Köpa ny motor, vad kan det kosta?

Lejnus

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2009
Hoj
Suzuki GSX-R 600 2000
Tjena!

Idag uppstod ett rejält oljud i motorn på min GSX-R 600 -00. Fick lämna in den i Jönköping då det var närmsta stad där jag befann mig och de tror att det kan vara en ventil som har gått åt h-e.

Det kommer ta lång tid innan de ens hinner titta på den och nämnde även att om jag har osis så kan det bli så dyrt att laga så en ny motor är ett bättre alternativ.

Undrar därför i förebyggande syfte. Vad kan en sådan motor gå loss på i runda slängar?

Linus

Ny eller ny från skroten borde du nog kanske fundera över!!

Absolut.

Men om någon vet vad dels en från skroten kan tänkas kosta, men även en flång ny vore ju intressant.

Absolut.

Men om någon vet vad dels en från skroten kan tänkas kosta, men även en flång ny vore ju intressant.

Du kan nog räkna med runt 6000 - 8000kr för en beg. motor (kan kosta mer också). Då använder du dina gamla förgasare, din gamla startmotor och tändning som flyttas över fårn din gamla hoj. Sedan tillkommer arbetskostnaden för bytet (om du inte gör det själv) och olja samt filer.

Mvh!
// Niklas

Som reservdel: Ungefär vad hojen är värd.

Begagnad med några tusen mil: 5-15 000kr.

600:or växer väl inte riktigt på träd. Vore det en 750 eller 1100 hade det varit betydligt enklare då dom är vanligare cyklar och motorer som är vanligt förekommande i hojbyggen.

Försök få en prisuppskattning från verkstaden innan dom gör nånting med den.

Ebay is the shit.

Har inga priser men en helt ny kostar garanterat mer än vad hojen är värd.

Bara ramen är värd 10loppor.

600:or växer väl inte riktigt på träd. Vore det en 750 eller 1100 hade det varit betydligt enklare då dom är vanligare cyklar och motorer som är vanligt förekommande i hojbyggen.

gsxr 600 är ganska vanligt.

Last edited:
...

Mc-skroten där jag senaste året köpt 2 motorer hade haft båda dessa motorer liggandes på "hyllan" i flera år och har fortfarande flera motorer kvar!

Orsak: Tja, kanske för att motorerna håller så pass bra (bara en teori)!

Sedan kan man titta sig runt lite på våra motortävlingar så ser man en hel bisvärm med 600:or var och vartannan tävling!

Såå himla ovanlig är knappast 600cc motorer skulle jag vilja påstå.

Att det sedan kanske finns ÄNNU fler 1000:or må vara hänt. Vad jag menar är att 600 motorer inte är ovanliga på något sätt!

Mvh!
// Niklas

Jeg er på vej til en skrot for at hente en motor til min Triumph Daytona 675 ¨08. Motoren er en '09, 80mil och prisen är 15.000kr.

Detta gör även att priset på dessa motorer går upp. Simpel supply and demand.

Som sagt, leta efter motor på ebay, brukar finnas till de flesta hojar där.

Skulle tro att du kan komma undan med 4-5 tusen om du letar lite. Har du bråttom för att få några fler körveckor iår så får du inte vara lika kräsen på priset.

Ebay helt klart. Du kan ju se om du kan komma över reservdelar till den på ebay och plocka ihop själv.

Behövde ny motor till min cbrför veven hade slagit sönder hela cylinder startmotor och rubbet.

och då hitta jag startmotor vattenpump motorblock kolvar för 3000kr och så tar jag resten av delarna från min gamla "växellåda vevaxel osv"

i stället för köpa en ny motor som för stunden kostade 13000 på ebay

:tummenupp

Fast varför först inte kolla vad det är som strular? En ventil kanske har gått åt helvete är ju inte direkt specifikt.

Tar det lång tid innan de kan kolla på den byt verkstad. Jag jobbar heltid+studierna just nu så jag har det lite tight men där finns alltid någon som har tid med en veckas varsel...

Fast varför först inte kolla vad det är som strular? En ventil kanske har gått åt helvete är ju inte direkt specifikt.

Tar det lång tid innan de kan kolla på den byt verkstad. Jag jobbar heltid+studierna just nu så jag har det lite tight men där finns alltid någon som har tid med en veckas varsel...

Japp, absolut! Om det nu verkligen ÄR en ventil dessutom går det oftast att reparera toppen. Pris avgörs ju naturligtvis av hur mycket jobb och vilka delar som måste bytas men allt från några fåtal tusenlappar och uppåt.

Mvh!
// Niklas

är det bara att slänga i en motor sådär?köpa en från england tex,motornr och ram nr ska ju stämma etc etc eller är jag ute och motorcyklar?:confused:

Nej, det är bara att slänga i den!

Ramnummer & Motornr. har ju mer med försäkringsbolaget att göra så de kan behöva uppgifter om nytt motornr. I övrigt skall det bara vara att köra på! :tummenupp

Mvh!
// Niklas

Nyheter
Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!