Köpa fd. demohoj från handlare - smart eller dumsnålt?

BGI

Ny medlem
Gick med
17 Dec 2011
Ort
Helsingborg
Hoj
2 små
Nyfiken på era erfarenheter rörande köp av demohoj från handlare.

Har hittat en CBR 600RR med ca 100 mil på mätaren från 2010 för 85000 hos en handlare. Är en fd. demohoj som nu ska säljas. Har bla slipon & PC. Tycker att det låter ganska lockande.

Samtidigt har jag möjlighet att köpa samma hoj i originalutförande med ca 1000 mil på mätaren för 75000 privat. Jag känner inte personen och vet inte hur han har kört med den.

Undrar givetvis vad ni skulle ha gjort i en liknande situation. Är det smartare att köpa en hoj med betydligt färre mil på mätaren, men som säkert har körts av 50 olika personer tidigare, från en handlare med den "trygghet" det ofta anses medföra eller hade du sparat de 10000 kronorna och köpt hojen privat istället och fått hojen i originalutförande och fler mil på mätaren?
 
Eftersom det är en 2010:a så borde du fortfarande ha garanti på hojen. Sen brukar man kunna göra överenskommelser med handlare när man köper ny hoj (att viss service ska ingå i X-månader utöver garantierna som redan finns).

Visst finns det en risk att en demohoj med 100 mil är körd som ett svin, men samtidigt finns det inget som säger samma sak om den som gått 1000. Verkar personen med den för 75000kr vara en vettig människa så skulle jag kunna tänka mig den, fast det beror ju på hur ekonomin ser ut för dig. Att köpa från handlare innebär i regel lite extra trygghet, men båda har ju fortfarande garanti.
 
Jag hade valt att köpa demo hojen bara systemet är minst 10000 i "sparade" kronor. Det spelar ändå ingen roll med en så pass ny hoj när alla garantier fortfarande gäller sen tillkommer trygghets försäkring från firman.

Så ut och köp en försenad julklapp till dig själv det är du säkert värd
 
Jag hade tagit handlarens hoj men hade försökt få med något mer. En hjälm?
slipon och pc hade jag antagligen köpt ändå. Pressa skiten ur den på korta demosvängar vill till även om det inte är någon fördel att 50 olika kört den. Får du problem är det lite enklare vid företagsköp många ggr.

Det är dock inget givet val så jag förstår din ågren.

Provat att pruta åt bägge eller försökt få med något mer kul av handlaren?
 
Definitivt handlarhojen. Skillnaden i pengar och 900 mil är bara det en anledning.
En demohoj leds oftast ut av personalen vid provkörning, de startar upp den och hojen går någon minut på tomgång medans de kör lite försäljningsnack och föraren tar på sig hjälm mm. Det innebär att den får upp oljan i motorn och även om personen kör som en galning så tål hojen det.

Sen är det faktiskt så att folk är försiktigare än vad man tror med demohojar. Det är ofta en hög självrisk om det händer något och på 100 mil så är det säkert en o annan resa som personalen gjort med hojen också till från hemmet mm.
 
jag hade också tagit företags hojen. hojen är ju rätt ny. att den har 100mil beror nog mest på att olika säljare har "reklamkörd" den på vägen hem. testreporna är ju oftast max 10km långa annars och som det har sagts så är ju självrisken rätt högt. det är få som känner sig helt säkert på en ny hoj så de kan hårdköra den när de testa den (visst gasa alla på men det är ju ingen 50tals moppe som pajar på grund av det)

att få garantier, tryggheten hos handlaren, 900mil mindre, troligen en ny servad hoj vid försäljningen, pc och slipon samt mappningen är lätt värd de pengarna. dessutom är det ju företaget som satt på pc och slipon och då lär de ju inte klaga ifall det bli problem och garanti anspråk.


den för 75 är säkert bra och allt men mot den andra tycker jag inte att den är ett val (om man nu har de pengar)
 
Vad jag förstått så börjar inte garantin på hojen att ticka förrens den är reggad på första privatpersonen så du borde ha 5års garanti kvar på handlarhojen !
 
Fel fel fel fel!

Garantin gäller från första gången i trafik!
Med 99,9& säkerhet så är den ställd i trafik så fort handlaren tar ut den som demo hoj, man kan ju fula sig med grönskylt (på bil iaf) och så att säga köra "gratis" några veckor ...men då gäller inga förs mm så det tror jag inte dom vågar sig på!
kolla med transp styrelsen så ser du när den är tagen i trafik.
 
Jag fick min Traja demohoj som en "ny" hoj och garantin började gälla när jag blev första privatperson på den.
 
Antingen är det nog så att handlaren av "goodwill" ordnat så du får garantin förlängd, det är ju något som kan stå dom väldigt dyrt OM det skulle bli ett motorras eller dylikt dom sista månaderna, chansen är nog så liten, samt att sannorlikheten att du fortfarande äger hojen efter 5 år inte är så stor (för jag tror att en sådan uppgörelse enbart skulle gälla 1:a ägaren).
Men någon som har koll på detta får gärna fylla i, gäller fabriks garantin på hojar från 1:a privatperson eller är det när handlaren tar fordonet i trafik?
 
Jag skulle väl börja med att fråga dig vilken religion du tillhör när det gäller den omdiskuterade "inkörningen"?

Skulle du själv köra som vanligt från dag 1 så spelar det ju ingen som helst roll - ta handlarhojen..

Är du manisk de första 75 milen så se till att hitta en lika pedantisk säljare och köp den.

Personligen ser jag ett alternativ 3 i din lista - hitta en ny -10a som är orörd för 90-95´.. Kanske känns ännu bättre, hänger väl lite på hur länge du tror du har hojen.

Sista hojen jag köpte var både beggad, racead och klotad.. Innan det tog jag ut 2 nya. Förra hojen hade jag 4,5 år och det jag förlorade på att inte ta en 15-20´ billigare "nästan ny" hoj tycker jag definitivt att det var värt i att jag vet att min hoj var min och pedantskött från dag 1. Skulle jag haft den 1 år och 200 mil hade det varit en idiotaffär.
 
Demohojar som reggas på en privatperson första gången brukar få 2 års garanti på hojen. Jag köpte min ena hoj som varit demo, jag fick två års garanti då den reggades för första gången på privatperson hos Transportstyrelsen.
Åk och kolla, känns den helt okej och inget verkar konstigt med den kan det vara värt, att titta och klämma skadar inte.
 
Märkligt för jag har tittat på två demohojar hos två olika handlare och dom sa båda samma sak att hojens garanti gäller ifrån första "brukarens" datum..... Du menar att dom ljög för mig då? Ofta kör ju handlarna på sin egen försäkring "därav den dyra självrisken på demohojar" men som sagt jag vet ju inte detta till 100%
 
Garantin gäller från första gången i trafik!
Med 99,9& säkerhet så är den ställd i trafik så fort handlaren tar ut den som demo hoj, man kan ju fula sig med grönskylt (på bil iaf) och så att säga köra "gratis" några veckor ...men då gäller inga förs mm så det tror jag inte dom vågar sig på!
kolla med transp styrelsen så ser du när den är tagen i trafik.

Jag fick min Traja demohoj som en "ny" hoj och garantin började gälla när jag blev första privatperson på den.

Märkligt för jag har tittat på två demohojar hos två olika handlare och dom sa båda samma sak att hojens garanti gäller ifrån första "brukarens" datum..... Du menar att dom ljög för mig då? Ofta kör ju handlarna på sin egen försäkring "därav den dyra självrisken på demohojar" men som sagt jag vet ju inte detta till 100%

Jag fick också full garantitid på min förra hoj trots att den gått ca hundra mil som demohoj. Vet inte riktigt hur de gör för att få till det men att säga att det är "Fel, fel, fel" känns inte helt påläst.

För att återgå till TS fråga så säger jag också att hojen hos handlaren låter som det bästa alternativet. Den privat ägda hojen kan ju faktiskt också ha gått som demohoj innan nuvarande ägare köpte den.
 
Garantin gäller från första gången i trafik!
Med 99,9& säkerhet så är den ställd i trafik så fort handlaren tar ut den som demo hoj, man kan ju fula sig med grönskylt (på bil iaf) och så att säga köra "gratis" några veckor ...men då gäller inga förs mm så det tror jag inte dom vågar sig på!
kolla med transp styrelsen så ser du när den är tagen i trafik.

Helt rätt, garantin gäller från första registreringsdag oavsätt vem som ägar den......

Men köp demohojen så klart, handlaren har ju alltid lite goodwill i bakfickan om han är hygglig.
 
Var ju inne på det tidigare gällande skola för inkörning. Är du av skolan att det ska köras in med varierat varvtal och ingen manisk fruktan för att slå i varvstoppet, utan låta motorn få svettas från början, Well, kör på demohojen.

Sen, 85 eller 75, 100 mil, 1000 mil, hur är skicket på dem ? En pedant ägare eller 100 pers som kört 10 km per skalle. Jag skulle testat bägge, att privathojen ligger ute för ett pris betyder ju inte att den säljer för det priset.

Firma versus privat, sök runt lite så kan du se att det är stor skillnad på firma och firma, det kan vara värt att ha i åtanke det också.
 
Hur hårt kan man köra en demohoj egentligen?

En modern sporthoj har på tok för mycket hästkrafter och fartresurser för att en provkörare ska få chansen att verkligen smiska den, så länge provkörningen inte äger rum på en storbana eller ett flygfält. På sin höjd så varvas några växlar ur av några enstaka personer under kortare stunder. Knappast fråga om jätteslitage.
 
Helt rätt, garantin gäller från första registreringsdag oavsätt vem som ägar den......

Men köp demohojen så klart, handlaren har ju alltid lite goodwill i bakfickan om han är hygglig.

läste du ens inlägget ovanför dig där en faktiskt KÖPT en demo hoj med full garantitid på?
 
Nyheter
Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Back
Top