Köpa Falco, VTR, TLs eller R1..?

Hinken

Hellre fotsvamp än ärtsoppa..!
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Yamaha XSR900
Som rubriken antyder så har jag tänkt att byta ut min lilla SV till någon större motsvarighet för ca 40-50Kkr under sensommaren eller tidigt nästa sommar.

R1:an verkar kanske inte riktigt höra ihop med dom övriga hojarna och anledningen är att jag skulle vilja prova på att ha en riktig sporthoj någon gång i livet även fast det inte är riktigt min typ av hoj igentligen Det blir iså fall en 98-00.

TL1000s är jag lite tveksam till vad det gäller kvaliten, har ju hört endel om dom klena vevaxlarna eller vad det nu var, och dessutom så har jag fått för mig att dom är lite klumpiga och jag gillar "fotpinneskrap" små och trixiga vägar.

VTR:en är den enda jag har provat och den var väldigt lik min SV fast 450cc större motor.
Det enda som talar emot VTR:en är att den faktiskt är konstruerad 1997 (eller om det var -98) så det är ju faktiskt en ganska gammal hoj bara att den är nytillverkad.

Falcon har jag faktiskt också provat, men så lite att jag inte räknar med det.
Det är den hojen som det lutar mäst åt just nu, och jag vet inte riktigt varför eftersom jag inte vet någonting om den förutom att jag gillar körstälningen och motorkaraktären.
Hur är kvaliten?

Vilken ska jag välja..?

En jobbarkompis köpte en Falco för någon månad sen, efter ha först funderat på SV 1000, och har kört närmare 400 mil utan probs, förutom bakdäcket börjar nötas..Har själv provat den, skön, vridstark motor, samma som Millen, bra chassi på kurvig väg, riktig sporttourer i mina ögon, både utseende och prestanda som Rf:900 om du vill jämföra mot rad4, billig försäkring med. Lite svag instrumentbelysning, kanske enbart på hans hoj(?)

Vtr:en är väl effektsvagare, törstigare vid hårdgasande(?) Och nog mer mjuk i fjädring/stötdämpning.

De övriga vet jag inte så mycket om förutom lite du själv nämner, R1 är ju helt annan hoj och med radfyra dessutom.

Hoppas du hittar hojen med stort H ialla fall:tummenupp menar nu inte Honda för att jag kör det

Last edited:
Har ju en Falco men har bara kört ca 100mil med den hittills, tycker den fungerar helt ok. Måste drevas om för att bli riktig rolig, orginaldrevningen är sjukt hög.

Försäkringspremien var den avgörande faktorn när jag valde hoj denna gång.

har också haft en falco, har inget ont att säga med den,, körde ca 2000mil på en sommar utan problem!

Har hört att Aprillia har haft lite problem att få fram reservdelar till sina hojar, stämmer det..?

Kan inte annat än rekommendera thunderacen som vettigt alternativ till de hojjar du föreslagit.

Har hört att Aprillia har haft lite problem att få fram reservdelar till sina hojar, stämmer det..?

Det var en massa problem vid ägarbytet för ett par år sedan och tog några år för dem att bli bättre, men det ska ha blivigt bättre på senare år. Jag kör ju dock inte Aprilia själv, men polaren har en Falco.

Jag har dock inte kört den (ännu), men fin hoj ä det i alla fall. :)

TL1000s är jag lite tveksam till vad det gäller kvaliten, har ju hört endel om dom klena vevaxlarna eller vad det nu var, och dessutom så har jag fått för mig att dom är lite klumpiga och jag gillar "fotpinneskrap" små och trixiga vägar.

Vevaxlarna är bara svaga om du tänker turbomata hojen... Eller toktrimma så att du varvar den över 11k rpm. :hihi
Annars är det lungt. Sikta på en 98 eller nyare om du kan, eller en där alla första års felen är åtgärdade. Ibland kan man hitta en TLS med en TLR motor i, tveka inte på en sådan hoj. Hittar du en, fråga på TL Tråden för den kan mkt väl vara en medlem som säljer.

I övrigt, har hojen bytt bakdämparen är det ett stort plus av flera anlednignar, är det inte, så bör du byta den själv. Kostnad runt 3000 SEK (för Bitubo, mkt bra pris per krona dämpare).

TLS är ingen ny maskin, men den är fortfarande grymt najs hoj att köra!
Om du tvekar på dess duglighet som hoj, ta och spana in Roland Browns kolumn i senaste Allt om MC - mk kortfattat recenssion - han var trött på sin gamla TLS, kände att det var tid att byta, men efter en tur så kom han fram till att han stormtrivdes med hojen det inte var lönt att byta. :)

VTR'n är ju fin. Honda kvalitet och allt, men den står sig rätt slätt jämfört med en TLS i kulfaktor. :)

Last edited:

Reservdelsleveranserna är fortfarande riktigt dåliga, i örvigt är den cykeln fin.

Hondan är snällare(mesigare) på alla sätt men den har superkvalitet och är inte bortkommen efter lite justeringar.

Kanske stora Bandit, Fazer, ZXR1200 eller liknande kan vara alternativ?

Har en till salu...

Den har egentligen gått lite längre än vad jag har satt som max gräns men finns den kvar om ca en månad
(när cashen kommer in från den sålda lägenheten)
och du har sänkt priset ca 13papp kan du så gått som se den som såld..

Såg att du bodde i Rimbo, då är vi ju i princip grannar.
Skulle kanske kunna komma förbi någon dag efter jobbet och kolla..?

PM:a om du är intresserad..

//Hinken

Tänkte bara meddela att jag övergav tankarna på tvinnar och gick upp en cyllinder till en Speed triple -03:a..

:yoparty

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...