Köpa långmilare ?

• Thread starter Thread starter MC Doktorn
  • Start date Start date

MC Doktorn

Guest
Finns många fräscha bilar till bra priser endast 4 år gamla som rullat 30000mil, typ A4, V70 9-5.
Vågar man köpa långmilare ? vilka märken är bäst . Har nu en CRV 2002 som går bra men är lite trött.

jag skulle vilja säga om dom e servade som dom ska o ser fräsch ut så :tummenupp

*hade en accord som dog vid 53000 mil..en snubbe som köpte den o lagade den, såg den funkande 1 år senare :tummenupp

min volvo slog över till 50k för ett tag sen och nu laddar väl inte turbon som den borde och den är allmänt trött men utvändigt är den som vilken 98a som helst, har inte lagt en krona på bilen på 2 år och får nog igen pengarna när jag säljer den.det skiljer mycket i pris på långmilare oxå så kolla rrunt lite

MC Doktorn skrev:
2482196 Finns många fräscha bilar till bra priser endast 4 år gamla som rullat 30000mil, typ A4, V70 9-5.
Vågar man köpa långmilare ? vilka märken är bäst . Har nu en CRV 2002 som går bra men är lite trött.

Jämför en långmilare och en svensonbil så har svenssonbilen 10ggr fler kallstarter per 100 mil än långmilaren. Jag kör själv en gammal taxi som är uppe på 43'.

När den gick i trafik körde den ca 20-30 mil om dagen. Det innebär ca en kallstart per 15-20 mil om ens det. Dessutom servades den regelbundet.

En privatbil går väl en sissådär 0,5-3 mil per kallstart om den använts som pendlarbil.

Det kanske bara är jag som är naiv när jag tror att "varma mil" är att föredra framför "kallstartsmil".

korvgubbe skrev:
2482833 Jämför en långmilare och en svensonbil så har svenssonbilen 10ggr fler kallstarter per 100 mil än långmilaren. Jag kör själv en gammal taxi som är uppe på 43'.

När den gick i trafik körde den ca 20-30 mil om dagen. Det innebär ca en kallstart per 15-20 mil om ens det. Dessutom servades den regelbundet.

En privatbil går väl en sissådär 0,5-3 mil per kallstart om den använts som pendlarbil.

Det kanske bara är jag som är naiv när jag tror att "varma mil" är att föredra framför "kallstartsmil".
Tror iof rosten äter upp bilarna först innan motorn säckar men
jag ser att man kan få såna här http://www.blocket.se/vi/8939088.htm?ca=12_s vilket kanske är bra köp ??

korvgubbe skrev:
2482833 Det kanske bara är jag som är naiv när jag tror att "varma mil" är att föredra framför "kallstartsmil".

Det har du alldeles rätt i, 70% av motorns slitage sker när motorn är kall. Bara för att en bil har gått långt innebär det inte att den är slut, som många tror. Det har jag lärt mig i skolan:tungan

BST råkkar:yoparty

MC Doktorn skrev:
2482900 Tror iof rosten äter upp bilarna först

Inte om man köper en modern bil med galvad kaross. Min bil är så gott som rostfri.
Däremot slits andra delar så man får väl se til att kamrem, koppling och olika lager är bytta. Styrlager, spindelleder och allt vad det heter. Men det är ju samma på en bil som gott 10-15000 mil. Skillnaden är bara att allt detta hunnit bytas två-tre gånger på långmilaren.

korvgubbe skrev:
2484073 Inte om man köper en modern bil med galvad kaross. Min bil är så gott som rostfri.
Däremot slits andra delar så man får väl se til att kamrem, koppling och olika lager är bytta. Styrlager, spindelleder och allt vad det heter. Men det är ju samma på en bil som gott 10-15000 mil. Skillnaden är bara att allt detta hunnit bytas två-tre gånger på långmilaren.

