Köpa hoj utan servicebok?

Skrot

Medlem
Gick med
24 Jul 2007
Ort
Rikets värn i väst
Hoj
Drömmer om CB1000R
Ber om ursäkt ifall detta varit uppe tidigare, vilket jag misstänker att det har. Har sökt men utan ngt konkret resultat.

Det är så att jag kikar lite på olika hojar, har inte riktigt bestämt mig för vad jag vill ha. Har sett en R6 årsmodell 01 som ska ha gått nästan 1800 mil. Fyra ägare, dock saknas serviceboken.
Ägaren ska enligt honom ha skött oljebyten, samma med förra ägaren.
Vågar man köpa en utan servicebok, eller ska man dra öronen åt sig och vandra vidare till nästa? Finns det någon större prutmån på såna objekt tycker ni?

Inlägget kanske hade lämpat sig bättre i R1/R6-tråden, men vill ha lite åsikter om köp utan servicebok också inte bara vad man bör tänka på vid en sån situation med en R6.
 
Vad du ska tänka på med just R6:an har ja ingen koll på. Annars så får du väl försöka bilda dig en uppfattning om killen är seriös. För själv ingen bok för jag tycker att det är onödiga pengar. Byter ex olja/filter var 250-300:e mil istället.
Bättre placering av kapital :)
 
Personligen tycker jag att serviceboken är en värdefull handling när det gäller att klargöra hur fordonet har tagits omhand.
Jag skulle rata ett objekt som överhuvudtaget saknar någon typ av trovärdig servicehistorik.
 
Last edited:
serviceboken bevisar nada igentligen..verkstadsstämplar kan köpas om man vet var...


Däremot kvitton på alla servicar är bättre än servicebok då det är svårare att fiffla med..
och givetvis skicket på hojen är alltid avgörande..
 
Tycker du gott kan köpa en hoj utan s-bok. Lämna in den på service så du kan va säker annars, pruta på det :tummenupp
 
Har svårt att se att någon seriös saknar både bok och kvitton då åtminståne 90% känner till vad viktigt det är att kunna verifiera att fordonet är skött,att det sen kanske funkar hela din tid som ägare är en annan sak men avsaknad an servicebok,instruktionsbok och kvitton på service får iallafall mig att dra öronen åt mig så tillvida inte priset är satt därefter.

Finns tillräckligt med fordon som har bra historik så man behöver inte ge sig på dom tveksasmma om det inte är billigt då,går ju alltid att komptesta osv.

Lågt pris motiveras av det egna låga pris man får om man vill sälja utan historik.

Kvitton behöver inte vara från verkstad,kvitton på slitdelar som man bytt själv funkar lika bra om säljaren verkar seriös och allt verkar vara som det ska enligt mig.

Henrik
 
Varför är det sån hysteri runt serviceböcker? Det finns gott om trådar med folk som har fått uselt gjort service, samtidigt som många som meckar själv är väldigt duktiga. Jag anser att det nuvarande skicket är det absolut viktigaste, med eller utan servicebok.
 
Köper hellre av en som vet vad han gör, än en som inte vet vad han kör...


Tar kvitton på alla inköp (oljor, filter, slitdelar osv). Anser det vara minst lika värdefullt som en stämpel.
 
Ja, kvitto på delar till service (olja osv) skulle jag vilja ha om inte bok finns..
 
Håller med Hoztic.
Endast i sverige det är sådant hysteri med serviceböcker osv. Lyssna på motorn, se på skicket. INTE VIA TELEFON. Bilda dig en uppfattning. En servicebok med stämplar betyder inte att den är bättre än ett annat objekt. Ett måndagsexemplar med servicebok behöver inte vara ett dugg bättre än en annan utan servicebok. Åk och titta på den och avgör själv eller ta med någon alt. lämna in den för att få en bedömning.
Det är samma som med import folk är rädda redan på telefon, ÅK OCH TITTA OCH KÄNN!
Väldigt mycket skeptisk folk i detta landet för fan det är ett fordon inte en fru du köper (tror många väljer sämre fru än fordon) du kan mäta,lyssna se hur den kommer att uppföra sig (finns iofs dolda fel men så är det med allt, även frugan tex).
Grundläggande är titta lyssna provkör resten är inte av betydelse. Du kanske missar en jättebra hoj.
My 2 cents!
 
Servicebok är överskattat. Ta med dig nån kunnig som kan kolla upp hur hojen mår istället, det ger mycket mer än en bok med stämplar alt. kvitton. Jag har lämnat in en hoj på service en gång och blev blåst på en tusing på saker jag inte ville ha - i en tid när jag var sjukskriven och hade svårt nog med räkningarna, hade sparat i tre månader för att kunna lämna in den och de gör "lite mer" än jag bad om. Sen dess gör jag allt själv. Undantaget var 100-milaservicen på KTM:en eftersom jag köpte den ny för att få garanti.
 
Servicebok är överskattat. Ta med dig nån kunnig som kan kolla upp hur hojen mår istället, det ger mycket mer än en bok med stämplar alt. kvitton. Jag har lämnat in en hoj på service en gång och blev blåst på en tusing på saker jag inte ville ha - i en tid när jag var sjukskriven och hade svårt nog med räkningarna, hade sparat i tre månader för att kunna lämna in den och de gör "lite mer" än jag bad om. Sen dess gör jag allt själv. Undantaget var 100-milaservicen på KTM:en eftersom jag köpte den ny för att få garanti.

Ja, för du kan ju höra att en hoj är dåligt servad? Det märker du efter ett par tusen mil.. Allt är en chansning, men lite dokument som kan styrka att den överhuvudtaget är servad tycker jag iallafall är bra..

Sen är det klart man kan bli lurad endå..
 
Ja, för du kan ju höra att en hoj är dåligt servad? Det märker du efter ett par tusen mil.. Allt är en chansning, men lite dokument som kan styrka att den överhuvudtaget är servad tycker jag iallafall är bra..

Sen är det klart man kan bli lurad endå..

Du får tycka så. Jag kan dra exemplet med min bil jag har nu - en Volvo 855 GLT -93 - som har full servicebok fram till 35 000 mil (har gått 36500 nu), tillochmed kvitton på att de lämnat in bilen för byte av tändstift! Är bilen bra? Nej, inte särskilt. Dåligt genomförda servicar, en verkstad som fusklagat t.ex. ABS:en och glömt sätta tillbaka kablarna i tutan t.ex. Men å andra sidan så tog jag med mig en kille som var lite specialist på Volvo som kunde påtala vissa fel och jag fick ett pris som motsvarar bilens skick och mina förväntningar. Servicebok? Jag använde den som argument för att pruta på bilen.
 
Ibland känns det ju så värdelöst att lämna hojen till en verkstad, som för olja och filter och en s.k överblick av hojen tar 2500 kr. Bara för att man vill ha stämpeln :va

Men visst ser det bra ut i boken, och visst gör man det med nyare hoj !
 
Nä det är väl bara att kolla på skicket.

De punkter som ska göra på en R6a under 2000 mil innefattar nästan bara "yttre punkter" som tex kedjespännning och bromsvätska. Den enda punkten som kan skada motorn är ju eg olja + filter.

Min uppfattning är att om man sköter tex bromsvätskebyte så sköter man även byte av motorolja, och bromsvätskan är ju lätt att kolla. Ser man att tex kedjan är snygg och rengjord så är ju risken större att även motorn är skött på rätt sätt.

Skadar ju inte heller att känna säljaren på pulsen om vad han kan om hojen, "jaha var hittar man olje-filter på denna så" "vilken olja har du kört på?" "hur mycket olja rymmer den" osv.

Så min uppfattning är att om de servicepunkter man kan kontrollera är skötta och säljaren verkar ha koll på läget så är det lungt. Om det inte finns kvitto på senaste oljebytet är det väl inte fel att hinka i ny olja på direkten när man köpt den.

Personligen är jag usel på att spara kvitton och sånt om mina hojar!

/Fredde
 
Köpte min hoj utan servicebok, dock kvitto på 1200 mila servicen, och jag kan väl inte påstå att jag gjorde en dålig affär.
Prutade ner hojjen lite pga att det saknades bok och att det var flyttgods från staterna, så jag skulle rekommendera att göra som dom andra säger, ta med dig någon som kan lite om hojjen och är skicket bra så pruta ner priset lite och tuta och kör (om hojjen är i det skicket du förväntar dig).
:tummenupp
 
Är hojen fräsch och ägaren verkar vettig och gärna kan ge en bra förklaring, varför inte? Men visst, du har världens prutläge och det ska säljaren inte försök snacka bort. :tummenupp
 
Re:Service

En sak jag funderat på är följande: Saknade stämplar i serviceboken till min bil, men på verkstade kolla de i datorn och där var allt med. Har de en liknande databas i mc-branchen?
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top