Köpa Jeep Wrangler eller motsvarande?

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Jag behöver en tröstpresent nu när småbarnslivet nästan malt ner mig helt. Första tanken är en ny mc, men problemet kvarstår med barnen. Alltså, när ska jag hinna köra med den?
Då är ju nästa tanke en entusiastbil, men fokus på att barn ska tycka det är kul. Då tänker jag cab snarare än bur och r-däck. Men hur kul är en vanlig cab? Nä precis, inte alls. Super seven replica kanske men är då inte en klassisk Jeep roligare? De få gånger vi varit på bilträffar är det i alla fall det grabben gillat bäst.

Så, vi ska alltså ha en öppen "suv" för att åka och fika och kanske åka på en offroadträff. Wrangler har ju funnits så länge att man får svårt att välja. Jag ska inte ha unlimited för den blir för stor tycker jag även om den faktiskt kan användas med hela familjen.

Helst hade jag velat ha en skattefri men med nyare dieselmotor så man kan tanka HVO100. Men förstår om det inte kommer att gå. Så bensin (och ev etanol) får det bli. Budget är väl helst under 100 men om jag nu tycker det är kul kan den kosta 200. Men eftersom man får fina sena 90 tals bilar i bra skick för en bit under 100 så kanske det inte finns någon anledning att köpa en 06a för 150? Och ska jag köpa en som redan är utrustad med diffar, trots att det kanske aldrig blir en offroad träff?

Helt enkelt, när jag nu har så bred budget, vad fan ska jag köpa? Den kommer ju knappt användas utan är en ren leksak. Om jag i framtiden byter vår crossover till en elbil kanske jag kommer dra släp med Jeepen.

En öppen landcruiser kan funka men dom är ju mycket ovanligare och dyrare. Vilka mer finns det? Cheva Blaser blir det inte. Pajero shogun hade varit kul om den var utan tak.

Hjälp en (snart)gubbe i nöd.
 
Landrover, bläddra lite i Landrovertidningar, finns i Readly t ex så kommer suget direkt.
 
Jag är i lite samma sits, småbarnsfarsa som också börjar inse att livet tar paus till ungarna flyttar hemifrån :gnissla Men jag letar TGB 13 istället, eller liknande iaf. Det finns ju valpar som har cabbats, eller varför inte en pvpjgb 9031 :tummenupp
 
Jeep och ännu hellre Land Rover (eller de tidiga Range Rover!) är bilar som får det att vattnas i munnen hos en bilentusiast. Ikoner, dessutom med bruksvärde!

...tills man läser in sig ordentligt. Vill du använda bilen till nåt vettigt och uppskattar du att den faktiskt fungerar så är det japanskt och då Toyota Landcruiser som gäller. Din budget köper en snorfin 60 med 4,2-liters dieselsexan. Alternativt en HDJ80 men de börjar betydligt högre fortfarande och lär inte sjunka mer. Ikoner även dessa, och är du designintresserad letar du en riktig Busch-Taxi HDJ75. Undvik "skakfyran" och leta stordiesel. Diffspärrar runtom, plats för hela fotbollslaget och två hojar därtill.

Wrangler cab är frän men då kan man ju lika gärna åka Suzuki 413...
 
Köp en UAZ!
Buhanka är coolare enligt mig men ska det vara cab blir det en 469.
Jag köpte en Buhanka när familjelivet inte tillät en massa bankörning och familjen hatar den. Min familj gillar dock hästar så din har säkert bättre smak.
 
Köp en UAZ!
Buhanka är coolare enligt mig men ska det vara cab blir det en 469.
Jag köpte en Buhanka när familjelivet inte tillät en massa bankörning och familjen hatar den. Min familj gillar dock hästar så din har säkert bättre smak.

Vafan, HAR du en UAZ? :Bugar
 
Jag har en djup förälskelse i troopien och andra lc. Men eftersom cab är ett krav så faller ju utbudet kraftigt. Den äldsta är 4 så ska man få med honom så kan man inte ha tak över honom.

Denna går ju att cabba men ett jäkla mek och den måste stå inne sen. https://www.blocket.se/vi/87516553.htm

Och med tanke på hur lite den kommer gå så måste väl jeep funka. Jag förstår att kvaliteten är bristande. Men det finns ju t.ex denna som inte lär falla sönder i morgon. https://www.blocket.se/vi/86392927.htm
 
Ha ja fan kult.men hur är den o växla? Enligt denna karta?

Ny från fabrik var den säkert så distinkt. Nu är den ju 40år så den är lite sladdrig. :tummenupp
Ändå modernt med synkning på både 3:an och 4:an. Det sparar ju en del dubbeltramp.
 
Ford Bronco är ju öppen, likaså har ju Suzuki några stycken olika, tex Vitara...

Vet inte hur aktuell sidan är, men "limpan" plockades väl in till Sverige för några år sen, hade faktiskt länken kvar:
https://www.jaktfordon.se/1_6_bukhanka/

Wrangler men framför allt LandCruiser är kraftigt överprisade enligt mig men marknaden avgör ju.
Defendern är ju också en kultbil av samma genre, huruvida de finns öppna vet jag dock inte.
Överprisade är de dock de med.

Volvos gamla Valp finns ju som cabbe likt de gamla Willysjeeparna... googla "pansarvärnspjästerrängbil 9031"
Här snackar vi dock bilar från 60-talet så det får ju klassas som entusiastgrejer, kärlek lär alltså troligen behövas.
 
Geländewagen W460 finns även de utan tak i militärversionen.

En gammal 4x4 kommer kosta dig en god del tid och pengar oavsett vilket märke du köper. Särskilt om du ska köra den på saltade vägar eller offroad. Så det är bra att ha mycket pengar som bränner i fickan samt en god del överskottsenergi (som de flesta småbarnsföräldrar inte har?). För barnens del är det troligen viktigare att pappa har mer tid till de än vilken bil de åker i.

Jag köpte en Geländewagen W460 för att ha en kul äventyrsbil som barnen/far skulle tycka om. Med facit i hand skulle jag inte ha gjort det igen. Barnen och föräldrar föredrar att åka våran elbil eller modernare dieselbil(om man inte kan köra MC). Istället för två har vi istället tre bilar som ska besiktigas/rostskyddas/servas/förvaras. Bromsskivor rostar gärna om de står oanvända en stund. De flesta barnvänliga platserna tar man sig till med en vanlig bil. Orkar inte ta med barnen ut på oplogade vägar eller riktig offroad heller då jag inte orkar köra fast med småtrollen i bilen.

Ibland är drömmen bättre än verkligheten (gäller aldrig för motorcyklar). Så var det i alla fall för mig under mina förutsättningar :tungan
 
UAZ har ändå en exakt spak i jämförelse med Simca 1100...:fakta

EDIT: Det slog mig att jag troligen är rätt ensam om denna referens på SH.
Halva 90talet genomleds i farsan jävla simca. Hatade den bilen. Men då var jag ju en bortskämd unge som åkt chevrolet van g20 med röd plyshinredning. Farsan köpte den ny 1989. Det var bättre förr...
 
Med facit i hand skulle jag inte ha gjort det igen. Barnen och föräldrar föredrar att åka våran elbil eller modernare dieselbil(om man inte kan köra MC). Istället för två har vi istället tre bilar som ska besiktigas/rostskyddas/servas/förvaras. Bromsskivor rostar gärna om de står oanvända en stund. De flesta barnvänliga platserna tar man sig till med en vanlig bil. Orkar inte ta med barnen ut på oplogade vägar eller riktig offroad heller då jag inte orkar köra fast med småtrollen i bilen.

Ibland är drömmen bättre än verkligheten (gäller aldrig för motorcyklar). Så var det i alla fall för mig under mina förutsättningar :tungan
Så vad du säger är att du har en Geländewagen med lite rostiga bromsar som du vill sälja för fyndpris eftersom den ändå bara står och kostar pengar? :tummenupp
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top