köpa motard eller köpa kit till min hoj ?

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Hoj
Z1 Yoshimura ed
Har en KTM 400 Exc 01:a som jag fräser runt i skogen på.

Börjar bli lite sugen på att testa motard, men om jag ska åka runt på den så måste jag ju köpa andra dämpare, fälgar etc och då är frågan om jag kommer orka skifta fram och tillbaka så jag antar att nån av körningarna kommer att bli lidande. Och sen ställer jag ju mig frågan kommer inte 400:an till att kännas klen på gatan ? Är det lika bra att köpa en färdig 525:a eller ska jag lägga slantarna på en hoj jag redan har ?

Du behöver inte bygga om dämparna för att åka gata, skruva dom styvare bara. Ska du åka gata endast så tycker jag du ska välja något annat än 525an också. Orkar du service så köp en husaberg, eller kanske en husky.

Jag tror inte du kommer orka att skifta fram och tillbaka så jättemånga gånger så jag tycker att du ska köpa en 525:a som allt det där redan är gjort på.. ;)

Twosaint skrev:
Har en KTM 400 Exc 01:a som jag fräser runt i skogen på.

Börjar bli lite sugen på att testa motard, men om jag ska åka runt på den så måste jag ju köpa andra dämpare, fälgar etc och då är frågan om jag kommer orka skifta fram och tillbaka så jag antar att nån av körningarna kommer att bli lidande. Och sen ställer jag ju mig frågan kommer inte 400:an till att kännas klen på gatan ? Är det lika bra att köpa en färdig 525:a eller ska jag lägga slantarna på en hoj jag redan har ?

Äsch! Köp motardkitt till 400n o lär dig köra motard på den! Folk är alldeles för hästkraftsfixerade i Schweden. Om du inte ska köra cup med den räcker det med o styva upp fjädringen för hand, ev lägga lite distanser för förspänning i gaffeln. Kraften räcker till om du ska köra bana, då kan du lägga din energi på körningen ist för o brottas med framhjulet i luften o släpp när du drar på. Väljer du sen o köpa fjädrar till den så kan du ju ändå ta med dom liksom motardkittet till nästa hoj om du nu köper KTM/Husa. Blir mkt billigare dessutom o köpa enduro/cross ist för o köpa färdig motard. Bytet tar inte många minuter i anspråk. Blev sugen på o köra lite enduro igår när det var fint väder, byta fälgar o göra sig i ordning gick på en halvtimme.

O är det inte kul kan du ju sälja kittet o fortsätta fräsa i skogen. Motardkitt är
ju hårdvaluta...

/Dave

Har ju åkt 3 säsonger sporthoj och tycker försäkringen är i svettigaste laget och att maskinerna är tråkiga när man åker runt stan. Jag har tänkt ha den som brukshoj, alltså användas varje dag,åka till gymet,jobbet, ner på mittsverigebanan några gånger och när man åker och hälsar på nån polare. Dom jag åker enduro med brukar försöka åka 2-3ggr i veckan så det skulle bli en jävla massa skruvande.

Skulle rekomendera som vanligt KTM 660 då. När du ska åka bana typ midlanda så äre bra med lite extra knuff... Husan är ett annat val men det är ju som sagt nå skruvning i den.

Twosaint skrev:
Har ju åkt 3 säsonger sporthoj och tycker försäkringen är i svettigaste laget och att maskinerna är tråkiga när man åker runt stan. Jag har tänkt ha den som brukshoj, alltså användas varje dag,åka till gymet,jobbet, ner på mittsverigebanan några gånger och när man åker och hälsar på nån polare. Dom jag åker enduro med brukar försöka åka 2-3ggr i veckan så det skulle bli en jävla massa skruvande.

Jepp, instämmer med föregående talare. Tycker du att det blir mkt skruvande med enduro 2-3ggr i veckan ska du nog absolut inte använda den som brukshoj. O köra längre än 2 mil på den är fan inte kul. På bana är en sak, väg en annan.

Köra runt staun funkar det bra till o "köpa tidningen" men inget annat.

Låter som du ska ha en KTM660, eller varför inte nya HusqSM610S.

/Dave

Jösse skrev:
Jag har kompletta feta svarta Behr 17" fälgar till salu.

Kan fixa distanser till din hoj gratis.

Finns det färdiga distanser/bromsoksfästen att köpa annars till 400 & 450 EXC för motardmoddning?

jP skrev:
Finns det färdiga distanser/bromsoksfästen att köpa annars till 400 & 450 EXC för motardmoddning?

Yes box.

Distansen till org. ok vid användande av stor bromsskiva fram kostar ungefär 650 spänn.

/Dave

David P. skrev:
Yes box.

Distansen till org. ok vid användande av stor bromsskiva fram kostar ungefär 650 spänn.

/Dave

Tillverkas av KTM och säljs via de vanliga KTM-återförsäljarna?

David P. skrev:
Jepp, instämmer med föregående talare. Tycker du att det blir mkt skruvande med enduro 2-3ggr i veckan ska du nog absolut inte använda den som brukshoj. O köra längre än 2 mil på den är fan inte kul. På bana är en sak, väg en annan.

Köra runt staun funkar det bra till o "köpa tidningen" men inget annat.

Låter som du ska ha en KTM660, eller varför inte nya HusqSM610S.

/Dave

Det är väl inte själva skruvandet som tex service som skulle bli drygt utan ponera detta.

Söndag kör jag enduro, tvätta göra rent hojen och mig själv slänga på motarddäcken och bromsar för att köra till gymet på måndag. På onsdag ska jag ut och köra enduro då ska jag bort med däcken och dit med skogsdoningarna, körning tvättning service etc...tillbaka med motardäcken för att jag ska köra hojen till jobbet/gymet nästa dag. Lek med tanken att det tar 30min att göra detta då tar det alltså 1 timme extra varje dag med denna procedur. Och på en vecka spenderar jag alltså 3 timmar enbart att skruva av och på motardäcken, ja jag har nog själv svarat på frågan och insett att jag inte ska köpa ett motardkit till hojen utan köper helt sonika en maskin till.

Du kommer orka i en vecka ungefär.... Jag har bytt 3 gånger och tröttnat efter det :D Ska jag köra skog/åker nästa år så köper jag mig en extra för en billigare penning och smutsar ner den istället.
660'n kostar för mycket för att köpa som en extrahoj. En 525:a får du ju billigt och det är inte speciellt drygt med service på dom. Annars hittar du billiga xr650 numera, polaren säljer sin 00:a för 50k (inte billigt iofs, men det finns ju andra som är billiga) och dem fyller man bara på med olja när det börjar ta slut :)

*/ ?>
Nyheter
Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger