Köpa äldre hoj, att tänka på?

Gregger

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2009
Hoj
Jag letar
Hade tänkt köpa en äldre hoj. Modell 1992 eller äldre (billig försäkring) som första hoj. Något jag dock funderat på när jag kollar hojar på blocket och liknande är att mätarställningen oftast är ganska låg för en motorcykel som är över 20 år gammal. Har i mitt sökande uppstått en del frågor jag hoppas att ni veteraner kan besvara:

1. Är 5000 mil på en 20 år gammal motorcykel normalt? Jag tycker det verkar sjukt lite. Råder det allmänt mycket fifflande med mätarställningen?

Ta t.ex. dessa:

http://www.blocket.se/stockholm/Suzuki_GSX_R_750_40947619.htm?ca=11&w=1
(Suzuki GSX R 750 - 85:a 4800 mil
eller
http://www.blocket.se/stockholm/Suzuki_GSX_R_50_40902834.htm?ca=11&w=1
(Suzuki GSX R 50 (antar att det ska vara 500) - 90:a 67 mil (lär uppenbarligen vara fifflad)

Vad är en "normal" mätarställning på en 20 år gammal hoj helt enkelt?

2. Är dem gamla hojarna ens körbara? Skiljer sig från fall till fall men är alla sönder rostade eller lever de flesta då dem står inomhus under den hemska vintern?

3. Får man räkna med mycket meckande när man köper äldre motorcyklar?

4. Slutligen, vad bör man tänka på när man köper den? Någon som har en bra guide? Har sökt en del men av någon anledning fungerar inte sök funktionen överhuvudtaget för mig. Antingen så är jag pantad eller så är den buggad.

1. Ja, det kan vara normalt.
2. Absolut. Nåt som man inte piskar fram och tillbaka till jobbet året om kan klara sig hur länge som helst.
3. Mer än med nya men köper man nåt i bra skick så behöver det inte bli så farligt.
4. Kolla upp om det blir så våldsamt mycket dyrare försäkring med nåt lite modernare. Glidare och off-road brukar kunna försäkras för rätt humana summor. En lite nyare hoj är oftast även lite smidigare att köra. Inköpspris behöver inte alls vara så mycket dyrare.

Jag tänkte samma sak när jag skulle köpa motorcykel, dvs gammal = överkomlig försäkring. Min 750 från -84 har gjort 8000 nånting mil och 1100:n från -88 har gjort nånting på 6000 mil. Antar att du jämför med bil-mil men det går inte riktigt. Vad man kan tänka på är att de flesta motorcyklar i Sverige används som rekreationsmedel och går oftast inte många mil per år, särskilt sporthojar brukar gå bort som pendlingsfordon. De kan gå 1,5 mil eller 1500 mil per år.

Dessutom är det nog inte så ovanligt att hojar står still i flera år eller går ett par turer per sommar pga bristande tid/intresse hos ägaren. Farsan ägde en hoj som gick 30 mil på 10 år, folk trodde man försökte luras när den skulle säljas.

Man ska också tänka på att motorcyklar kräver mer underhåll än (de flesta) bilar. Så 5000 mil motsvarar rätt mycket mer i bil-mil

Nackdelen med äldre sporthojar är att de ofta har körts hårt. Även om mätarställningen inte är särskilt hög så kan hojen vara rätt sliten i allmänhet. Ett bra köp på hojar som inte är äldre än 1992 är CBR900 och VFR750, grymt bra motorer i dessa. Allmänt tips är att kolla skicket i överlag samt servicehistoriken istället för mätarställning, för det sistnämnda säger inte så mycket om faktiska skicket.

Många hojar idag används som posörhojar med kanske max 200 mil om året.Därefter står de i garaget och putsas på mellan varven.En mindre grupp har dessa mc som rena nyttofordon och pendlar bla till arbetet mm på dom.(Möter en tidig Fireblade var och varannan morgon).Skick och en testrunda på en äldre hoj säger mycket om hur den egentligen mår.Finns många äldre ex därute som blivit vårdade ömt och har många mil kvar.Bara ut och titta, testa och prova.Utbudet är enormt.

Alltför gamla renodlade sport mc med kåpor som t ex GSXR ska du syna extra noga när de kan ha haft många ägare med race ambitioner varenda gånga startknappen tryckts in.Sådant sliter hårt på redan gamla objekt.

