köpa en skoj hoj

Droopfy

Gick med
28 Apr 2004
Hoj
YZF450, Lillgixxer (GSX400R)
Hejsan killar och tjejer.
jag behöver er expertis i detta ämne då jag till vardags åker sporthoj.

jag är otroligt sugen på att fräsa ut i skogen med kompisarna och smutsa ner mig en aning.

jag skulle vilja ha en offroadare som är smidig i skogen och med fälgar och däck så man kan sadla om den till motard och busa runt med på asfalt en aning också.

vad jag tänker på för cykel är något vettigt och hållbart som inte är för klumpig att köra i skogen... 450 cc kanske? den får ju inte vara för liten för att köra på vägen bara.

eftersom jag väl kan bedömas som nybörjare i skogen så tycker jag inte att jag behöver någon värstingmaskin. hellre en pålitlig och driftsäker maskin. jag tänkte även motionsköra en aning.

sen kommer vi till det stora problemet.... PRISET. JU LÄGRE DESTO BÄTTRE!
visst får man mycket smidigare maskiner om man köper en nyare cykel.. men pengar är somalltid lite av en bristvara. :huvet

skulle vara väldigt tacksam om man kunde få lite förslag på cyklar i lite olika prisklasser... dock inte över 60 000:-
//droopfy

DRZ 400 SM är den första tanke som slår mej när jag läser ditt inlägg.

Blip skrev:
DRZ 400 SM är den första tanke som slår mej när jag läser ditt inlägg.

är inte den en aning stor... lite mer grusvägsmaskin=?
jag vet inte... jag vill ha en skapligt lätt och smidig maskin som man kryssa mellan träden i skogen med.

vad ligger en sådan i pris annars? lämplig årsmodell? kom inte den rätt nyss?

drz säger man direkt...kan köpa en ny för under 60 papp :tummenupp
vill du gå ner mer..så kanske en xr400?
vill nog inte ha nå mindre än 400cc om du ska köra motard..

ozeo skrev:
drz säger man direkt...kan köpa en ny för under 60 papp :tummenupp
vill du gå ner mer..så kanske en xr400?
vill nog inte ha nå mindre än 400cc om du ska köra motard..

XR 400 är kanske det som snurrat mest i min skalle... honda har ju alltid haft bra rykte om sig att vara bra kvalité. det gäller väl även offroadarna... hur står sig en suzuki mot det?

Droopfy skrev:
XR 400 är kanske det som snurrat mest i min skalle... honda har ju alltid haft bra rykte om sig att vara bra kvalité. det gäller väl även offroadarna... hur står sig en suzuki mot det?

Varför inte en ktm 520/525 exc !!!
Har en som är till salu med motard fälgar (Har självklart också enduro fälgarna)

//Mheel

Mheel skrev:
Varför inte en ktm 520/525 exc !!!
Har en som är till salu med motard fälgar (Har självklart också enduro fälgarna)

//Mheel

jag tror personligen att drz känns bättre. en beggad drz kostar ca 10-15 tusen mer än en gammal xr...har du råd så köp hellre en drz

DRZ tycker jag också är ett bra val om man inte väljer den mindre effekstarka XR400 som är en jäkla bra hoj det också!

motardnisse skrev:
DRZ tycker jag också är ett bra val om man inte väljer den mindre effekstarka XR400 som är en jäkla bra hoj det också!

rekomenderade årsmodeller på dessa två slitvargar då?

Jag tror jag ska gå emot alla andra och säga CRF 450 eller EXC/SX 450. Värsting å värsting, hurpass bra man än är så vinner du enormt mycket på vikten. Klart att den skickar iväg dig våldsammare om du inte är försiktig men jag tycker då verkligen inte att det är såpass mycket mer att den skulle vara svår att köra som nybörjare.

Vad man kan göra (tror jag iaf) är att tyngda eller byta till ett tyngre svänghjul på en av dessa hojjar så blir den lättare å köra.

...fast då var det ju det där med service då...
...och det där med registreringen...

...och då har du en annan modell som kanske också e bra, Gasgas 450.

Last edited:
jesseboy skrev:
Kolla in min, där har du allt i en penning.
En helt problemfri maskin dessutom :tummenupp

Serviceintervallen är väl betydligt tightare på 525an än på DR-Z 400? DR-Zan känns mer som slitvarg än 525an men jag har egentligen ingen hands-on erfarenhet av någon av modellerna.

Coola Ola skrev:
Serviceintervallen är väl betydligt tightare på 525an än på DR-Z 400? DR-Zan känns mer som slitvarg än 525an men jag har egentligen ingen hands-on erfarenhet av någon av modellerna.
Den är enduroutrustad, med en massa extra grejer.
Visst, man ska sköta hojen som man sköter sitt barn, men enl boken så är det bara varje 15:e timme. Oljebyte.
Lite jobb för en så fin maskin.

15 tim åkerjag på en vecka...puhh! :3freak de skulle bli jobbit o dyrt o serva så ofta :wiggle

hu mycket e e 15 tim i mil på ett ungefär?

ozeo skrev:

Beror väl på hur fort du kör? :pannkyss
Men ligger du och kryssar på motorvägen i 110km/h
så är det ju enkel matematik 110*15.
Men kör du i skogen blir nog 15tim kanske en 20mil?

tycon1 skrev:
Beror väl på hur fort du kör? :pannkyss
Men ligger du och kryssar på motorvägen i 110km/h
så är det ju enkel matematik 110*15.
Men kör du i skogen blir nog 15tim kanske en 20mil?

det e blandad motardkörning men nästan aldrig över 120 :tungan

skulle va bra o veta så jag vet när jag ska serva :3freak

ozeo skrev:
15 tim åkerjag på en vecka...puhh! :3freak de skulle bli jobbit o dyrt o serva så ofta :wiggle

Ojdå! Funkar min moppe åker jag uppåt 30 timmar i veckan ibland :P Fast det är klart att det blir rätt mycke dötid som man får räkna bort, blir kanske 10 timmar som man faktiskt kör på dom 30 timmarna...

15 timmar i 70km/h (vilket är den snittfart jag brukar ha när jag kör motard i allmänhet) är 105 mil. Rätt okay ändå :)

OlleR skrev:
Ojdå! Funkar min moppe åker jag uppåt 30 timmar i veckan ibland :P Fast det är klart att det blir rätt mycke dötid som man får räkna bort, blir kanske 10 timmar som man faktiskt kör på dom 30 timmarna...

15 timmar i 70km/h (vilket är den snittfart jag brukar ha när jag kör motard i allmänhet) är 105 mil. Rätt okay ändå :)

då ska jag serva typ var 1,5 månad :3freak
tycker de e mycke...tur xr,n e lättmekad

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey