Köpa en Asus Eee PC 904HD?

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Har en HP 17" laptop som ska in på lagning för andra gången. Förra gången var den borta i nästan 2 månader, så jag funderar på att köpa en Eee PC som extra laptop.

Kan få tag på en 904HD med 160gb hdd, 900mhz processor och 2gb ram för drygt 3100:-. Dvs denna dator fast med dubbla ramminnet: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=348942

Har läst att celeron processorn som sitter i är ganska långsam jämfört med konkurrenterna, men frågan är om den klarar av det jag ska ha den till utan att säcka ihop?

Blir mest surfning, tanka musik och filmer, lagra bilder samt kolla på film/lyssna på musik när man är ute och reser...

Eller är det bättre att lägga en slant till och få en "riktig" laptop? Har en maxgräns på 4000:- och vill ha 2gb ram.

Du är medveten om att skärmen är mindre än pissliten på den där va??
Det blir till att scrolla som FAEN om du surfar.. .

Jepp, 8,9" är inte stort.... Fördelen är ju att datorn är grymt liten om man vill ta den med sig.

Har du 4k som budget finns det inget annat alternativ än Acers eller HP's billigaste.
http://www.dustinhome.se/pd_5010169760.aspx
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=374217

Om vi jämför råkraft - den lilla på 900 MHz har bara ca 1/4 av CPU prestanda.

Celeron är långsammare än en Pentium på vissa saker där storleken på L2-cachen är av vikt, som t.ex. rendering. För vanlig daglig användning märks ingen direkt skillnad mellan en Celeron och en Pentium med samma hastighet.

Last edited:
Ok, tackar för tipsen! :tummenupp

Jag kör 95% på en mini pc.. Dock valde jag en Elonex som är på 10.2" ( nått sånt i alla fall ) Stor skillnad mot 9" modellerna och i den här storleken är den riktigt användbar! Dock ganska slö om man ska göra nått som är det minsta krävande! Men tipset är helt klart att köpa minst 10"

Ska kika på den imorgon, förhoppningsvis klarar den av det jag vill ha den till. Har en gammal bärbar som jag använder nu, 512mb och seg som fan. Dessutom stänger den av sig själv stup i kvarten...

2gb ram borde ju göra att den klarar sig skapligt iaf.

Har läst att celeron processorn som sitter i är ganska långsam jämfört med konkurrenterna, men frågan är om den klarar av det jag ska ha den till utan att säcka ihop?

Blir mest surfning, tanka musik och filmer, lagra bilder samt kolla på film/lyssna på musik när man är ute och reser...

Inget av det du rabblar upp kräver speciellt mycket processor.

Skärmen är liten men högupplöst, det går utmärkt att surfa på den om man bara lär sig var F11 tangenten sitter.
(och inte har tre olika "google-toolbar" "Jamba-toolbar" och annan skit framme)

Jag skulle lätt klara 95% av det jag gör på en dator med en Eeee, med reservation för att jag inte har provat att skriva några längre texter på tangentbordet.
Men visst, lite större skärm, lite större tangentbord och lite vassare processor, då skulle jag klara 100%.

Vad jag ser som viktigast är batteritiden.

Jag beställde en Asus eee 1000h på kameraexperten.se för 3.499kr inkl.frakt igår.

Den verkar rätt så vettig, 10" skärm,hyffsat stort tangentbord,160gb hårddisk,1gb ram original (250kr till om du vill ha 2gb)

Och så har den ett 6-cells batteri original som ska klara 5-6 timmar, det är det bästa tycker jag, ändå om den väger 0.4kg mer än Acer aspire one eller Asus eee 901, det kan jag leva med.

Länk till Asus eee 1000h :
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=345494

Siktar nog på en 904HD trots den mindre skärmen, får den som sagt för 3100:- med 2gb ram. Visst vore det trevligt med 10" skärm, men 904HD kan jag köpa genom jobbet. Vilket underlättar om/när nånting strular med datorn...

Slänger upp en bild där man ser skillnaden på 8,9" och 10,2"

Bifogat

• eepc 9 tum jämfört med 10 tum.jpg
    eepc 9 tum jämfört med 10 tum.jpg
    228.8 KB · Visningar: 36
Siktar nog på en 904HD trots den mindre skärmen, får den som sagt för 3100:- med 2gb ram. Visst vore det trevligt med 10" skärm, men 904HD kan jag köpa genom jobbet. Vilket underlättar om/när nånting strular med datorn...

Finns det någon vettig extern CD/DVD som skulle funka med en sån där?
IOFS är behovet näst intill obefintligt, men det händer att jag vill bränna ut en skiva.

Ja, finns massor.

Jo, visst finns det massor av externa USB brännare, men jag har hört att många små-laptops inte orkar driva dom strömförsörjningsmässigt.

Det var lite så jag funderade...

Undrar om processorkraften räcker för en USB tv mottagare?
Jag provade på en gammal laptop men den orkade inte med, så jag gav bort USB-tv'n

Det skulle ju kunna vara en kul gadget...

Skalet ser ju ungefär lika stort ut. :va

Om skillnaden i ytterstorlek är så liten som det ser ut på bilden hade jag satsat på den med större skärm. Men det är du som ska ha den, så köp den du tror du kommer trivas bäst med. :)

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti