Köp av Yamaha R6 00,01,02,03

Stotte

Lotto?
Gick med
25 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
-02, Yamaha R6
Hejsan.

Har inte vart inloggad här på år och dar och nu har jag bestämt mig för att köpa hoj. Har fluktat och kollat på r6:an som första hoj och tänkte höra om det är något speciellt jag ska tänka på vid köp av en r6:a? Tex babysjukdomar, växellåddsproblem m,m.. alla tips uppskattas! :tummenupp
 
Hej!
Välkommen tillbaka:tummenupp
Kul hoj, jag har aldrig ägt en R6 men vad jag har hört av diskussionerna på forumet så brukar det generella problemet vara växellådan, och då främst
2:ans växel som kan hoppa ur vid fullgas körning. Annars finns det inget speciellt att kolla vad jag vet. Tänk dock på att det är en sporthoj, och antagligen lär du inte vara första ägaren som drar den till varvstoppet så kolla det allmäna slitaget. Annars är det bara att go for it! :yoparty
 
Okej. Så växellåda och olja. Några fler tips? Bla varför jag ska välja en 03 framför en 00 osv.. Fram med alla ess nu :D
 
Okej. Så växellåda och olja. Några fler tips? Bla varför jag ska välja en 03 framför en 00 osv.. Fram med alla ess nu :D

00-01 är samma modell förutom färgsättning.
-02 är i grund & botten samma modell men med små förändringar så som en snyggare bakdel & baklampa och annat tanklock.

Fördelar:

Billigare i inköp, försäkring
Minst lika bra som en 03-04

Nackdelar:

Ovanlig däcksdimension i fram vilket leder till upptuggade framskärmar då många monterat ett 120/70
Förgasare vilket innebär förgasarsynkronisering = lite dyrare service.
Serviceintervall var 600:e mil

-03 är en helt ny modell som innebär ny motor med insprutning mot de tidigare som hade förgasare. Ny pulverlackad Deltabox-ram & sving, ny kåputformning & mildare körställning. Däcksdimensionen i fram har ökat till 120/70 mot tidigare 120/60.

Fördelar:

Insprutning
Några fler hästar
Uppdaterat chassie
Serviceintervall var 1000:e mil

Nackdelar:

Dyrare i inköp & försäkring
Ryckig insprutning upplevs av en del exemplar


För mer info, klicka på "10-års jubileum" länken nedan & jämför hojarna.
 
99-02 är samma hoj förutom lite facelifts på kåporna och bakljus.
problem är väl som nämt oljeförbrukningen.
alla yamaha drar oljor men lägg på en deciliter på angiven mängd så håller den rätt många mil faktiskt.
lådorna är fjädern till selektortrumman som går av,tar ca 1 timme att byta och kostar 63 kr.
dålig retur på gafflarna med orginalolja i den men byt till samma mängd fast 20 i tjocklek så är det problemet löst.
halvsunkig bakstötta på de för bana men annars kanonhoj.
03-04 är med insprutning.lite svårkörda då de kan upplevas som ryckiga men annars kanon.
känsliga på oljekvalitet annars ryker kopplingen är väl det vanliga felet på de.
03:an är en bra mycket bättre hoj faktiskt och står sig bra i konkurransen med dagens hojar.en sådan hade jag siktat på om jag var dig:tummenupp
 
Fasen så bra info! Tack så hemskt mycket! Nu har jag lite mer kött på benen =)

Hur långt kan en r6:a generellt sett rulla? Alltså vad anses som en lång milare?
Jag menar är det acceptabelt att köpa en r6:a som har rullat 2500+kmh?
 
Eftersom du bor i Sthlm så kan du få komma och provköra min. Det är en -02:a som är fint skick. Om jag vill sälja och om du vill köpa den kan vi vänta med för jag trivs riktigt bra med den. Den är dessutom reggad som 25kw så jag vet inte om jag har råd att byta och få en riktig försäkringspremie igen.
 
På 03 till 05 modellen ska man se upp med glappa stylager, vilket inte är speciellt ovanligt.
 
-03 är en helt ny modell som innebär ny motor med insprutning mot de tidigare som hade förgasare. Ny pulverlackad Deltabox-ram & sving, ny kåputformning & mildare körställning. Däcksdimensionen i fram har ökat till 120/70 mot tidigare 120/60.

Tyvärr kom 120/70 fram först 2005.
 
Jag har en 04 som ja är sjukt nöjd med. Smidig som ett as, känns som att kasta runt en liten 125a på banan. Effekt? mnja de duger men på rakorn känns den ganska trött men man tar snabbt igen det i kurvorna pg.a dess smidighet.

Hursom, kända fel? ingen aning. Men min glappade i styrlagret, slirarade lite på koppling samt hade ganska oeffektiv frambroms när jag köpte den, om de var slump eller r6 fel har jag däremot ingen aning om.

Det är som vanligt när man köper hoj, kolla att alla växlar går i som de ska, spec 1-3 då dessa oftast är fullt använda. Och lyssna på motorn, om du köper 01 elle 03 spelar ingen roll, huvudregeln är alltid man köper den som är fräschat till bäst pris och skiter i antal mil och årsmodell.
 
Det mesta verkar vara sagt men jag tänkte bara tillägga att jag har en 03:a och är helnöjd! Inte dykit upp ett enda problem med den! Den har väll rullat 2800-2900 mil..
 
Väldigt gammal tråd, men hoppas på svar i alla fall.

Har en 00:a, strypt, 25 kW. Som Nyligen börjat tända upp oljelampan som sitter i varvmätaren lite då och då när jag kört. Lämnade inte den till en lokal MC-verkstad idag (huvudsakligen för att ta bort strypningen). Men till min fråga, kan detta ha med att göra att den slukat olja då? Glad kille in dat case för jag trodde det var haveri på gång.

Ytterligare en fråga, någon annan som känner till problemet att få i 2:an om du varvat lite på 1:an, låt os säga 4-6k på mätarn? Den hoppar tillbaka i N så att säga, måste växla till 2an i lågt varvtal (här snackar vi 2-4) om jag inte dunkar i 2:an ganska så hårt, men sen är det inga problem, får upp den i 12k varv utan problem på 2an utan att den hoppar ur.
 
Väldigt gammal tråd, men hoppas på svar i alla fall.

Har en 00:a, strypt, 25 kW. Som Nyligen börjat tända upp oljelampan som sitter i varvmätaren lite då och då när jag kört. Lämnade inte den till en lokal MC-verkstad idag (huvudsakligen för att ta bort strypningen). Men till min fråga, kan detta ha med att göra att den slukat olja då? Glad kille in dat case för jag trodde det var haveri på gång.

Ytterligare en fråga, någon annan som känner till problemet att få i 2:an om du varvat lite på 1:an, låt os säga 4-6k på mätarn? Den hoppar tillbaka i N så att säga, måste växla till 2an i lågt varvtal (här snackar vi 2-4) om jag inte dunkar i 2:an ganska så hårt, men sen är det inga problem, får upp den i 12k varv utan problem på 2an utan att den hoppar ur.

Oljelampan aktiveras av en oljenivågivare. Har du inte kollat oljenivån? Alla hojar slukar olja och man måste kolla oljan med jämna mellanrum.

Testa med ett annat fabrikat av olja. Yamaha-lådor är ganska känsliga på vilken typ man använder, även om det är en bra olja. Vår R6a rullar just nu på biltemas helsyntetiska olja och växellådan är silkeslen, körde den tidigare på någon Motul (om jag inte minns fel, var ändå 5 år sedan) och då gick det knappt att växla.
Kan även vara något annat problem, men kan vara värt att testa.
 
Krokig "shift fork" kanske, eller så är det bara en tidsfråga innan den börjar hoppa från 2:an till friläge även vid lugnare växling.
 
Testa att flytta ner växelpetaren några mm, kan vara så enkelt att när du vrider på så stressar du dig själv i växlingen så du växlar inte riktigt klart, så länge du har gaspådrag så håller den sig i nästantvåan, men när du släpper av hoppar den ur och du får göra om.
 
Ja visst har jag kollat den, är dock relativt ny med hoj så när lampan började tända så tänkte jag "var ju inte alls länge sen jag kollade oljan, men ber dem kolla på det när dem ändå ska ta bort strypningen."

Okej, ska kolla upp det där med växellådsoljam, tack för så snabbt svar, inte lika orolig längre :tummenupp

Om jag inte misstar mig helt fel så står väl stjärnorna vid ramnumret för att vlådan en gång i tiden har lagats? Men ska kolla upp det, och uppskattar verkligen svaren! :D

Mm kanske du har rätt i, får kolla upp det med, det går ju liksom få i 2an, men det förutsätter ju att jag "dunkar" upp den så att säga! Tack :)

(Mobilinlägg, ledsen för stavfel och luddig text..)
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top