Köpa motard

ante_ante

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2010
Hoj
Yamaha XJ900 1984, Yamaha XT660X -06
Sitter och funderar på ifall man ska köpa sig en motard. Har ju redan en sporthoj och det är skitkul men känner att skulle nog vilja ha mig en mer lekfull hoj. Vad ska man titta på? Motormässigt,service,försäkring m.m.

Titta in i supermotard/offroad-forumet. Har skapats ofantligt många exakt likadana trådar sista månaden så där finns många svar ;)

TJO jag har en ktm 660 -06 och är nöjd som fan billig försäkräkring och långa service mellan gångerna och mycke pigg motor :yoparty

KTM 660/690 kan du kolla på.

Husaberg 650 om du vill ha mera pulver.

Jag köpte nydligen en 660 -05 och är sjukt nöjd :banana
Men jag tror 690 har längre service intervaller, bara vad jag tror.

Äsch, det SKA vara så, så man vet att hojen är igång samt att man själv lever ;) :tungan
(skaka och lever som ett as alltså, fast samtidigt vill jag kommentera att KTM faktiskt inte är så jädra farliga, skakar och lever inte så mycket mer en någon annan en-stånka "offroad"-hoj)

Tycker du om att mecka?

690 eller mer åt 530 sm hållet?

Last edited:
kan varmt rekomendera ktm 690smc inte haft nåra problem med min och den har snart rullat 1500 mil

Karln måste skämta! Skakig?

Visst kan man blund för verkligheten och kalla dom som känner vibrationerna för fjollor och liknande men jag har aldrig kört en hoj som vibrerar mer än 660n så säger man att en 660 inte vibrerar så hör man nog till den kategorin individer som inte kan erkänna att ens egna prylar har brister.

Dock är det en brist jag kan leva med eftersom jag aldrig skulle komma på tanken att åka touring.

Och äckligt kort serviceintervall :D

Fast så ruggig service är det inte på husaberg endå. Servicemanualen avser ju trots allt "hobby enduro competitions".

Olje-/filterbyte var 10h är ju inte så jobbigt (tar 15 min max), sen är det kontroll (koppling, kolv, topp, kamkedja) vid 90h. Vid 180h samma plus alla lager i motorn. Min 450 har gått drygt 140h nu utan minsta problem, river motorn om drygt 30-40h. Och 180h blir ca 1100 mil för mig, räcker mer än väl för en säsong på en "bushoj":)

Husa service

+1 på det mest överdrivna ryktet på sporthoj. Vet du dessutom att de exploderar om man gasar fullt eller försöker få i neutral... Är det en bushoj du vill ha så är det husa som gäller!

(OK: en KTM 525, 530 är inte heller helt fel)

Fast så ruggig service är det inte på husaberg endå. Servicemanualen avser ju trots allt "hobby enduro competitions".

Olje-/filterbyte var 10h är ju inte så jobbigt (tar 15 min max), sen är det kontroll (koppling, kolv, topp, kamkedja) vid 90h. Vid 180h samma plus alla lager i motorn. Min 450 har gått drygt 140h nu utan minsta problem, river motorn om drygt 30-40h. Och 180h blir ca 1100 mil för mig, räcker mer än väl för en säsong på en "bushoj":)

Okej, så det där förbannade spöket som säger:
-Byt olja minst var 5:e timme etc etc är bara myt/skrock/buffel och båg eller bara det att det är bäst för motorn?

10h kan man ju leva med faktiskt.

Dock så kommer jag prioritera en sak när jag väl kommer köpa motard.
Vilket är elstart och det är bara för att jag är lat :D

Okej, så det där förbannade spöket som säger:
-Byt olja minst var 5:e timme etc etc är bara myt/skrock/buffel och båg eller bara det att det är bäst för motorn?

10h kan man ju leva med faktiskt.

Dock så kommer jag prioritera en sak när jag väl kommer köpa motard.
Vilket är elstart och det är bara för att jag är lat :D

I min servicemanual står det olja var 15e timme. Vissa byter vid 5 och jag vid 10. Så det är väl smaksak, och kanske beroende på hur hårt man kör (?). Sen borde oljan klara av att kyla/smörja i 10h om den klarar det i 5h, jämfört med min z750 där oljebytet är efter ca 100h.

Elstart finns ju på husa men av någon anledning går min lättare igång på kicken när den är över 65 grader har jag märkt.

Last edited:
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...