Köpa GPS, men vilken, det är ju en djungel!

Thermal

:borrar olja.
Gick med
12 Aug 2004
Hoj
En gul Triple 06
Jag tänkte köpa mig själv en GPS, jag har tittat runt på prisjakt.nu och utbudet är ju enormt! Vad jag vill ha är en GPS som endast ska användas i bil och som fungerar bra i stadstrafik, med stor tydlig skärm och helst med filindikering, snabb lägesuppdatering osv Jag är helt ny på detta så alla av dem kanske har det? Upp till 4000 har jag inga problem att gå, ska det vara så ska det vara!

Ös på med era tips!

Har alltid tyckt att Navigon verkat bra men lånade en under en vecka och pekskärmen på den var inget vidare.
Var nästan ett måste att använda den medföljande pekpennan för att mata in det man ville.
Annars funkade allt perfekt med den.
Tror modellen var 7110.

Garmin och TomTom ska väl vara bra annars.

Köpte en TomTom GO720 ifjol, då den var hyffsat ny på marknaden.
Mest "bara för att", var i princip aldrig utanför byn.
Köpte till minneskort, eftersom bilen saknade ljudanläggning förutom vrålet av de 90 hästarna ifrån fyran, fyllde på med lite musik.
Lånade ut den till styvbrorsan en norgesväng och pappa hade den på några bussresor i europa.
Efter norgeturen så är den helknäpp, vägrar starta, ska försöka ta tag i det närmare jul.

Nu finns det TomTom Go730, den har TMC eller vad det var, så den håller koll på trafiken framöver och om det uppstår hinder såsom olycka, så ska TMC'n visa dig en sträcka för att köra förbi hindret.

TomTom blir nog ett bra köp.

Garmin 765 om filnavigering är ett måste, annars funkar 760 lika bra.
TomTom 930

Föredrar dock Garmins menyer och utseende.

Efter norgeturen så är den helknäpp, vägrar starta, ska försöka ta tag i det närmare jul.

Tryck in reset undertill.....
Har en TomTom 730 med traffic abb och är hel nöjd..en kul men bra gdget är att det går att få instruktioner via fm sändning

Tryck in reset undertill.....
Har en TomTom 730 med traffic abb och är hel nöjd..en kul men bra gdget är att det går att få instruktioner via fm sändning

Prövade reset+power-knappen i 30sec, men fick aldrig igång skiten, kommer fram nån typ av bios, med massa uppgifter om version osv.
Den ligger i kartongen hemma hos mamma, ska som sagt ta tag i det närmare jul.
Har en teori om att jag måste radera minneskorten eller nånting och fixa helt nya kartor?:mad:

Last edited:
Det finns 2 st alt tycker jag. Det är Garmin 760 eller högre eller Sonys NV-U93T.

Väldigt potenta och får mkt bra betyg i tester jämfört med andra. + att du får pengar över till något annat roligt

Ett tips kan vara att kolla på piratbukten och dyl sidor vilka kartformat är knäckta om du inte vill sänka en mindre förmögenhet över navigatorns livslängd på att köpa uppdaterade kartor. I övrigt så är SIRFIII ett absolut måste som chipset.

Åk till MediaMarkt (de har störst sortiment där man dessutom får pilla på produkterna) och känn dig fram vilket menysystem och skärm du föredrar. Köp sedan vald navigator där de är billigast...

Ska du ha en GPS som tar dug från A till B så fungerar nog vilken som hellst och som någon sa dom har många modeller på Media Markt, testa och kolla vilken som känns bäst. Vill du däremot kunna lägga upp rutter, få spår på där du kört, dela med dig av rutter och fixa och dorna är det dom lite mer avancerade Garmin som gäller.

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti