Köpa fd banhoj för användning på gata??

Svane

Nu med cykel...
Gick med
12 May 2003
Ort
$kå|\|e
Hoj
På landvägen Columbus Capo, i skogen Scott Scale
Är det något o satsa på? Funderar på en Rookie 1000 hoj, ful, repig o lite bucklig men icke ramsne etc. Ett objekt som man köper billigt, trafikförsäkrar, gatutrustar, monterar kraschpuckar på och kör.
Är det något eller merparten av hojarna är totalslut o färdiga för skroten???
 
Svane skrev:
Är det något o satsa på? Funderar på en Rookie 1000 hoj, ful, repig o lite bucklig men icke ramsne etc. Ett objekt som man köper billigt, trafikförsäkrar, gatutrustar, monterar kraschpuckar på och kör.
Är det något eller merparten av hojarna är totalslut o färdiga för skroten???

Funkar den på bana, så funkar det på Gata. Alltíd bra skötta ( man vill inget ska gå isönder på tävling/träning). Så hittar du ett bra objekt så slå till, du kanske får massa prylar på köpet.

Mvh//ZS
 
Det är ju så att man kan säga att alla hojar som tävlats med är bättre skötta än gathoj. I regel, men ingen regel utan undantag.
 
Jag köpte min hoj för att köra gata med + lite bana. Sågade ut ett hål där fram och stoppade i en lampa (se avataren, dock gaffad) och fixade resten ganska snabbt. Hojen var välskött, bra servad och gick som ett skott! Följde även med en hel hög med delar. Sen att jag bara körde gata ett par veckor innan jag gick över till bana är en annan sak...
 
Är inte 100% hemma på de här men har hojen kryssat chassi nr så kan man väl inte köra den på gatan sen? Säger inte att alla Rookie cyklar är de men en del säkert... Correct me...
 
Plelle skrev:
Är inte 100% hemma på de här men har hojen kryssat chassi nr så kan man väl inte köra den på gatan sen? Säger inte att alla Rookie cyklar är de men en del säkert... Correct me...
Lite OT men vad menas med kryssat chassi nr? :confused:
 
Att kryssa Chassi nummer, ställer bara till med strul. Jag vet ingen som har det ! Chris Ash hade på sin CBR 600, men han hade en massa intyg för att överhuvudtaget få lov att tävla med den.
 
De som köpte min kawa skulle göra om den för gatbruk. Jag har inte fått något klagomål ännu.
 
Man bör ju kolla upp hojen ordentligt då det i teorin skulle kunna förekomma stulna hojar på banorna.

Sen kan en hoj importerad från england tex vara svår, om den aldrig reggats där. För finns inte regpapper från ett EU-land så måste man skaffa massa intyg från generalagenten och alla vet ju hur pigga de är på att skriva sånt.
 
jag köpte en r1 som var bankörd köpte till kåpor och lampor och kör gata med den reporna fick jag på köpet + en hel del delar och en uppsättning racekåpor

tror inte det blir supermycket billigare än en orginal med många mil och lite skavanker men pill och massa extradelar gillar man ju!

tipps är ju att köpa r1an där det bara dräller av reservdelar

lycka till mv. Oskar
 
Zilversurfer skrev:
Att kryssa Chassi nummer, ställer bara till med strul. Jag vet ingen som har det ! Chris Ash hade på sin CBR 600, men han hade en massa intyg för att överhuvudtaget få lov att tävla med den.

Lodnert var inte speciellt förtjust i att ramen var kryssad, jag fick skaffa en massa kvitton och intyg och enda skälet till att jag fick köra med den var att den var så gammal.

Kommer nån med tex en 02:a R1 med kryssad ram så blir det stopp.
 
Se bara till att hojen har varit reggad eller att det finns Co dokument på hojen så är det inga problem.
 
Plelle skrev:
Vad jag förstått så är en kryssad hoj skrotad? Lr nåt?.... Alltså.. den "finns inte"... som sagt.. är inte 100..
Ok, men jag vet en hoj som har överkryssat chassinr men ett annat nr inknackat alldeles under, vad menas med det? Den är gatreggad och besiktad...
 
Chefen Alabama skrev:
Ok, men jag vet en hoj som har överkryssat chassinr men ett annat nr inknackat alldeles under, vad menas med det? Den är gatreggad och besiktad...


det är väll att orginalramen är utbytt mot en annan ram och därmed skrotas orginalramen och en skrotad/annan ram kan tas i bruk i stället
 
hornet oskar skrev:
det är väll att orginalramen är utbytt mot en annan ram och därmed skrotas orginalramen och en skrotad/annan ram kan tas i bruk i stället
Kan man göra så bara utan vidare? Någon form av kontroll måste det väl finnas, eller?
 
Zilversurfer skrev:
Funkar den på bana, så funkar det på Gata. Alltíd bra skötta ( man vill inget ska gå isönder på tävling/träning). Så hittar du ett bra objekt så slå till, du kanske får massa prylar på köpet.

Mvh//ZS

Var ska man leta :va
 
oscar skrev:
Jag köpte min hoj för att köra gata med + lite bana. Sågade ut ett hål där fram och stoppade i en lampa (se avataren, dock gaffad) ...

Jag ser hålet, men inte f-n är det gaffat :D
 
Chefen Alabama skrev:
Kan man göra så bara utan vidare? Någon form av kontroll måste det väl finnas, eller?


hm... jo jag tror att en verkstad ska banka in dom nya siffrora och ta bort / kryssa siffrorna på "orginal"ramen. En hoj med papper måste ju kunna byta ram
 
Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Back
Top