Köpa hoj och hittat objekt långt hemifrån? Spekulanthjälp erbjudes...

Jimmy I

Dead On Arrival
Gick med
10 Feb 2004
Hoj
2016 Aprilia Shiver 750
Med anledning av Philleee's tråd http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=217662så kan det vara en bra idé att starta en tråd där man erbjuder sig att vara ögon och öron åt en spekulant som inte själv har möjlighet att titta på hojen utan att lägga dyrbar tid och pengar först. På så sätt kanske vi kan bespara blivande hojköpare potentiella hjärnblödningar och eventuella dråpåtal, för att inte tala om tid och pengar. Om detta får bra gensvar så kan ju en sticky vara bra så att tråden inte faller i glömska.

En liten disclaimer!
Du som vill ta hjälp av någon inför ditt köp. Uppfattningar om vad som är bra skick eller dåligt skick är subjektivt. Bara för att någon annan tittat på ett objekt åt dig så är det ingen som helst garanti för att det är ett bra köp eller att det motsvarar dina förväntningar. Precisera vad spekulanthjälpen ska titta efter/testa så blir precisionen för ett rätt betyg mer sannolikt. Detta är på ideel basis och kompensation ska sträcka sig till några hundringar för besväret. Om spekulanten inte har möjlighet att ställa upp eller inte kan titta på objektet så snabbt som du vill, acceptera detta och hitta då någon annan som kan ställa upp.

Om du erbjuder dig att vara spekulanthjälp så skriv ner lite om dig själv, var du befinner dig, hur långt du kan tänka dig att köra totalt för att titta på ett objekt och vad du har för erfarenhet av motorcyklar och begagnat köp. Anmäl dig inte om du inte vet ett eller annat om motorcyklar.

Jag kan börja.

36 år gammal, är inne på min sjunde hoj. Aldrig ägt nyare hoj än -99. Meckar inte själv bortsett från det vanliga med olja, filter, stift, bromsklossar. Har köpt alla mina hojar begagnade och aldrig haft några obehagliga överraskningar bortsett från inköpet av en sketen XZ550 när jag var arton. Har en hyfsad skitsnacksdetektor och ganska bra uppfattning om vad man ska kolla på vid begagnantköp och vad som får varningsklockorna att börja ringa. Jag kan kolla på hojar i Malmö, Lund och Ystad/Österlen. Kontakt via mail eller PM.

Bra initiativ, ställer mig till förfogande.
29 år gammal, är inne på min tionde hoj. Aldrig ägt nyare hoj än -05 eller äldre än -98. Meckar allt själv. Har köpt alla mina hojar begagnade och aldrig haft några obehagliga överraskningar. Har en hyfsad skitsnacksdetektor och ganska bra uppfattning om vad man ska kolla på vid begagnantköp och vad som får varningsklockorna att börja ringa. Jag kan kolla på hojar i Skövde närområde. Kontakt via mail eller PM.
/Per

Kanon! jag var spekulant på en BMW M3 i London, en kille hjälpte mig att titta på bilen, snackade med honom via ett engelskt BMW forum, helt fantastiskt när folk hjälper till så!

En säljare / handlare beskriver naturligtvis alltid fordonet som i "nyskick" men verkligheten överträffar ofta dikten som bekant......:gnissla

Kan kolla upp hojar i Stockholmsområdet, bör i Östra delen, Nacka / Värmdö.

Last edited:
jag har en kompis i Helsingborg som hjälpte mig att kolla på min nuvarande hoj och det var ju skitskönt att kunna åka ner och hämta den och pruta det sista på plats. Tack TT

Om nån behöver min hjälp att kolla på hoj så är det helt okey,

Mitt namn är Denis, 35 år. Är inne på min 9de hoj (aldrig ägt en ny). Meckar själv, har byggt en hoj från grunden. Aldrig haft obehagliga överraskningar vid beggagnatköp. Kan kolla på hojar Malmö, Lund med omnejd. Kontakt via mail eller PM.

Självfallet är jag med på detta!!

Philip, 27 år...erbjuder pre-köp kontroll i norra sthlm samt uppsala.
Jag är mer rätt person att kontrollera att en hoj verkligen är i nyskick då jag inte är någon höjdare på den mekaniska biten. Att veta att en hoj går som den ska är inga problem men ifall hojen du är intresserad av har något fel o du vill veta hur illa, är jag inte rätt man för jobbet.
Men jag ser minsta repa, skada lr omlackering miles away.

Last edited:
Kan vara spekulant hjälp med nya, beg cyklar och delar från usa.

Har haft några sporthojar från 2003... :)

Skruvar på det mesta tyvvär...

Jag kan vara behjälplig i:

Jönköping, Huskvarna och mot Anebyhållet

Jens, 29 år. Har ägt nytt, gammalt och mittimellan. Kört både Enduro och sporthoj. Åker numera racehoj.

Skulle inte den här tråden ha varit en sticky? :)

Blir ju aningen lättare att hitta den då när det börjar gå mot säsong igen och aktiviteten på forumet går upp.

Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP