövs först och ej heller flera års medlemskap.
Och det är ändå på deras bana jag skjuter på och de står även för ammunitionen. Betydligt enklare än att behöva åka till skytteklubben varje vecka när jag nu istället under 6-8 månader skjuter vissa serier med skytteledare osv för att sedan övertyga polisen om att jag behöver licens för att köpa en egen pistol.

Så för att återgå till ursprungsfrågan istället för att sitta här och gissa; är det bara butiker som gäller vid inköp av pistol?
Och för övrigt så får min styvfar som är skytteledare köpa ytterligare en pistol om behov finns vilket det gör för undervisning. Sen kan jag ju köpa den av honom när jag har fått min licens som jag förstår det.
Anledningen till att jag vill ha en egen är för att det är krångligt och tidsödande att dela pistol.

Och jag skjuter bara på tavlor Starstriker, ledsen att behöva göra dig besviken :(

Finns det inte en annonsdel i t.ex. Vapentidningen och liknande publikationer?

Men varför glock? Är det något som försvaret kräver?

För om inte finns det bättre att skjuta med.

Men varför glock? Är det något som försvaret kräver?

För om inte finns det bättre att skjuta med.

Jag vet inte, jag har bara skjutit glock och Luger och lite olika revolvrar så jag har inte så stor koll. Både styvfar och min mamma kör med Glock 17, dels för att det har varit deras tjänstevapen tidigare och dels för att den var ganska revolutionerande när den kom för jättelänge sedan eller nåt sånt...

Därav mitt val av pistol men jag är öppen för förslag! Jag kommer inte tävla eller sånt numera, det har jag inte tid med utan jag vill bara åt glädjen av att kunna åka ut till skjutbanan själv och stå och skjuta på tavlor.
Känner jag mig själv rätt så tröttnar jag om ett år eller två men då är det så, då har jag åtminstone gjort ett försök.

Styvfar påstår att jag kommer vilja skjuta licens för Magnum också och det är ju inte osannolikt men det får tiden visa.

Och skytteklubben har jag talat med tidigare men de krävde sjukt mycket engagemang av mig vilket jag vare sig vill eller har tid med. Om jag inte minns fel så nämnde de två år men jag tolkar reglerna som 1 år men det kanske de får bestämma själva?

Jag vet inte, jag har bara skjutit glock och Luger och lite olika revolvrar så jag har inte så stor koll. Både styvfar och min mamma kör med Glock 17, dels för att det har varit deras tjänstevapen tidigare och dels för att den var ganska revolutionerande när den kom för jättelänge sedan eller nåt sånt...

Därav mitt val av pistol men jag är öppen för förslag! Jag kommer inte tävla eller sånt numera, det har jag inte tid med utan jag vill bara åt glädjen av att kunna åka ut till skjutbanan själv och stå och skjuta på tavlor.
Känner jag mig själv rätt så tröttnar jag om ett år eller två men då är det så, då har jag åtminstone gjort ett försök.

Styvfar påstår att jag kommer vilja skjuta licens för Magnum också och det är ju inte osannolikt men det får tiden visa.

Och skytteklubben har jag talat med tidigare men de krävde sjukt mycket engagemang av mig vilket jag vare sig vill eller har tid med. Om jag inte minns fel så nämnde de två år men jag tolkar reglerna som 1 år men det kanske de får bestämma själva?

Glocken är bra till det den är tänkt till, som tjänstevapen.

Jag hade nog sneglat på en 1911 klon eller sig om jag var du, den ene kan du pula och förbättra efter tycke och smak till det oändliga, den andre är bra från kartongen.

Trycket på glocken gör inte skyttet varken bättre eller roligare.

Glocken är bra till det den är tänkt till, som tjänstevapen.

Jag hade nog sneglat på en 1911 klon eller sig om jag var du, den ene kan du pula och förbättra efter tycke och smak till det oändliga, den andre är bra från kartongen.

Trycket på glocken gör inte skyttet varken bättre eller roligare.

Ok, det där är rena rama rappakaljan för mig :gnissla
Jag ska iväg och skjuta lite på torsdag så då får jag kolla vad de andra skjuter med och pröva mig fram helt enkelt. De två som alltid är givna på skyttedagarna kör båda två med Glock så det ger ju inte så mycket.

Men vad exakt menar du med trycket på Glocken, att det inte gör skyttet vare sig roligare eller bättre?

Ok, det där är rena rama rappakaljan för mig :gnissla
Jag ska iväg och skjuta lite på torsdag så då får jag kolla vad de andra skjuter med och pröva mig fram helt enkelt. De två som alltid är givna på skyttedagarna kör båda två med Glock så det ger ju inte så mycket.

Men vad exakt menar du med trycket på Glocken, att det inte gör skyttet vare sig roligare eller bättre?

Trycket på glocken kan väl enklast jämföras med att köra da-tryck på en revolver, du spänner upp hanens fjäder med avtryckarrörelsen (iaf. till största delen). Det "vanliga" på pistoler är annars att mantelrörelsen sköter uppspännandet och du endast släpper den med avtryckaren.

Men prova så många som möjligt, pistolskytte är svårt, riktigt svårt och all hjälp är till godo om man skall börja. Finns även andra kompositpickor om amn är inne på plast.

Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back