köp av Suzuki gs500e star

Har haft en Kawasaki Kle 500, med samma motortyp, 2 cylindrig pararelltwin.

Kolla så att den går bra i motorn utan massa missljud, Kolla alla lager(styr, swing och hjullager fram och bak) Nyp bromsen fram o känn på stötdämparen fram, samma med fotbromsen nyp o kolla bakfjäring. En fördel om den är relativt nybesiktigad, men kolla ändå allt elektriskt; Parkeringsljus, hel o halvljus, ljustuta, blinkers, bromsljus, en sak som kan vara godkänd vid besiktning men ändå dyrt att byta=däcken, kolla lite historik, samt när den är servad senast.

Är allt detta bra, och det känns som en bra hoj till ett bra pris, så handla! Jag kör på "känn" när man handlar något.
Min motor verkade i alla fall inte dra en uns olja!!

Hoppas allt blir bra :tummenupp

Syna även fälgarna, o kolla efter ev sprickor, när du provkör, kolla så bromsarna tar jämt och bra, belasta växlarna lite så du märker ifall de har en tendens att hoppa ur(ofta 2:ans växel isåfall) Kolla även så att den inte slirar på kopplingen, kör ca 60-70 km på jämn gas håll gasen tryck kopplinghandtaget, in och ut snabbt, så skall "den"(växeln) hugga in direkt, inte slira in med svajand motorvarv uppåt.

Inga specifika fel på denna modell, utan det är det vanliga som ska kollas. Kamkedjesträckaren är billig så kedjan kanske låter lite, men det är inget problem.

Framgaffeln är även det nåt man sparat in pengar på, den räcker inte till riktigt när hojen är kåplös, så i detta fall får du nog räkna med 1000,- extra för nya fjädrar om du vill att den ska bli bra. Men den fungerar föralldel som den är...

Fördelen med den är att den är bland det mest lättkörda som finns och växellådan är en riktig "suzuki-låda" :tummenupp

Chassit är riktigt bra (utom kanske gaffeln då) vilket gör att den har ypperlig väghållning, med bra teknik piskar man många större hojar när det svänger riktigt :yoparty

Motorn har lite dåligt med mellaneffekt, speciellt i 25 kW-version :död , men med K&N-filter och ett helsystem från t.ex Laser får man ett helt annat register i den.

Min sambo hade en -90 som förstahoj med K&N, Dynojet & Laser. Den kunde man köra om 600:or med i kurvorna på Gelleråsen genom att hålla snävare spår bara (ja, inte racehojar med vana förare då...) :banana

För 22 kkr är det bara att slå till om den är juste mekaniskt.

Last edited:
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck