Köpa banhoj

oskiP

Medlem
Gick med
29 May 2015
Ort
Malmö
Hoj
2015, Triumph Street Triple Rx
Tankarna har börjat snurra in på att köpa en banhoj inför nästa år. Men vad ska man tänka på och kolla upp inför ett eventuellt köp? Jag har idag ingen licens, men tankarna finns väl på att eventuellt skaffa detta så småningom.

Hur kollar man upp en hojs ursprung? Jag vill ju inte gärna bli pålurad något stöldgods eller gå på någon annan mina.
Något extra man bör tänka på eller kolla upp om man funderar på att importera en hoj? Utbudet verkar större i Danmark....
 
Ring polisen och kolla ramnr så den inte är anmäld stulen.
Kan finnas köphistorik i papprena till hojen, så du kan spåra bakåt, men är den inte inregistrerad så finns det inget system som kan hålla reda på sånt.
Jag har haft folk som ringt mig om den gamla R6an jag körde med 2014 när den sålts vidare, den fanns det några ägare tillbaka i papprena även om den inte var inregistrerad.

Sedan är det ju det vanliga, kolla igenom hojen så att den inte är sönderkraschad. :hihi
 
Finns det pappren på den så är det ju inga konstigheter, kryssad ram kanske man ska kolla upp lite noggrannare. Jag skulle nog vilja påstå att om hojen har cirkulerat på bandagar och race i Sverige ett par år är sannolikheten stor att den inte är stulen. Det är en ganska liten hobby det här med Roadracing, har man kört ett par säsonger känner man igen folk. :)
 
Är ramen kryssad så kan du be om motornummer och höra av dig med det till Hans Brånalt som sköter MC-id´n, han har något halvt magiskt sätt att kolla om grejerna är stulna. Finns ramnummer men inga papper så kan du ju göra samma sak med det. Någon mina kan du mycket väl gå på hur väl du än kollar, saker slits och går sönder, framförallt när man börjar pressa dem. Kollade min så mycket jag kunde, gick igenom precis hela j***a hojen o likförbannat så sköt jag motorn efter 18 varv och 2 race och 2 bandagar senare så gick bensinpumpen på lunch. lyckades även få skivorna på ena fälgen att slå sig under 2:a racet jag körde. Slitage går tyvärr inte att försäkra sig mot.
 
Sönderkörda lik och säker som kan trilla sönder när som helst är jag införstådd med. Jag tänkte mer på det här med chassinummer, mc-id och liknande. Men jag tror jag har koll på läget.

Finns det några andra generella fallgropar med importerade hojar eller att ta hem en själv? Eller det är skitsamma eftersom jag ändå inte tänkt registrera en för gata?
 
Börjar också fundera på att skaffa en ren banhoj. Frågan är om det är värt att försöka kränga av gixxern... Fördelen med en registrerad hoj är ju att man kan ha en avställningsförsäkrng och ha den stöldförsäkrad för en hundring/månaden.... Men samtidigt hade det vart kul att prova något nytt!
 
Last edited by a moderator:
Börjar också fundera på att skaffa en ren banhoj. Frågan är om det är värt att försöka kränga av gixxern... Fördelen med en registrerad hoj är ju att man kan ha en avställningsförsäkrng och ha den stöldförsäkrad för en hundring/månaden.... Men samtidigt hade det vart kul att prova något nytt!

Min hoj finns inte i nåt register men har ändå garageförsäkring på den, ram/motornummer funkar också


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Om vi nu ska prata hojar. Finns det någon hoj som håller bättre eller sämre än någon annan? Jag tänker då mest på de vanliga japsarna som Honda, Suzuki, Yamaha, Kawasaki.....
 
Om vi nu ska prata hojar. Finns det någon hoj som håller bättre eller sämre än någon annan? Jag tänker då mest på de vanliga japsarna som Honda, Suzuki, Yamaha, Kawasaki.....

Det är mer upp till hur hårt de gått och hur mycket service de fått. Lyssna/känn på motorn och växellådan när du provkör. Är det inget som låter eller känns oroande så är du så säker du kan vara på skicket utan att börja skruva isär hojen. Den kanske rasar första gången på bana, eller så håller den flera säsonger utan knot. Köp något som är billigt att byta delar på bara.
 
Om vi nu ska prata hojar. Finns det någon hoj som håller bättre eller sämre än någon annan? Jag tänker då mest på de vanliga japsarna som Honda, Suzuki, Yamaha, Kawasaki.....

Den enkla och bra vägen är att först välja rätt kubik och i början av karriären är det 600 och sen de vanligaste märkena dvs yamaha och Honda. Av r6 ska du helst ha 08 och uppåt då dom nästan är identiska vilket även då gäller för reservdelar. Av cbr så är väl 07-11 nästan oförändrad vilket även gäller 12-16 och någon 17 blir det inte...
Visst kan det vara lockande med en panigale men kika på reservdelspriserna (eller fråga mozz)så kommer du snabbt på andra tankar...

När du köper så skulle jag rekommendera att du tar av kåporna på plats då de kan dölja mkt. Sen att ha koll på hur vissa banattribut ser ut tex topplock till en eftermarknads cartridge, snabbgas och helsystem så man inte blir lurad eller missförstår.

Det viktigaste är dock att se till att du både köper en hoj som du har råd att förlora och att du ser till att ha pengar över till däck som är överlägset den största utgiften.
 
Det viktigaste är dock att se till att du både köper en hoj som du har råd att förlora och att du ser till att ha pengar över till däck som är överlägset den största utgiften.
Ja det är ingen hobby som är direkt gratis. De löpande kostnaderna brukar kunna dra iväg ganska bra...
 
Hur mycket skall du lägga på hojen?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top