Köpa parallellimporterad hoj från actionsports - erfarenheter?

• Thread starter Thread starter copse
  • Start date Start date

copse

Guest
Har en kompis som är sugen på att köpa en KTM supermotard.

Han fick tips om en firma som parallellimporterar fabriksnya hojar - www.actionsports.se

Har sökt å läst flera importtrådar och fått uppfattningen att det är en ganska bra deal att importera, om allt är i sin ordning. Vad jag förstått så dom är billigare att köpa men man får sänka priset en aning när man säljer.

Såhär skriver actionsports.se om garantin: Vi som importör lämnar två års fabriksgaranti på registrerade motorcyklar. Mindre garantireparation kan görs på lokal motorcykelverkstad, större reparation utföres i vår egen verkstad.

Verkar väl schysst?

Tänkte bara höra om nån har hört nåt om just actionsport.se? Dom hade inga priser på KTM, men priset på en r1:a 05 tyckte jag var föga imponerande. 1000kr lägre än godtycklig mchandlare jag hittade på blocket.

Vad tror ni?

//Roger

copse skrev:
Har en kompis som är sugen på att köpa en KTM supermotard.

Han fick tips om en firma som parallellimporterar fabriksnya hojar - www.actionsports.se

Har sökt å läst flera importtrådar och fått uppfattningen att det är en ganska bra deal att importera, om allt är i sin ordning. Vad jag förstått så dom är billigare att köpa men man får sänka priset en aning när man säljer.

Såhär skriver actionsports.se om garantin: Vi som importör lämnar två års fabriksgaranti på registrerade motorcyklar. Mindre garantireparation kan görs på lokal motorcykelverkstad, större reparation utföres i vår egen verkstad.

Verkar väl schysst?

Tänkte bara höra om nån har hört nåt om just actionsport.se? Dom hade inga priser på KTM, men priset på en r1:a 05 tyckte jag var föga imponerande. 1000kr lägre än godtycklig mchandlare jag hittade på blocket.

Vad tror ni?

//Roger

Vet inget om actionsports men paralellimport verkar funka helt OK för MC-Kompaniet i Väring, ligger i mina krokar. Vet många som köpt hojar där och allt funkar hyvens! Ligger bra i pris oxå! Vet en del som kommer långt ifrån och handlar där men skulle det vara garantigrejer så blir det ju förstås lite besvärligare! Kolla och jämför priserna bara på kul! :)

Edit: Var tvungen att prisjämföra själv... Skiljde bara 2k mellan action och Kompaniet på R1-05...

Last edited:
Ones skrev:
Vet inget om actionsports men paralellimport verkar funka helt OK för MC-Kompaniet i Väring, ligger i mina krokar. Vet många som köpt hojar där och allt funkar hyvens! Ligger bra i pris oxå! Vet en del som kommer långt ifrån och handlar där men skulle det vara garantigrejer så blir det ju förstås lite besvärligare! Kolla och jämför priserna bara på kul! :)
Garantirep är en reparation (kostnadsfri krävd av dig) som din valda verkstad
skall utföra oavsätt om din mc är importerad.(EU-regel)
Kruxet kan vara om du inte har servat mcn,och har några stämplar i sr boken.
Men,är mc ny,04,05,så har du knappas kommit upp i (tvingande servicar).
Summa sumarum,Ny mc med problem SKALL du kräva kostnadsfri rep av.
oavsett om den är importerad eller inte.
:yoparty

Köpte en Yamaha BT1100 Bulldog från dem. Kanon att ha med att göra men när jag bytte i den hos en annan handlare fick jag skitdåligt betalt pga parallellimport. Nackdelen är att du behöver serva dem hos dem om garantierna ska gälla vid ev fel, men detta var -02 så det kanske har ändrats?

Va fasen jag trodde de hade slutat sälja KTM pga de tyckte det var för mkt strul med olika garanti saker på dem.

Jag köpte en Hayabusa där 2001, och fick ett gott bemötande.
Hade inga garantijobb däremot vad jag minns.

De handlare som chocksänker inbyte är ute och cyklar, är hojen skött är det ju samma som en svensksåld. BYT HANDLARE!
Alla är inte lika, de försöker bluffa dig för att tjäna mer. :kocko

Svenska handlare SUGER!!

Tycker alla skall börja köpa paralell imorterat!

Jag köpte min första hoj där. En Suzuki GSX600F.
Fick bra bemötande och bra service.
:tummenupp
Hade inga garantiåtgärder. Så jag vet inte hur dom hanterar dom.

Fick samma pris för hojen som för en svensksåld sen när det var dags att byta.

Att dom flesta handlarna vill ge mindre för en paralellimporterad är riktigt dåligt.
Hojarna levereras till Actionsport split nya och i burar. Precis som dom levereras till dom ordinarie svenska handlarna.

Så vad som skulle göra den paralellimporterade hojen sämre än den svensksålda vet jag inte...

Jag köpte min MC där för ett antal år sedan och i princip fungerade allt mycket bra, trevligt bemötande men snåla med rabatter då jag skulle köpa lite kläder. Kruxet var när besiktningspapperena kom och då inte ramnumret stämde med det som fanns på hojen. Det blev en hel del brevväxling med vägverket innan dom ändrat till rätt ramnummer (jag fick tre olika nummerplåtar innan det blev rätt) men dom var inte ovilliga kan jag säga.

Så mitt tipps!

Kolla vilket ramnummer dom skickat in.

Okej, tack så mycket för alla svar. Ska framföra det till min polare.

Men om dom lämnar 2 års garanti, MÅSTE man göra varje service 100mil, 500 mil osv hos dom, gäller inte garantin annars? Eller går det göra som en svensksåld, serva på aktoriserad verkstad? Tänkte är lite drygt att åka dit varje service, när man har lelles och liknanade runt hörnet.

//Roger

Har inte köpt någon hoj själv där, men en del bekanta har!
Dom är trevliga där! Fick tom hjälp av dom att sälja min R6:a, gratis!

Min senaste hoj (Gsxr750-05)kommer från Actionsports, och är mycket nöjd än så länge.
Service får jag göra var jag vill (Mc-vekstad som stämplar boken) och
hojen var en bra bit över 20,000 billigare än en "svensksåld". :tummenupp

Devil 41 skrev:
Garantirep är en reparation (kostnadsfri krävd av dig) som din valda verkstad skall utföra oavsätt om din mc är importerad.(EU-regel):yoparty

Kan du vara snäll och utveckla det där.

Du kan knappast stövla in på din lokala mc-verkstad och kräva att de skall utföra en garantiåtgärd på din mc helt utan vidare.
För att de skall göra det, krävs att de har ett avtal med den som har garantiansvaret för din hoj.
För en hoj som är "svensksåld", kan du i regel utan problem, knalla in till vilken av generalagentens återförsäljare som helst för att få ett garantiåtgärd åtgärdad (de får betalt av generalagenten).

Om du kommer med en parallellimporterad hoj, så är det den som har importerat hojen som även står för garantiansvaret. Detta innebär att verkstaden måste få någon form av försäkran från importören, att de kommer att få betalt för sitt arbete.

Nej för att få utföra garantireprationer måste verkstaden förstås vara auktoriserad på just det märket du har, det görs inget gratis utan de får ju pengar för sådant.

Så du får nog problem om du försöer få vilken hojverkstad som helst att göra garanireprationer åt dig, de jobbar ju inte gratis.

Det är också en sak att ha rätt ang. garantireparationer och en annan sak att få rätt. Många svenska importörer lever på att se till att konsumenterna inte får rätt, och det gäller inte bara mc-världen.

copse skrev:
Men om dom lämnar 2 års garanti, MÅSTE man göra varje service 100mil, 500 mil osv hos dom, gäller inte garantin annars? Eller går det göra som en svensksåld, serva på aktoriserad verkstad?
Det dom sa till mig var att jag var tvungen att serva den på en mc-verkstad för att garantin skulle gälla.
Jag frågade ifall det var tvungen att lämna in den på en Suzuki märkesverkstad. Men dom sa att det räkte med en mc-verkstad.

Det har inte ens Suzukis svenska auktoriserade återförsäljare. Där är du tvungen att lämna in den på en Suzukiverkstad märkesverkstad.

Wiseguy skrev:
Det dom sa till mig var att jag var tvungen att serva den på en mc-verkstad för att garantin skulle gälla.
Jag frågade ifall det var tvungen att lämna in den på en Suzuki märkesverkstad. Men dom sa att det räkte med en mc-verkstad.

Det har inte ens Suzukis svenska auktoriserade återförsäljare. Där är du tvungen att lämna in den på en Suzukiverkstad märkesverkstad.

Köper man en ny bil har denna möjlighet att tvinga kunderna att serva bilen på tex Volvo eller VW försvunnit. Även andra verkstäder tex Mekonomen får serva och reparera bilarna, detta i syfte att öka konkurrensen bland verkstäder till förmån för konsumenten.

Nu lär inte just Mekonomen serva hojar (eller vad vet jag), men samma regler bör väl omfatta även andra fordon.

Men hur som helst, KGK lär nog vidhålla sina "regler" tills en domstol säger något annat till dem.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph