köpa båt

lasse kongo

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2005
Hoj
honda cbr600, suzuki dr350,denper 650, k140cc
ska köpa mig en rolig sommar båt för en 20-30 tusen, kommer mest användas till wakeboard osv

är rätt kluven om jag ska köpa mig en innombordare eller utombordare..

innombordare:
vovlo billigt att laga
drar lite soppa nu när den är så billig
dyrare
slöare

utombordare
mer växthuseffekt
2takt låter fint

exempel
http://www.blocket.se/vi/15714610.htm?ca=20_s
http://www.blocket.se/vi/16446557.htm?ca=20_s

så whats the shit ? fler fördelar och nackdelar ?

Inombordare har väl aldrig varit kända för fartresurser direkt?

Personligen har jag bara åkt efter utombordare och vattenskotrar, men nånting säger mig att inombordare inte är någon hit. Eller?

Inombordare har väl aldrig varit kända för fartresurser direkt?

Personligen har jag bara åkt efter utombordare och vattenskotrar, men nånting säger mig att inombordare inte är någon hit. Eller?

Hm.. Varför inte?

Borde väl vara bättre med inombordare för just vattenskidor/wakeboard. Du har ofta större cylindervolym, bättre bottendrag - eftertraktat vid vattenskidåkning. Kolla alla "riktiga" vattenskidbåtar, alla har väl inombordare, inte helt sällan något vinkeljärn med 30-40hk/liter.

Vattenskoter måste väl vara bland det sämsta för vattenskidor?! Liten massa, gör att kraftiga svängar med vattenskidor ger stor effekt på skotern, slänger och ger borde ge ojämn "dragkraft"?!

Hm.. Varför inte?

Borde väl vara bättre med inombordare för just vattenskidor/wakeboard. Du har ofta större cylindervolym, bättre bottendrag - eftertraktat vid vattenskidåkning. Kolla alla "riktiga" vattenskidbåtar, alla har väl inombordare, inte helt sällan något vinkeljärn med 30-40hk/liter.

Vattenskoter måste väl vara bland det sämsta för vattenskidor?! Liten massa, gör att kraftiga svängar med vattenskidor ger stor effekt på skotern, slänger och ger borde ge ojämn "dragkraft"?!

Vet inte, klubben kör med dubbla 200 utombordare. Själv kör vi med 90s utombordare. Wakeboard kan ju vara en annan grej iom att man vill ha en båt som går djupt som fan och inte planar.

Har själv aldrig haft problem med vattenskotrar (eller snöskotrar för den delen :gnissla), ruskigt roligt med att de kommer upp i fart så fort :tummenupp

Men en inombordare, känns inte det lite... slött? Iaf något med en B20 eller liknande snurra.

Edit: Detta baseras enbart på mina tyckanden och antaganden. Verkligheten kan vara någon helt annan.
För att undvika missförstånd.

Last edited:
Vet inte, klubben kör med dubbla 200 utombordare. Själv kör vi med 90s utombordare. Wakeboard kan ju vara en annan grej iom att man vill ha en båt som går djupt som fan och inte planar.

Har själv aldrig haft problem med vattenskotrar (eller snöskotrar för den delen :gnissla), ruskigt roligt med att de kommer upp i fart så fort :tummenupp

Men en inombordare, känns inte det lite... slött? Iaf något med en B20 eller liknande snurra.

Edit: Detta baseras enbart på mina tyckanden och antaganden. Verkligheten kan vara någon helt annan.
För att undvika missförstånd.

Okej.. Antar väl att det finns olika teorier. Har B20 i ena båten hemma (som visserligen är besyckad med dubbla webrar, k-kam och lita annat) och någon 3.7liters rak 4a (!!) i andra. Funkar bra att åka med båda...

Tycker det är fel att säga att en inombordare är slöare, skulle isf, vara för att de ofta väger lite mer annars är de ju inte slöare så länge du har samma effekt, har du dessutom samma hk får du troligen bättre vrid i inombordaren. Prismässigt vet jag faktiskt inte riktigt vad man får, kan gissa att andrahandsvärdet är större på en inombordare då de oftast håller bättre, sen är det väl inget man byter lika ofta.

De snabbaste jag kört är visserligen utombordare men det är svårt att jämnföra då den bara vägde ca 1/3 av motsvarande inombords båt jag kört. 500hk i en rib på under 2 ton är kul :)

Viktfördelningen är också bättre på en inombordare, alltså lättare att komma upp i planing..

Tycker det är fel att säga att en inombordare är slöare, skulle isf, vara för att de ofta väger lite mer annars är de ju inte slöare så länge du har samma effekt, har du dessutom samma hk får du troligen bättre vrid i inombordaren. Prismässigt vet jag faktiskt inte riktigt vad man får, kan gissa att andrahandsvärdet är större på en inombordare då de oftast håller bättre, sen är det väl inget man byter lika ofta.

De snabbaste jag kört är visserligen utombordare men det är svårt att jämnföra då den bara vägde ca 1/3 av motsvarande inombords båt jag kört. 500hk i en rib på under 2 ton är kul :)

Viktfördelningen är också bättre på en inombordare, alltså lättare att komma upp i planing..

Okej. Då kan vi väl dra slutsatsen att båda funkar i syftet att köra vattenskidor. :)

Fast då man kör bräda vill man ju inte plana. Båtfan ska gå djupt så du har något att hoppa mot. Visserligen är det lite riskabelt att experimentera själv med att få en vanlig båt att inte plana (tro mig :gnissla), istället för en som är byggd för ändamålet.

det är nog vikten det hänger på, och dom flesta inombords båtar är väll större.

500hk på 2 ton helt jävla absurt

Last edited:
Inombordare om du ska åka wakeboard inget snack om saken, drar upp ett betydligt bättre svall. !

Hade själv en ski nautique för ett par år sen och åkte aktivt wakeboard, den första selcon där borde du kunna lasta rätt bra oxå för att få ännu större våg.

Lycka till.

Okej.. Antar väl att det finns olika teorier. Har B20 i ena båten hemma (som visserligen är besyckad med dubbla webrar, k-kam och lita annat) och någon 3.7liters rak 4a (!!) i andra. Funkar bra att åka med båda...

hur länge har du haft din båt ? är dom lika odöliga som en volvo bil ?

hur länge har du haft din båt ? är dom lika odöliga som en volvo bil ?

Inte min men familjens. Motorn som sitter i nu blev utbytt efter att muttrarna som håller luftfiltret slutade hålla luftfiltret och turnerade runt i en av cylindrarna. Gamla var en B18, men hittade en B20 på en skrot som slängdes i.
Har ingen separat kylning utan marintopp. Gör att slitaget är onödigt stort. Utan det är en som vilken vanlig volvo som helst, lite halvsega att få igång, men när de väl är igång är de igång.

Mjo, var inne lite på det. Antar att en inombordare har färre hk/liter än en utombordare.

Last edited:
Nyheter
Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...