köpa hoj i tyskland

Tyskland

ninja_1 skrev:
någon som vet hur det går till? vad det kostar att ta in, rega på osv? :banana
Det kostar resan sen kostar det regbes:ca1750:-
Plus avg för vägning av hojen om inte dom på besiktningen har våg.
För mig kostade vägning 150:-
:tummenupp :tummenupp :tummenupp
 
gixxy skrev:
Det kostar resan sen kostar det regbes:ca1750:-
Plus avg för vägning av hojen om inte dom på besiktningen har våg.
För mig kostade vägning 150:-
:tummenupp :tummenupp :tummenupp


allright..frågan e vad som e billigast åka dit ner å hämta den eller skeppa över den? :yoparty
 
Var kan man väga sin hoj?

Jag har tillgång till hästvåg, men det e inget kul o baxa in hojen där - sen lär den osa yamaha(skit) när den kommer ut med....

När du ändå hämtar hoj i Tyskland så köp ett par flak öl - tänk på den kostnaden med ;)
 
Man får ju tänka på kostnaden hur lång tid det tar att åka ner o kolla på lite hojar i förlorad inkomst och liknande. Sen brukar man ju alltid fylla bilen med bärs och sprit. Du får en trevlig resa oxå så jag rekommenderar att själv åka ner och hämta den. Varför inte köra den hem så får du direkt en trevlig början med hojen. Kanske e lite väl långt men va fan, man lever bara en gång.
Lycka till!!! :tummenupp
 
sportarn skrev:
Man får ju tänka på kostnaden hur lång tid det tar att åka ner o kolla på lite hojar i förlorad inkomst och liknande. Sen brukar man ju alltid fylla bilen med bärs och sprit. Du får en trevlig resa oxå så jag rekommenderar att själv åka ner och hämta den. Varför inte köra den hem så får du direkt en trevlig början med hojen. Kanske e lite väl långt men va fan, man lever bara en gång.
Lycka till!!! :tummenupp


Du ska då tänka på att de flesta/många av hojarna som säljs i Tyskland säljs avställda. Men det kanske går att fixa med en provosorisk skylt, men tyvärr så kostar väl det med.
 
Ak ner sjalv, da kan du provkora och titta ordentligt pa den. Lagg en hel dag och ak runt till lite olika stallen, hittar du nan sa pruta lite, ak darifran och kom tillbaka, dom gar alltid att fa ner ett par tusen. Ak helst inte till Hamburg dar ar det hogre pris och det ar lattare att man blir lurad. Har varit nere och kopt bil det funkar kanon. Trevlig liten tur, sen kan man alldit festa pa vagen hem for att fira kopet :tummenupp Hyr eller lana en skap bil dar du kan ha hojen i. Det kostar inte sa varst mycket att ordna papprerna i Sverige sedan.

Men du tjanar nog pa att aka dit. Ha en bra trip!!! :)
 
Tog nyligen hem en bil som vi körde hem från tyskland

Ska du köra hem hojen har du ca 1500:- i avgifter i tyskland.

Du måste åka till tyska vägvärket och ha med dig hojen dit.

Avregristera hojen i tyskland, regga om den på dig med importskylltar, köpa försäkring kostar 1000:- för 15 dagar
då får du trafik försäkring som gäller i hela EU.

Sedan trycker de upp nya skyltar med röd bård på kanten (röt = 15 dagar Gult = 10 dagar).
Och där står vilket datum skyltarna börjarde gälla.

Sedan tillkommer lite avgifter till tyska myndigheter på ca 500:-

Efter detta är det bara att tuta och köra.

I tullen i sverige är det bara att köra igenom om hojen är äldre änn 6 månader och har gått mer änn 600 mil.

Om hojen gått mindre än 600 mil åk in på ett så kallat mätarservice ställe så
ställer de om mätarställningen åt dig de fixar detta på nolltid.

I Sverige är det regristreings avgift + skrotningsavgift.

OBS ! Om du ska åka ner så boka REG besiktning i Sverige innan du åker ner annars kan du få vänta väldigt länge på reg besiktning.

Sedan är allt klart.
 
cRoC skrev:
Om jag har uppfattat det korrekt så ska man undvika privatköp!

Det beror väl lite på, har själv köpt två bilar och 1 hoj i tyskland och alltid köpt privat. Tyskarna är ju väldigt rädda om sina grejer och faktiskt väldigt trevliga. Men ska man va riktigt säker så är kanske en handlare bästa grejen.
Nackdelen med privat är att man då måste ha med sig cash, det behöver man inte till en handlare.
Men det stämmer med skyltar och allting att man måste ha exportskyltar eftersom tyskarnas skyltar är deras personliga.
 
tilläggas bör att oavsett om skyltarna har försäkring i tio eller 15 dagar i hela eu, så får du endast köra med den en vecka i sverige. tiodagars kan dessutom endast handlare i tyskland ordna åt dig. skyltarna löser du på ett zulassungstelle (typ vägverket) de har sällan öppet längre än till tre på eftermiddagen och kön är oftast flera timmar om du ska ha de röda plåtarna. fixar du gula handlarplåtar går det mycket fortare.
 
cRoC skrev:
Om jag har uppfattat det korrekt så ska man undvika privatköp!

Jag tror inte att riskerna med att köpa privat är större i Tyskland än i Sverige. Om man har koll på vad man letar efter, kollar igenom hojen grundligt inklusive eventuella kända problem, så behöver man inte unvika privatköp. Faktum är att jag nog hellre köper privat än från företag, eftersom privatpersoner som regel inte har till yrke att - litet vanvördigt uttryckt - lura på folk saker. En professionell säljare har ju oftast andra motiv för sitt agerande än en privatperson. :tomten
 
Fahrzeugbrief...

Tyskar är tyskar. Alla (och då menar jag alla) förändringar på deras hojar måste de föra in i sina KFZ/Fahrzeugbrief. Exempelvis andra ljuddämpare och liknande. Alla gör iofs inte det, men det viktiga är att man inte får importera annat än helt original MC (eller bil) till Sverige. Min hoj hade andra förgasare, andra ljuddämpare, annan sving och bakfälg, och allt stod i mitt Fahrzeugbrief.

Lyckligtvis satt faktiskt originalljuddämpare på, så det kom jag förbi, förgasarna lyckades jag argumentera bort med att det inte innebar någon effekt/avgaasskillnad (hmmm...) och fälg plus sving passerade helt obemärkt (dåliga tyska kunskaper hos SBP?!). Jag hotades dock från början med at montera original grejor och komma tillbaka för ny regbesiktning... Alternativet hade varit att först göra besiktning hos SFRO som ombyggt fordon, och sen kunde hojen ev. godkännas...

Summa summarum, köp hoj med rent Fahrzeugbrief, eller se till att originaldelar medföljer som du enkelt kan byta!!!

Annars är det pruttlugnt att privatimportera, jag köpte min i Hamburg av privatperson och gjorde ett bra köp! Som att handla i Sverige, ibland har man tur, ibland otur, skillnaden är att i Sverige kostar det inte lika mkt att avvakta, man känner press att handla eftersom man åkt till Tyskland. Kvaliteten på beg hojar är nog bättre än i Sverige, dels sköter de om sina grejor bättre än de flesta i Sverige, och myten att de körs hårdare gäller nog mer bilar, (vi kör rätt hårt i Sverige oxå, och tyskarna använder nog i större utsträckning sina hojar som rena helg/nöjesfordon för trevliga kurviga turer)

/Hasse
 
TooL skrev:
Tog nyligen hem en bil som vi körde hem från tyskland

Ska du köra hem hojen har du ca 1500:- i avgifter i tyskland.

Du måste åka till tyska vägvärket och ha med dig hojen dit.

Avregristera hojen i tyskland, regga om den på dig med importskylltar, köpa försäkring kostar 1000:- för 15 dagar
då får du trafik försäkring som gäller i hela EU.

Sedan trycker de upp nya skyltar med röd bård på kanten (röt = 15 dagar Gult = 10 dagar).
Och där står vilket datum skyltarna börjarde gälla.

Sedan tillkommer lite avgifter till tyska myndigheter på ca 500:-

Efter detta är det bara att tuta och köra.

...eller så kan du ju alltid ta med en skylt från sverige, skruva dit den och sen köra hem och hoppas på det bästa... :cool:
 
HansJ skrev:
Tyskar är tyskar. Alla (och då menar jag alla) förändringar på deras hojar måste de föra in i sina KFZ/Fahrzeugbrief. Exempelvis andra ljuddämpare och liknande. Alla gör iofs inte det, men det viktiga är att man inte får importera annat än helt original MC (eller bil) till Sverige. Min hoj hade andra förgasare, andra ljuddämpare, annan sving och bakfälg, och allt stod i mitt Fahrzeugbrief.
/Hasse

Hojjen måste faktiskt inte vara helt original, kollade med bilprovningen eftersom jag håller på att importera en GSX-R 750 som är strypt. Jag vet iofs inte hur det blir när jag kommer dit (tid den 10:e maj) men "ingenjören" på bp sa att strypningen inte skulle vara några problem iaf, vet inte hur det är med andra modifikationer.

Sen skrev någon att man ska pröjsa skrotningsavgift, ska man det?! Har hört olika här och kan inte komma ihåg att min farbror (som importerat två Yamaha 535 Virago (urk!)) sagt något om skrotningsavgift. Sen vägning också, det står ju i reg.beviset hur mkt den väger, behövs det verkligen då?! Lite skumt e det ändå...
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Back
Top