Köpa hoj "långt" bort?

Jocce81

Ny medlem
Gick med
28 May 2008
Hoj
Hornet 900 -03
Håller på o letar efter en Hornet 900, och de flesta man hittar finns juh "långt" bort...

Typ 40-50 mil...

Svårt o bara åka o kolla på dem då, trist o bestämma sig för en hoj, åka 50 mil o sen visar den sig inte hålla förväntingarna (+ taskigt prutläge om man åkt 50 mil...)

Så, hur har ni gjort?
Fixat nån på plats som kollat läget innan?

/Jocce

diskutera pris innan du åker sen hittar du vad du vill ha så e väll inte 40 mil något avstånd jag körde 25 mil för min prutade å gjorde klart priset på telefon

Ringt och ställt massor med detaljfrågor. Då måste du iofs vara lite insatt i aktuell modell.

Lycka till!

Jo, 40 mil är inga problem att åka, men suger o åka 40 mil bara för okonstatera att den sög...o 40 mil hem igen...

Jo, är juh dock ganska mkt nybörjare (men inte tappad bakom flötet), så klart man ringer o ställer massa frågor, men lätt o "försköna" lite över tele...

/Jocce

ring och pruta direkt, be om foton tagna på hela hojen men "closeups" låt säg 5-10 stycken eller så borde täcka hela hojen och alla vinklar av hojen sedan kan du "granska" utseendet noga hemifrån.
Kolla upp vanliga fel på modellen etc och ställ frågor om det.

20-50 mil för en hoj är trots allt inte så mycket, hämtade min senaste 35 mil hemifrån. Blev en liten roadtrip med sambon, var riktigt trevligt faktiskt men faaaaaaaan vad hemresan blev lång ! :D

Jo, 40 mil är inga problem att åka, men suger o åka 40 mil bara för okonstatera att den sög...o 40 mil hem igen...

Jo, är juh dock ganska mkt nybörjare (men inte tappad bakom flötet), så klart man ringer o ställer massa frågor, men lätt o "försköna" lite över tele...

/Jocce

Skall du söderut så kan vi här nere hjälpa dig med ett första omdöme i alla fall.
PM:a i så fall.

Gör klart att du är en anabola kille med tribals och är mekaniker, be han berätta om skicket noga och säg att jag hoppas skicket motsvarar förväntningar.
Gör klart priset via tele hittar du något ska det dras av från priset eller han betalar soppa räkning plus timpenning.
Låter han seriös och det känns bra åk ner och hämta.

Överdrev en smula

Har handlat både bilar och hojar runt om i landet. Tycker det är kul med en roadtrip. Bara ta reda på så mkt fakta du kan innan.

Gör klart för säljaren att du är seriöst intresserad och ämnar åka många mil och verkligen skulle uppskatta om han berättade så mycket som möjlligt om hojen, minsta lilla skavank och missljud etc.
Be om detaljfoton också.
Om ni kommer bra överens via tfn kan du jiddra om priset, men det är knappast det första man gör.

Jag sålde nyss min hoj till Skövde (40 mil) och min bil till Luleå (90 mil) - i bägge fallen var köparna helnöjda med skicket som jag beskrivit det och affärerna gick smidigt.

Min första hoj jag köpte var 20 mil bort, innan jag tagit kort för övrigt så det var en lite nervig resa hem, ingen lapp o långt hem, men det ordnade sig.

Min andra hoj var i GBG o jag bor i malmö, tåget upp o körde hem, funkade asbra!

Men som sagt tidigare, gör klart med priset o gör det jävligt klart att varje möjlig issue ska vara solklar för er båda innan resan börjar. De flesta som säljer privat är reko människor.

Jag körde 125 mil enkelväg till Luleå (fr GBG ) för min hoj. Det kändes bra & rätt, ärligt i telefon och jag hade fått se 10-15 bilder. Kanonskick. Jag provkörde inte ens. En snabb och smidig affär. Båda parter nöjda.

Tackar för svaren!
Blir lite mer säker på att det inte är några problem att åka ner en bit i landet och köpa hoj!
Kanske redan till helgen? ;)

tce66: Jo de flesta jag kikat på verkar finnas typ i Göteborg eller skåne...

/Jocce

Tackar för svaren!
Blir lite mer säker på att det inte är några problem att åka ner en bit i landet och köpa hoj!
Kanske redan till helgen? ;)

tce66: Jo de flesta jag kikat på verkar finnas typ i Göteborg eller skåne...

/Jocce

Hör av dig om du behöver hjälp.

Tack för all hjälp!

Åker ner nu idag o skall kolla på en (och med 99% säkerhet köra) en Hornet i GBG (bor i Sthlm)...
Står dock hos en handlare, men var tveksam innan alla era goda ord!

Vinka om ni ser en förare av en Blå Hornet på väg mot Sthlm :)

/Jocce

Handlare bör väl lämna någon garanti :confused:
Trodde från början att det var köp mellan privatpersoner :va
Lite lättare att bara ta fram VISA-kortet, istället för en bunte tusenlappar.

Jag har köpt hojar 50 mil och bilar 105 mil ifrån där jag bor.
Lite drygt, men det har varit värt det. (Lågt miltal / en ägare / servicebok)
Lycka till :tummenupp

Last edited:
Oj, du skulle sagt att det var en handlare! Min erfarenhet av privata säljare är att man oftast får reda på exakt hur det ligger till redan på telefonen om man är lite ihärdig.

Handlare däremot har en helt annan attityd, de har helt enkelt inte järnkoll på alla detaljer på alla deras hojar, och de har en helt extrem förmåga att bagatellisera alla eventuella fel och brister... jag litar inte ett skit på dem kan jag säga... jaja, det är bara min egen erfarenhet.

Handlade om både privata och hos handlare...men nu blev det en hoj som stod hos en handlare...
Hemma efter 50 mi i spöregn...härligt!

/Jocce

Kul Grattis :tummenupp
Kanon, då vet du att hojen/tändkablarna tåler att köra med vid dåligt väder och inte bara vid solsken :D

*/ ?>
Nyheter
Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage