Köpa däck då det inte är säsong

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
jep, en däcktråd till, tadaa!

#1: Ska man vänta med däckköpet till månaden före man har planerat att ta ut hojjen, eller spelar det inte någon sexuell betydelse med tanke på att gummit blir gammalt? Tänkte på att köpa pilot road 2 el. motsv., och då blir det nästan 2 säsonger för min andel.

Ska man vänta ifall det kommer ut några nya modeller efter årsbytet?

#2: Ja sku gärna läsa några däck test på SVENSKA (alt. engelska), finns det några såna? Finns det några test som man kan läsa reslutat över huvudtaget?

Tack för svar på förhand :)

Hur man än svarar så finns det alltid någon som tycker annorlunda. Du kommer få olika svar, speciellt när det gäller däck och frågor kring detta. Ibland funderar man på att inte posta svar bara för att man vet att det man skriver kommer sablas ner av någon som vet bättre.

Jag kan bara svara hur jag tycker.
Jag skulle köpa däck nu om du planerar att köra nästa sommar. Några månader går fort.
Däcken är ju nya ändå.
Visst åldras däcken, men sån panik är det ju inte. Dessutom har kanske gummiverkstan lugnare nu, men du kanske byter själv och då spelar det argumentet ingen roll.

Den typ av däck du är ute efter påverkas inte av nån månad hit eller dit, om du inte tänker förvara dom i bastun, som är full med UV-lampor :rolleyes: Så passa på å köp, så hojen är redo till första vårturen! :tummenupp

Finns ingen anledning att inte köpa däck nu ...
Det är bara trams att däcken skulle påverkas märkbart på några månader.

Dessutom så kanske det är samma däck som du köper till vårkanten som nu. jag menar de kan ju gott och väl ligga på lager hos en däck grossist ett par månader.

har ingen betydelse, du kan se årtal och vecka däcken tillverkats (står på sidan av däcket) och när jag jobbade på ett mc lager så förvarade vi helt nya däck fast dom var i från år 05-07, som vi sålde som helt nya. Och kvalitén på dom däcken skillde sig inte från dom från 08. Så nej ett par månader hit och dit spelar absolut inte någon roll om du förvarar dom i innomhus i rumstemperatur.

P,s kan tillägga att detta var Dunlop och Bridgestone däck. Övriga märken kan ja inte säga nått om, dock borde det vara samma.

köp nu för du kan nog hitta det billigare nu

Last edited:
har ingen betydelse, du kan se årtal och vecka däcken tillverkats (står på sidan av däcket) och när jag jobbade på ett mc lager så förvarade vi helt nya däck fast dom var i från år 05-07, som vi sålde som helt nya. Och kvalitén på dom däcken skillde sig inte från dom från 08. Så nej ett par månader hit och dit spelar absolut inte någon roll om du förvarar dom i innomhus i rumstemperatur.
Jag snackade med en däckskrängare om att få mina internetköpta däck krängda hos honom, och han började med en massa floskler, att dom sålde gamla däck på nätet (å det har ju väldigt stor betydelse, ja...), att man inte hade garanti (nä, vore ju trist om dödsboet inte kunde reklamera däcken...) osv. Nu är jag ju rätt säker på att tex Reifenversand.com har lite större omsättning på mc-däck än den lokalebildäckskrängarn. Däcken jag beställer på nätet har varit nån månad gamla, som mest! :tummenupp Men återigen, vanliga gatdäck, rätt förvarade, åldras inte på det sättet. Dom påverkas heller inte av heat cycles.

Ok tack för svaren, slänger in en beställning så har man däcket hemma, att nu int våren kommer för fort, eller det kan den inte göra, men att den kommer fortare än man trodde!:)

*/ ?>
Nyheter
Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage