Köpa hoj (ej den gamla vanliga frågan)

Tompalino

Inte längre kraschkung ;)
Gick med
25 Oct 2003
Hoj
Ingen längre...
Nej, jag har inte tänkt fråga vilken hoj man skall ha som förstahoj. Har läst tillräckligt med sådana trådar på sistone. :4skrika

Istället tänkte jag fråga lite om vad man bör kolla upp på en motorcykel man är intresserad av att köpa? Vad bör man akta sig för? Vad ska man tänka på? och så vidare... Jag är hyfsat teknisk, har dock aldrig mekat med mc tidgare. Tacksam om ni kunde dela med er av lite erfarenheter. :confused:

Du menar "det vanliga"?
Gör en säkerhetskontroll som man gjorde på uppkörning. Alltså kolla el (ljus, tuta), lager, däck & drivpaket (är dyrt att byta). Kolla även så att hojen spårar/den inte är ramsne (fram och bakdäck skall vara i linje), kolla bromsar, hur servicen är skött, det kan även va värt att kolla i gamla SBP protokoll (även om de inte alltid säger så mycket om hojens skick).
Sedan skall du så klart starta motorn och lyssna! En motor skall inte slamra o låta "konstigt". När du sedan kör iväg kan du testa att dra fullt i 2ans växel. Om växeln då hoppar ut så är växellådan sliten (detta kan givetvis kollas på fler växlar men 2ans växel brukar först ge upp).

Du kan ringa och kolla till bilregistret och kolla hur många ägare det har varit på den. Har det varit 5 ägare på ett år är ju något skumt!
Tryck in frambromsen och gunga framgaffeln upp och ned några gånger, ta på gaffelbenen, får du olja på fingrarna lägger packboxarna.

ska man btraktas som helt kokt om man köper en hoj nu när de är snö o kallt ute (-11.5)?

Allt utom tvåansväxelkoll kan man ju testa i garaget :va

/Naiven

jo, men jag har inte kortet än.

ska dock hämta hojjen på måndag. Är det torrt på stora motorvägen så ska han (nuvarande ägare) skjutsa mig mellan två avfarter på motorvägen, så jag kan höra om det är nåt knas. Kanske inte så bra att han kör. Men men....

Mark skrev:
jo, men jag har inte kortet än.

ska dock hämta hojjen på måndag. Är det torrt på stora motorvägen så ska han (nuvarande ägare) skjutsa mig mellan två avfarter på motorvägen, så jag kan höra om det är nåt knas. Kanske inte så bra att han kör. Men men....

Verkar vettigare att ta med en kompis eller liknande som har kort! Han säger ju inte till dig precis "Det vibrerar lite i styret och trean är svår att få i"

Kopplingen testas genom att ha i en hög växel o ge järnet, den ska inte slira, och kopplar man till ska den greppa direkt, annars är det snart dax för byta.
Visserligen förekommer felaktiga oljor o sånt, men det ska man inte ta förgivet, pruta.

Leta upp en förare som kan köra den, ägaren kan dölja problem.
Provkörning är viktigt tycker jag personligen iaf om man kan hålla huvet kallt o verkligen känna efter hur hojen käns.
Tyvärr är det väl lätt om man är oerfaren och ska köpa drömhojen att man överser med dåliga saker och kanske tycker den gick som fan fast den var halvslut:-)

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park