Köpa MP3-skiva på nätet?

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Vet någon hur man enkelt köper MP3 skivor på nätet?

Lyckades förut köpa en mp3 skiva med Rammstein på CDON.com som man levererades i en .zip fil men det verkar ha varit ett lyckokast, tänkte köpa en Tool-skiva men i &%¤%#"!!! att jag lyckas hitta någonstans att köpa skivan, är musikindustrin kvar på stenåldern???? i min almanacka står det 2010, om jag inte minns fel så har man kunnat ladda ner musik från nätet sen 90-talet.......

Itunes-store kommer jag inte in i utan att installera ett virus som heter Itunes, kan man spela låtarna i mp3-spelaren efter att man fått hem grejerna till itunes? säkert nåt krångel med DRM osv.

varför är det så svårt att köpa grejerna men så lätt att ladda från nätet???? :död

Last edited:
Jag har för mig att jag har handlat nån låt från CDON för att testa hur det funkade, och det gick rätt så bra. Det var iofs en mainstream-poplåt så kanske inte så konstigt att den fanns.

I övrigt håller jag med. Det är inte så smidigt som det skulle kunna vara.

Ladda ner den där det är lättast, maila gruppen via deras hemsida och säg att eftersom dom har gjort det så svårt att köpa skivan på ett modernt sätt får dom skicka en ryttare som kan hämta en säck med rovor hos dig som betalning.

Det är enkelt att handla låtar via spotify om man nu vill det.

Dra fram skivan och trôck på "buy song"

Klart!

/ Jens

Tool har av någon anledning alltid valt att inte lägga ut sina skivor för försäljning via nätet, de går inte att köpa via I-tunes tex.

Ladda ner den där det är lättast, maila gruppen via deras hemsida och säg att eftersom dom har gjort det så svårt att köpa skivan på ett modernt sätt får dom skicka en ryttare som kan hämta en säck med rovor hos dig som betalning.

det verkar inte bättre av svaren att döma, hur svårt kan det vara liksom.....

Det är enkelt att handla låtar via spotify om man nu vill det.

Dra fram skivan och trôck på "buy song"

Klart!

/ Jens

spotify verkar bättre än itunes så kanske får installera det igen och prova, avinstallerade det förut då jag tyckte att det saknades mycket av det man ville ha, musikbranschen verkar ha svårt att få fram grejerna :näsblod

Last edited:
Du menar på allvar att du kan tänka dig att köpa en CD-skiva med mp3:or men inte köpa en CD-skiva i CD-format? Jag kan förstå att man vill ta bort mellanledet med en fysisk skiva men nu får du verkligen, verkligen ge en stark anledning till att man ska börja sälja skivor med sämre kvalitet än de som redan säljs?

Installera en vettig ripper istället, går nästan lika fort som att zippa upp filen och du får dessutom ett snyggt fodral på köpet.

EDIT: På tal om det, iTunes är DRM-fritt.

Last edited:
spotify verkar bättre än itunes så kanske får installera det igen och prova, avinstallerade det förut då jag tyckte att det saknades mycket av det man ville ha, musikbranschen verkar ha svårt att få fram grejerna :näsblod

Tool finns inte på Spotify.

Är dom teknikrädda eller?

/ Jens

Dom har alltid varit lite speciella. Dom låter t ex aldrig sina konserter bli filmade heller och medverkar aldrig i sina egna videos.

Maynard (han som sjunger) fick frågan angående konserterna under en intervju nån gång. Han svarade nåt i stil med: "Har du nånsin sett Grand Canyon? Det är inte samma sak på bild som i verkligheten, eller hur?".

Vet inte varför dom inte vill vara med men dom har säkert nån konstnärlig förklaring på varför dom inte ska finnas där. Det vore väldigt typiskt dom. A Perfect Circle (hans sidoprojekt) finns ju kvar så dom kan ju inte helt vara emot tjänsten i sig iaf.

Du menar på allvar att du kan tänka dig att köpa en CD-skiva med mp3:or men inte köpa en CD-skiva i CD-format? Jag kan förstå att man vill ta bort mellanledet med en fysisk skiva men nu får du verkligen, verkligen ge en stark anledning till att man ska börja sälja skivor med sämre kvalitet än de som redan säljs?

Installera en vettig ripper istället, går nästan lika fort som att zippa upp filen och du får dessutom ett snyggt fodral på köpet.

enkelt, 320kbps som Rammstein skivan jag köpte var rippad i är alldeles nog för mig, ibland/ofta så vill jag ha en skiva/film/bok(pdf/mp3 osv.) direkt, Internet är ju perfekt för ändamålet, sen vill jag inte ha en skiva som ligger och "skräpar"(lite miljötänk också med transporter, tillverkning av skivor, ta sig till butiken osv. -en bonus helt enkelt att köpa utan skiva), jag vill bara ha musiken helt enkelt.

ok, kanske hittar någon gammal PC att installera Itunes på.

Last edited:
De svenska butikerna har ju fan ingen vettig musik. Typ alla skivor jag velat köpa har gått på 700:- + eftersom de måste ta hem skiten i "exklusiv" importversion. Att kunna ladda ner är bara drömma om. Kan gå att hitta på amerikanska sidor, men då blir det äckeldyr frakt.

Konstigt att folk laddar ner "pirat"musik.

Fast åas lyssnar jag på ganska obskyr musik.

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back