Köpa hoj

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Hej. Min farsa funderar på att köpa hoj. Han är 53 år och har inte kört något överhuvudtaget innan, alltså handlar det om en "första mc". En sporthoj skulle väl inte vara en så bra idé va? Med tanke på att ryggen verkar vara rätt ansträngd vid sådan körning. Han funderar på en Honda CBR 600cc eller den andra CB"nånting" 500cc som mer är en touringhoj. Har ni några tips på hojar som inte behöver mekas något/så mycket med eller kostar så mycket i underhåll/försäkring med mera? Relativt lättkörd hoj ska det alltså vara presterar överdrivet med kraft.

Tack på förhand.

nissepelle skrev:
Hej. Min farsa funderar på att köpa hoj. Han är 53 år och har inte kört något överhuvudtaget innan, alltså handlar det om en "första mc". En sporthoj skulle väl inte vara en så bra idé va? Med tanke på att ryggen verkar vara rätt ansträngd vid sådan körning. Han funderar på en Honda CBR 600cc eller den andra CB"nånting" 500cc som mer är en touringhoj. Har ni några tips på hojar som inte behöver mekas något/så mycket med eller kostar så mycket i underhåll/försäkring med mera? Relativt lättkörd hoj ska det alltså vara presterar överdrivet med kraft.

Tack på förhand.

Tjena.

ja d låter ju nästan en smula farligt de där! Men me lite övning blir d nog fint.
Skulle rekomendera en Yamaha XJ 600 eller liknande.
Rätt billiga i inköp å ja kan aldrig tänka mig att de e dyra att försäkra.

Hälsa farsan

Han skall köpa sig en Hornet 1300cc... Bra kör ställning, stabil motor med bra drag.

Min käre far uttryckte sig som så att om det inte varit för mig, så hade han köpt sig just en sådan. :rolleyes:

Försäkring Hel/helår runt 5000:- beroende på vart man bor...

Provkör

Last edited:
En gammal lättkörd klassiker är ju suzuki GSX 750 EF tror jag den heter.
Lättkörd hoj som kostar 1400 helårsförsäkring hos bilsportmc, hojen kostar väl max 20 papp kan jag tänka mig.
Kanske inte det mest sportiga men ändå.
Annars finns det ju suzuki gsxf 750 men de kostar lite mer

nissepelle skrev:

Tack på förhand.
Rekomenderar Yamaha fjr 1300.Väldigt lättkörd och kraft finns det så det räcker.Förs.på bilsport o mc bör väl ligga på i hans fall ca:4000:-

Kuben skrev:
Rekomenderar Yamaha fjr 1300.Väldigt lättkörd och kraft finns det så det räcker.Förs.på bilsport o mc bör väl ligga på i hans fall ca:4000:-

Håller med!! Den har 143 hk, är ung. 250kg tung.
Ta bort väskorna så blir den nääästan en riktig racerhoj.
Kardan har den oxå, försäkringen är lite billigare hos LF vid hans ålder.

Hoppas innerligt att han tar lite körlektioner på skola även om han har ett kellogs körkort! Farligt med dom äldre som fick mc kortet på köpet och aldrig suttit på en hoj..

Tack för alla svar.

Är inte de motorcyklarna ni nämnt ganska "vilda" för min farsa då? I alla fall sporthojarna? T.ex. suzuki GSX? Jag vill ju gärna ha min gamle far i livet. :)

nissepelle skrev:
Tack för alla svar.

Är inte de motorcyklarna ni nämnt ganska "vilda" för min farsa då? I alla fall sporthojarna? T.ex. suzuki GSX? Jag vill ju gärna ha min gamle far i livet. :)

Oavsett vilken hoj farsan väljer så se till att han går MÅNGA lektioner. Du kan köra ihjäl dig på en EU-moppe om du inte har koll på vad du gör.

Vad ska han använda den till? Hur mycket kommer han att köra?

Kuben skrev:

Även jag rekommenderar "lättkörda" FJR1300. Skön hoj helt enkelt - iofs enbart baserad på provkörning. Men jag gjorde slag i saken och köpte en i år. Valde mellan BMW K1200RS och en FJR1300.

Rekommenderar iofs INTE Länsförsäkringar då jag anser de i dyraste laget. Kolla Bilsport & MC......2000:- BILLIGARE än LF. Dessutom verkar Bilsport ha tagit över Yamaha-försäkringen. För min del handlar det om 2749:- helf/helår, zon 3 samt 40+. Oslagbart!

Annars är Yamaha XJ900 (Diversion) en bra "instegshoj". Inte bra på något, men bäst på allt.

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Back