Köpa en hoj som har ett lån på sig?

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Ska köpa en hoj som det finns ett lån på.
Ska köpa hojen på en helg så banken är inte öppen.

Hur ska man göra för att vara säker att pengarna jag betalar till säljaren använder han till att betala av lånet? Eller behöver jag inte bry mig om det? Vet inte om lånet har hojen som säkerhet för då är det väl skillnad? Återtagendeförbehåll heter det tror jag.

Eller kan jag skriva något så det inte är någon risk att banken kommer och tar hojen av mig om ett halvår när han har struntat i att betala av sitt lån?

Bästa tipps är att vänta med att betala hojen tills på Måndag sen kan ni gå tillsammans till banken så att du ser personligen att han betalar av den! Jag gick självmant och betalde av den när jag sålde hojen men alla är kanske inte lika ärliga!!!

DTM skrev:

Hur ska man göra för att vara säker att pengarna jag betalar till säljaren använder han till att betala av lånet? Eller behöver jag inte bry mig om det? Vet inte om lånet har hojen som säkerhet för då är det väl skillnad? Återtagendeförbehåll heter det tror jag.

Hmmm..Är inte helt säker, men om han säljer hojen till dej så är det ändå upp till honom att vetala till banken.
Du kan ju inte råka illa ut om du köper hans hoj som han har lånat till.

Men som sagt...är inte helt säker :)

Re: Re: Köpa en hoj som har ett lån på sig?

Har han ett banklån på hojen så spelar det ingen roll eftersom den inte står som säkerhet.. utan lånet har han personligt,

annat om han har lån genom ett finansbolag.. då är cykeln som säkerhet. Finansbolaget kan i såfall kräva pengarna av dig sen om han inte betalar, eller plocka hojen av dig.

Om han har lån med hojen som säkerhet så MÅSTE han lösa lånet innan han säljer den. Sker inte det så kan finansbolaget ta tillbaka hojen från DIG. Har han tagit lånet det senaste året så ska det ligga en kreditspärr i bilregistert vilket gör att man inte kan göra ägarbyte innan lånet är löst (står även i regbeviset).

Har han tagit ett blancolån eller liknande (har inte hojen som säkerhet) så behöver han inte lösa lånet.

Re: Re: Köpa en hoj som har ett lån på sig?

Är det ett vanligt banklån han har så är det inga problem, har han däremot sk. "finans" på hojen så är bågen säkerheten och då får du se till att han betalar inte pengarna..

NordhNet skrev:
DTM skrev:

Hmmm..Är inte helt säker, men om han säljer hojen till dej så är det ändå upp till honom att vetala till banken.
Du kan ju inte råka illa ut om du köper hans hoj som han har lånat till.

Men som sagt...är inte helt säker :)

Kollat med Banken nu
Det är så att jag måste se till att lånet är betalt.
Hojen är säkerhet så dom tar den av mig om han inte betalar.

Det vi ska göra är att åka till Kassaservice för dom borde ha öppet på en lördag. Det gick lika bra sa han på banken.

DTM skrev:
Kollat med Banken nu
Det är så att jag måste se till att lånet är betalt.
Hojen är säkerhet så dom tar den av mig om han inte betalar.

Det vi ska göra är att åka till Kassaservice för dom borde ha öppet på en lördag. Det gick lika bra sa han på banken.

va ?? va e de för bank som har tagit en motorcykel som säkerhet för ett lån ?? första gången ja hör talas om det...
banker brukar vilja lite säkrare saker.. som borgenärer eller en bostadsrätt osv...

ambulans skrev:
va ?? va e de för bank som har tagit en motorcykel som säkerhet för ett lån ?? första gången ja hör talas om det...
banker brukar vilja lite säkrare saker.. som borgenärer eller en bostadsrätt osv...

Det funkar med både hoj och bil!

ambulans skrev:
Jag har ett MC-lån hos Nordea med hojen som säkerhet, precis som ett billån, så det är nog inte så ovanligt. Dom hade vissa förbihåll att hojen måste vara nyare än ett visst årtal och vara helförsäkrad helår, på så sätt har dom ju hyffsat bra täckning för lånet.

Jag kör med ett medlemslån via facket, så jag vet inte om det är just därför Nordea kan ha specifika MC-lån eller om dom även erbjuder det som "vanligt" lån.

ambulans skrev:

Inga konstigheter med det. Rätt vanligt tror jag. Dom har förbehåll på fordonet. Om han inte betalar går dom på honom och kräver pengar, lyckas dom inte få fram pengarna av han, så kommer dom och hämtar hojen hos den nya ägaren som precis blivit blåst :fakta

jarnkamin skrev:
Hur kan man kolla upp om hojen man vill köpa är belånad?

Din skyldighet att kolla med tidigare ägare. Ring bilregistret. 077-1252525

Min blivande hoj är köpt på firma av han som jag ska köpa den av. Ringde dit, dom hade inget lån på den. Dom tipsade om Handelsbanken ringde dit och dom sa att det fanns lån med hojen som säkerhet

Låter ju bra att det håller på att ordna sig - vi ses på lördag vid 11 för provkörning - jag värmer upp skinnstället och stretchar innan :)

TomK skrev:
Låter ju bra att det håller på att ordna sig - vi ses på lördag vid 11 för provkörning - jag värmer upp skinnstället och stretchar innan :)

Toppen :tummenupp

Vill att allt ska vara klart och schysst.
Ska bara hitta på en öppen kassaservice i trakten där han bor

ambulans skrev:

Handelsbanken kanske?? :hej

Sen måste jag ju bara förklara: borgenär = den som lånar ut pengar
Borgensman är det ord du ska använda ... :crash

Det låter läskigt att det finns hojar som är belånade utan att det finns någon information om det hos bilregistret.
Det kan ju ta dö på privatmarknaden om det är en så stor risk man tar....

mjaee.. det är ganska vanligt, personligen håller jag på o sälja min bil som jag har lån på... det bästa alternativet är ju att man knatar in på banken köpare o säljare och löser lånet på fläcken. (alternativt har jag för mig att det går att överlåta lånet osso.. dvs om köparen endå hade tänkt ta ett lån och jag kanske har bättre ränta osv.. )

btw, ingen som vill köpa en fullutrustad Peugeot 206 CC 2.0 GTI -01 (cab) ? :D

Last edited:
greven skrev:
Handelsbanken kanske?? :hej

Sen måste jag ju bara förklara: borgenär = den som lånar ut pengar
Borgensman är det ord du ska använda ... :crash

ja du ser.. snubblade på tangenterna.. :)

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti