Köpa bärbar mac. Vilken?

kurre3

Det är visst nån som är tillbaka...=)
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
990 SMT
Tänkte införskaffa en bärbar mac inför studietiden.

Vill ha en snabb jävel som skall användas till att vara snygg och att skriva uppsatser och allt därtill.

Är det en dålig idé förresten?

Har nada koll på mackisarna.. Är det dessa jag har att välja på, eller finns det fler? http://www.macbutik.se/macbook/

Finns också http://www.macbutik.se/macbook-pro/ fast dom är ju dyrare.

Jag hittade dock inget vettigt och gratis skrivprogram till min mac mini då tjejen studerade.

Kanske nån kan tipsa dej om nåt uppsattsprogram.

Vet inte hur fattig studerande du tänkt bli men det finns billigare än Apples laptopar. Fast snygga är dom ju.

Finns också http://www.macbutik.se/macbook-pro/ fast dom är ju dyrare.

Jag hittade dock inget vettigt och gratis skrivprogram till min mac mini då tjejen studerade.

Kanske nån kan tipsa dej om nåt uppsattsprogram.

Vet inte hur fattig studerande du tänkt bli men det finns billigare än Apples laptopar. Fast snygga är dom ju.

Nej det är ju ett jäkla problem om man inte kan köra microsoft-dokument på datorn.. Tog för givet att det fanns nån allmänt känd patch för det..

Det är väl en utmärkt idé, då kan du koncentrera dig på skolarbetet i stället för patchar, virus, brandväggar och annat.

Du får med en provapåversion av iWork som är Apples kontorsprogram, den kostar 745 kr att köpa. Annars kan du ladda hem OpenOffice gratis, även den är helt kompatibel med Microsoft Office om det är det som gäller filformatsmässigt.

Dessutom finns Microsoft Office till Mac också men det är helt onödigt.

Här finns mer svar om Mac: http://www.apple.com/se/getamac/

Last edited:
Jag sitter inne med gammal info, då jag skulle ta ner OpenOffice stod den tom på deras hemsida att det inte fungerar nå vidare, men den texten har dom tatt bort :tummenupp

Tycker ändå att jag satte ner mera tid på att få Macen att fungera som jag ville än jag gjort med "patchar, virus, brandväggar och annat". Men det är kanske en smaksak.

Skall du vara student får du superrabatt på mjukvara till Mac. Exempelvis MS Office.

Du får ju också rabatt på macbooken.

Men köp ingen nu direkt, vänta in den 15e Januari då det är en stor Applemässa. Nya saker och produktförändringar brukar/kan hagla då.

Skall du vara student får du superrabatt på mjukvara till Mac. Exempelvis MS Office.

Du får ju också rabatt på macbooken.

Men köp ingen nu direkt, vänta in den 15e Januari då det är en stor Applemässa. Nya saker och produktförändringar brukar/kan hagla då.

Aha, så haglade det nånting sen då?

Jag köpte mig den mest ekonomiska varianten av macbook på 5th avenue förra veckan! :)

Sitter nu i Lund och funderar på om jag kanske ska köpa det där officepaketet iaf.

njaa, var inte så mycket hårdvaru-hagel, förutom MacBook Air vill säga. vart mest uppgraderingar av olika mjukvaror (så som iTunes Movie Rental, iPhone).

även om det inte är så dyrt så går office-paketen m.m. att hitta och cracka på internet.

Vilken du skall ha beror helt på hur du skall använda den.
Själv har jag en 15" MacBook Pro i jobbet/privat, det är dock inte direkt någon billig maskin.

En MacBook med 2.2Ghz Core2Duo processor och 2 gigabyte RAM duger väldigt långt.

Den största skillnaden, förutom skärstorleken, mellan MacBook och MacBook Pro är att Pro-modellen har ett vassare grafikkort. Det spelar mest roll om du tänker dual-boota med Windows för att köra spel.

Att tänka på är att inte snåla med mängden minne i datorn. Ett bra tips är dock att INTE köpa ditt minne från Apple - de tar hutlöst betalt.
Köp t.ex. hellre Kingston ValuRAM från Dustin eller liknande.

Vill du köpa i butik i Skåne så kan jag varmt rekommendera Kullander & Kullander i Malmö (http://www.kullander.se/).

I jobbet köper jag in ett tjugotal Macar från dem per år och de ger alltid ett gott bemötande och god service.

Köper du en MacBook plus en "Time Capsule", så har du ett bra komplett paket med dator, route för trådlöst nätverk och filserver/backup för din data.

Edit: I fortsättningen skall jag läsa igenom tråden innan jag svarar. :D

Grattis till köpet! ;)

Vilken du skall ha beror helt på hur du skall använda den.
Själv har jag en 15" MacBook Pro i jobbet/privat, det är dock inte direkt någon billig maskin.

En MacBook med 2.2Ghz Core2Duo processor och 2 gigabyte RAM duger väldigt långt.

Den största skillnaden, förutom skärstorleken, mellan MacBook och MacBook Pro är att Pro-modellen har ett vassare grafikkort. Det spelar mest roll om du tänker dual-boota med Windows för att köra spel.

Att tänka på är att inte snåla med mängden minne i datorn. Ett bra tips är dock att INTE köpa ditt minne från Apple - de tar hutlöst betalt.
Köp t.ex. hellre Kingston ValuRAM från Dustin eller liknande.

Vill du köpa i butik i Skåne så kan jag varmt rekommendera Kullander & Kullander i Malmö (http://www.kullander.se/).

I jobbet köper jag in ett tjugotal Macar från dem per år och de ger alltid ett gott bemötande och god service.

Köper du en MacBook plus en "Time Capsule", så har du ett bra komplett paket med dator, route för trådlöst nätverk och filserver/backup för din data.

Edit: I fortsättningen skall jag läsa igenom tråden innan jag svarar. :D

Grattis till köpet! ;)

Tänkte precis ihop ett arrrgt svar, men så kom ju upplösningen. :)

Tackar för tipsen.

Just nu älskar jag min mac på alla de vis, men inte helt otippat är det lite att klura på och en omställning utöver det normala. =)

Tex. Så behöver jag kunna packa upp rarfiler. Hittade macrar men detta låg nedpackat i något annat format (sit). Vilka (gratis)program gäller för dels rar men även sit??

Är även lite bekymrad över safaris fönster. Jag har maximerat det manuellt genom att dra ut det över hela skärmen, som jag vill ha det. När jag stänger och öppnar ett nytt, har fönstret förskjutits en halv centimeter åt höger, vilket gör rullen jättesmal samt att man ser en litet ful glipa till vänster om fönstret. Hur göra för att bestämma fönstrets postion för framtiden??

/ never go back :)

Tex. Så behöver jag kunna packa upp rarfiler. Hittade macrar men detta låg nedpackat i något annat format (sit). Vilka (gratis)program gäller för dels rar men även sit??

Sit packar du upp med stuffit expander, det kan du hämta här:
http://my.smithmicro.com/mac/stuffitexpander/download.html

För RAR finns även UnRARX: http://www.unrarx.com/

Är även lite bekymrad över safaris fönster. Jag har maximerat det manuellt genom att dra ut det över hela skärmen, som jag vill ha det. När jag stänger och öppnar ett nytt, har fönstret förskjutits en halv centimeter åt höger, vilket gör rullen jättesmal samt att man ser en litet ful glipa till vänster om fönstret. Hur göra för att bestämma fönstrets postion för framtiden??

/ never go back :)

Inte riktigt med på vad du menar med fönstrets position, men generellt så gäller ett litet annat tänk kring fönsterhanteringen på Macen.
"Maximera" existerar egentligen inte som begrepp i Mac OS, utan tecknet med plusknappen är tänkt att den ska anpassa fönstret till dess innehåll.
Det är lite knepigt att vänja sig vid när man kommer från Windows, jag vet. Bytte själv från Windows till mestadels OS X för en 5-6 år sedan.

Likaså, som du kanske märkt, så avslutar du inte en applikation genom att stänga dess fönster, utan du gör just bara det, stänger fönstret.
För att avsluta får man trycka Äpple+Q eller avsluta via dess programmeny.

OK tjusigt! Det är mycket som är annorlunda och knepigt, men det mesta kommer man på efterhand, är ju mycket smartare=)
--
Vad jag menar är att jag vill ha internetfönstret ända ut i kanterna. När jag dragit ut det manuellt så fastnar det där precis som jag vill, men när jag stänger och öppnar ett nytt ligger det inte kvar där, utan har då förflyttats några milimeter till höger :va

aa vad billigt det var att köpa till ram alltså! Det måste jag göra.. Även om hon går fort nog ändå =)

Ingen som har lösningen på safariproblemet ovan då?

Köpte nyligen till 2gb ram till min, och behöll en 512:a. Så har i dagsläget totalt 2,5gb ram, dvs väsentlig skillnad från vad jag hade från början.

Men skall jag vara helt ärligt tycker jag inte det känns som det går speciellt mycket snabbare ? :va

Får jag kapa tråden lite?

Satt och funderade lite på att skaffa en Mac och var ute efter en bärbar. Dock vet jag att jag kommer dö om jag får bara 13" skärm och en MacBook Pro är ju på tok för dyr.

Finns det nån begagnatmarknad för en Mac eller är begagnatsäljarna lika hutlösa som nypriserna?

Får jag kapa tråden lite?

Satt och funderade lite på att skaffa en Mac och var ute efter en bärbar. Dock vet jag att jag kommer dö om jag får bara 13" skärm och en MacBook Pro är ju på tok för dyr.

Finns det nån begagnatmarknad för en Mac eller är begagnatsäljarna lika hutlösa som nypriserna?

Vad jag har sett när jag surfat runt så tycker jag att Apple produkter står sig ovanligt bra på begagnat marknaden! Dvs höga priser :gnissla

En bra sida där de både diskuterar det mesta samt finns en begagnat del är:
www.99.se/mac :tummenupp

Köpte själv en MacBook i början av hösten. Tog den billigaste varianten (större hårddisk e värdelöst på en laptop) och pröjsade för 2Gig ram. Bästa datorn jag nånsin haft!

Angående Office så ser jag ingen poäng alls med att betala för Microsofts shit när man får exakt likvärdig programvara gratis genom NeoOffice (Mac-versionen av OpenOffice). Den läser och sparar klart även Microsoft-format, så du kan fortfarande skicka dokument till studiekamrater.

Om Safari stör dig kan du alltid testa med Firefox eller Opera. Men maximera är som sagt innan lite annorlunda i OSX.

som sagt, köp en AIR...
sen använder man firefox och neooffice:)

alternativet är ju att köpa en pc, mkt. billigare men inte lika snygg;)

Back