Såklart, sen är det allt annat som lägger av. Kupéfläkt som inte vill vara med längre, dörrar som hänger, något gnissel som kommer och går, värmesköldar på grenrör och liknande skramlar. AC'n har sagt upp sig för 10k mil sedan, elhissarna funkar när de vill osv osv.

Visst köper man en kvalitetsbil typ Audi eller volvo möjligen så verkar de bilarna funka rätt bra trots många mil. Peugeout och Citroen osv tappar ju dörrarna innan man når 25 K mil.

Man kan ha tur med långmilare, men att framställa det som något positivit att bilen har gått 30 - 40 k mil vill i alla fall inte jag göra.

Blip skrev:
2484269
Visst köper man en kvalitetsbil typ Audi eller volvo möjligen så verkar de bilarna funka rätt bra trots många mil.

Man kan ha tur med långmilare, men att framställa det som något positivit att bilen har gått 30 - 40 k mil vill i alla fall inte jag göra.

Jag kör en 850...

Självklart måste det vara en modern kvalitétsbil annars är det som du säger, meningslöst.

Har man råd kan man ju slå till på en mindre använd bil men annars är långmilare ett sätt att få rätt mycket bil för pengarna.

Det gäller ju att avgöra sina egna behov. Är man händig själv eller har tillgång till billig mek så är det iaf ett alternativ.

Kan ju bara tillägga att min Saab 900 -94'a har gått 18000mil men det känns som om den har rullat minst det dubbla. Nu är det iofs en skitbil för bara några tusenlappar som tar mig framåt utan att behöva tänka på något annat, men en bil utan servicehistorik och som BARA har gått stadsmil är tokslut överallt. Den är genomrostig och sliten precis överallt. Jag skulle välja en likadan bil vilken dag som helst fast med dubbla mil på mätaren om den vore servad och det är långmil.
Så en långmilare är oftast i bättre skick så länge det inte är en Opel, Ford, amerikanskt eller japanskt äldre än typ 98.
Men tänk på att just 9-5:orna har haft problem med sina motorer gällande oljepumpen har jag för mig, många som har fått rasad motor pga detta. Kontrollera att just den årsmodellen inte är utsatt och om den är det så ska den ha genomgått renovering/engine-flush eller dylikt.
Och 2.0:an är som sagt slö...

Dee_cati skrev:
2486165 Kan ju bara tillägga att min Saab 900 -94'a har gått 18000mil men det känns som om den har rullat minst det dubbla. Nu är det iofs en skitbil för bara några tusenlappar som tar mig framåt utan att behöva tänka på något annat, men en bil utan servicehistorik och som BARA har gått stadsmil är tokslut överallt. Den är genomrostig och sliten precis överallt. Jag skulle välja en likadan bil vilken dag som helst fast med dubbla mil på mätaren om den vore servad och det är långmil.
Så en långmilare är oftast i bättre skick så länge det inte är en Opel, Ford, amerikanskt eller japanskt äldre än typ 98.
Men tänk på att just 9-5:orna har haft problem med sina motorer gällande oljepumpen har jag för mig, många som har fått rasad motor pga detta. Kontrollera att just den årsmodellen inte är utsatt och om den är det så ska den ha genomgått renovering/engine-flush eller dylikt.
Och 2.0:an är som sagt slö...

Japp 99-02 hade de problemen. Smörjningen till kamkedjespännaren fungerar dåligt med haveri som följd.

Blip skrev:
2486414 Japp 99-02 hade de problemen. Smörjningen till kamkedjespännaren fungerar dåligt med haveri som följd.

Saab verkar vara ett mindre intressant val, priserna är kanske därefter.

Dee_cati skrev:
2486165 men en bil utan servicehistorik och som BARA har gått stadsmil är tokslut överallt.

En fördel med den bil jag köpte var att 80% av milen var lansvägsmil. Den hade gått i trafik och kört riksfärdtjänst och således haft körningar över hela landet. Jag tror, som du säger, det är en viss skillnad på att ligga på femmans växel, hela vägen på E4:an, ner till göteborg och på att köra samma antal mil inne i smeten i Sthlm.

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back