Last edited:
Hur många hojar överlever överhuvudtaget sin 3 årsdag? Redan där sorteras dom värst körada hojarna.
Sportigare hojar, ägs ofta av grabbar som är i åldern då det ska skaffas barn också. Många av dom är optimistiska och tror att det ska bli tid över för en sväng med polarna mellan blöjbytena. Helt plötsligt blir hojen stående under ett skynke i garaget i 5 år.
Sedan finns det en stor skara folk som egentligen inte är så förtjusta i att köra hoj. Men det är häftigt på jobbet att ha en. Då kanske det inte blir så mycket mer än 50-100 mil om året.
Självklar finns det entauaster som kör ca 1000-1500 mil om året, men jag tror att den skaran är ganska liten.
Så 5000 mil på 20 år är helt rimligt. Det syns ganska omgående om en hoj gått långt. Lack, skador, tillbehör osv osv. Skicket avgör väldigt mycket mer än milen.

Mats

Kan säga att jag lärt mig något på min. När det blir dags att byta den så kommer jag köpa en till lika gammal.

Jag köpte den för strax under 20Tkr. Därefter har den kostat, lätt det dubbla ytterligare, i diverse mystiska fel och förslitningar.

En lika gammal i absolut toppskick, som någon verkligen antingen lagat upp, eller skött exemplariskt hela tiden är säkert ett bra köp (ekonomiskt).

Men bättre betala dyrare för en äldre i kanonskick än försöka spara någon tia för att komma undan billigt. Det är alla småkostnader som dyker upp, sliten kam, rostigt avgasrör, uttjänta fjädrar, slitna förgasare, torra insugsgummin etc i all oändlighet som gör ekvationen dyr med äldre grejor.

Last edited:
1: 5000-6000 tusen mil kan nog anses som ett medelvärde, som sagt kör medelsvensson inte särskillt mycket. Den som gått lägst som jag köpt är en Yamaha TT600 -87:a på 1650 mil, och den som gått längst var en Yamaha TR1:a som rullat ca 9700 mil, båda var i bra skick, kammarna på TR1:an såg hur bra ut som helst.

2: Tänkte snäsa av dig här och fråga om du hade hål i huvudet, men sen läste jag din post en gång till och såg att det var din FÖRSTA motorcykel du skulle köpa, så jag har överseende med det! :p hehe. JAAAAAAAAA det går absolut att köpa en äldre hoj som är svårt att "växa ur", som många påpekar i många olika trådar här handlar det till största delen om den kunskap och skicklighet som förare, inte att du kör en hojj på 200 hästar/kilon.

3: Beror på vad du köper, men inte mycket mer än en modernare hoj...dvs. byta olja/filter, kontrolera ventilspel, byta bromsvätskor, kolla kedjespänningen, smörja kedja, ev. byta däck. osv.

4: Ta med en kunnig kompis, eller sökt info specifikt om en viss modell och gå mycket efter det....men bättre att ta med en kunnig kompis, och när jag säger kunnig menar jag kunnig, inte förståsigpåig.

5: Köp en Honda CBR600F2 och var glad, en av de bättre hojarna du kan få som du lär kunna använda utan att känna att den behöver ersättas av något vassare efter någon månad. Som alla mindre sporthojar får man varva lite mer, men du slipper iaf ligga runt 16/17K-rpm som i moto GP!

1: 5000-6000 tusen mil kan nog anses som ett medelvärde, som sagt kör medelsvensson inte särskillt mycket. Den som gått lägst som jag köpt är en Yamaha TT600 -87:a på 1650 mil, och den som gått längst var en Yamaha TR1:a som rullat ca 9700 mil, båda var i bra skick, kammarna på TR1:an såg hur bra ut som helst.

2: Tänkte snäsa av dig här och fråga om du hade hål i huvudet, men sen läste jag din post en gång till och såg att det var din FÖRSTA motorcykel du skulle köpa, så jag har överseende med det! :p hehe. JAAAAAAAAA det går absolut att köpa en äldre hoj som är svårt att "växa ur", som många påpekar i många olika trådar här handlar det till största delen om den kunskap och skicklighet som förare, inte att du kör en hojj på 200 hästar/kilon.

3: Beror på vad du köper, men inte mycket mer än en modernare hoj...dvs. byta olja/filter, kontrolera ventilspel, byta bromsvätskor, kolla kedjespänningen, smörja kedja, ev. byta däck. osv.

4: Ta med en kunnig kompis, eller sökt info specifikt om en viss modell och gå mycket efter det....men bättre att ta med en kunnig kompis, och när jag säger kunnig menar jag kunnig, inte förståsigpåig.

5: Köp en Honda CBR600F2 och var glad, en av de bättre hojarna du kan få som du lär kunna använda utan att känna att den behöver ersättas av något vassare efter någon månad. Som alla mindre sporthojar får man varva lite mer, men du slipper iaf ligga runt 16/17K-rpm som i moto GP!

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman