Köp av SM/Enduro hoj!

simon_svensson

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2006
Ort
gbg
Hoj
cbr
Tjena!

Jag har tänkt att köpa mig en sm eller en enduro 125:a till våren. Har kollat runt lite på b.la Blocket och har framförallt fastnat för Husqvarna WR125, Aprilia MX125 och KTM exc 125.

Så nu undrar jag om ni kan komma med några nackdelar/fördelar med de olika hojarna. Ni får gärna komma med andra förslag på hojar i ungefär samma prisklass som kan vara värda att titta på. Tala gärna utifrån egna erfarenheter.


Jag har även en till fråga. Har kollat på mobile.de, och funderar på att importera en hoj, men det står väldigt ofta att dessa hojar endast gör 80km/h. Så jag undrar om de har någon mer strypning än de svensksålda modellerna. Vad är det isåfall för strypning, och vad kan det kosta om man måste lämna in för att få den avstrypt?

Tacksam för svar, mvh Simon:rolleyes:
 
simon_svensson skrev:
2653867 Tjena!

Jag har tänkt att köpa mig en sm eller en enduro 125:a till våren. Har kollat runt lite på b.la Blocket och har framförallt fastnat för Husqvarna WR125, Aprilia MX125 och KTM exc 125.

Så nu undrar jag om ni kan komma med några nackdelar/fördelar med de olika hojarna. Ni får gärna komma med andra förslag på hojar i ungefär samma prisklass som kan vara värda att titta på. Tala gärna utifrån egna erfarenheter.


Jag har även en till fråga. Har kollat på mobile.de, och funderar på att importera en hoj, men det står väldigt ofta att dessa hojar endast gör 80km/h. Så jag undrar om de har någon mer strypning än de svensksålda modellerna. Vad är det isåfall för strypning, och vad kan det kosta om man måste lämna in för att få den avstrypt?

Tacksam för svar, mvh Simon:rolleyes:
köp min!

Behöver pengarna kan jag säga..
 
va inget du bor i gbg och jag i sthlm..

Skitig och ihop tryckt men ändå.
 

Bifogat

  • tmn 0031.JPG
    tmn 0031.JPG
    118.8 KB · Visningar: 94
ktm har en 4kw strypning, men de flesta har inte ens denna strypningen. så även jag.

tror den ska vara strypt krök + något som bromsar flödet i reedsen.. reedstop?
 
kieL skrev:
2653921 ktm har en 4kw strypning, men de flesta har inte ens denna strypningen. så även jag.

tror den ska vara strypt krök + något som bromsar flödet i reedsen.. reedstop?
nej fet plast brika mellan reed och insugsgummi
 
så kanske det var ja ! :).. skall lämna in min till bike nu efter olyckan..

skall jag strypa hojen?

pappa tror att dom inte bryr sig om det då det inte var mitt fel..

vad tror ni?
 
kieL skrev:
2653934 så kanske det var ja ! :).. skall lämna in min till bike nu efter olyckan..

skall jag strypa hojen?

pappa tror att dom inte bryr sig om det då det inte var mitt fel..

vad tror ni?

Håller med din far. Det är desutom inte verkstans jobb å avgöra om den är trimmad.
 
simon_svensson skrev:
2653867 Tjena!

Jag har tänkt att köpa mig en sm eller en enduro 125:a till våren. Har kollat runt lite på b.la Blocket och har framförallt fastnat för Husqvarna WR125, Aprilia MX125 och KTM exc 125.

Så nu undrar jag om ni kan komma med några nackdelar/fördelar med de olika hojarna. Ni får gärna komma med andra förslag på hojar i ungefär samma prisklass som kan vara värda att titta på. Tala gärna utifrån egna erfarenheter.


Jag har även en till fråga. Har kollat på mobile.de, och funderar på att importera en hoj, men det står väldigt ofta att dessa hojar endast gör 80km/h. Så jag undrar om de har någon mer strypning än de svensksålda modellerna. Vad är det isåfall för strypning, och vad kan det kosta om man måste lämna in för att få den avstrypt?

Tacksam för svar, mvh Simon:rolleyes:
Enligt min personliga åsikt så är KTM:en snyggast. :) Kvalitets-, och effektmässigt så är nog KTM och Husqvarna likvärdiga. Aprilian har jag inte lika bra koll på men jag har för mig att den är lite mildare effektmässigt. Alla hojarna lär vara rejält roliga att köra, men kräver också service därefter. :tummenupp
 
simon_svensson skrev:
2653867 Tjena!

Jag har tänkt att köpa mig en sm eller en enduro 125:a till våren. Har kollat runt lite på b.la Blocket och har framförallt fastnat för Husqvarna WR125, Aprilia MX125 och KTM exc 125.

Så nu undrar jag om ni kan komma med några nackdelar/fördelar med de olika hojarna. Ni får gärna komma med andra förslag på hojar i ungefär samma prisklass som kan vara värda att titta på. Tala gärna utifrån egna erfarenheter.


Jag har även en till fråga. Har kollat på mobile.de, och funderar på att importera en hoj, men det står väldigt ofta att dessa hojar endast gör 80km/h. Så jag undrar om de har någon mer strypning än de svensksålda modellerna. Vad är det isåfall för strypning, och vad kan det kosta om man måste lämna in för att få den avstrypt?

Tacksam för svar, mvh Simon:rolleyes:
Köp den du tycker är snyggast!

Husqvarnan och Ktm:en är väldigt lika på alla sätt och vis. Aprillian är inte lika "extrem" men ändå jäkligt bra.

Så tjöp den du tycker ser bäst ut och är skönast!
 
kieL skrev:
2653934 så kanske det var ja ! :).. skall lämna in min till bike nu efter olyckan..

skall jag strypa hojen?

pappa tror att dom inte bryr sig om det då det inte var mitt fel..

vad tror ni?
till min har jag: luftburks"lock" reed insats och stryprör, tror inte det finns mer iaf :va

ontopic: kolla på qvarnas modeller, de går riktigt bra och håller en bra prisnivå, men om du ska ha en extrem så köp ingen som är sm från fabrik utan köp en konverterad wr

edit: skulle läst hela tråden, som tewdie skrev, ktm och qvarna är ungefär lika.
 
Loy skrev:
2654261 Köp den du tycker är snyggast!

Husqvarnan och Ktm:en är väldigt lika på alla sätt och vis. Aprillian är inte lika "extrem" men ändå jäkligt bra.

Så tjöp den du tycker ser bäst ut och är skönast!

Har tänkt lite... det är så att du säger att man ska välja den som är skönast och ja håller med dig... men hur ska man göra det.. liksom dem flesta vill inte att det ska komma testpiloter osv? hur ska man då få reda på vilken som är skönast? ska man köra iaf och sen om man inte gillar den och hojen var obekväm så ska man dra?:va
 
-Rosen- skrev:
2654306 till min har jag: luftburks"lock" reed insats och stryprör, tror inte det finns mer iaf :va

ontopic: kolla på qvarnas modeller, de går riktigt bra och håller en bra prisnivå, men om du ska ha en extrem så köp ingen som är sm från fabrik utan köp en konverterad wr

edit: skulle läst hela tråden, som tewdie skrev, ktm och qvarna är ungefär lika.
Nääää! Qvarnas Sm har inte samma motor som Wr/Cr ;)

125_next skrev:
2654347 Har tänkt lite... det är så att du säger att man ska välja den som är skönast och ja håller med dig... men hur ska man göra det.. liksom dem flesta vill inte att det ska komma testpiloter osv? hur ska man då få reda på vilken som är skönast? ska man köra iaf och sen om man inte gillar den och hojen var obekväm så ska man dra?:va
Haha, inte vet jag.

Men när det gäller cross-modeller så är alla i princip lika obekväma att sitta på så..
 
Last edited:
125_next skrev:
2654347 Har tänkt lite... det är så att du säger att man ska välja den som är skönast och ja håller med dig... men hur ska man göra det.. liksom dem flesta vill inte att det ska komma testpiloter osv? hur ska man då få reda på vilken som är skönast? ska man köra iaf och sen om man inte gillar den och hojen var obekväm så ska man dra?:va
Klart! Jag har varit runt och kört med allt jag har kommit över. :tummenupp Säljarna (iaf. privata) brukar vara så glada att någon vill komma och kolla på deras hojar att dom vill att man ska testa en runda. :yoparty Dessutom är man väll alltid intresserad om man åker och kollar, och passar det inte en så ska man ju inte tjöpa. :)
Jag vill alltid tjöpa allting, så det blir aldrig oseriöst när jag åker iväg iaf. :hihi
 
hade jag varit dig hade jag åkt till skotckholm och köpt den där TM:en
den är så jävla grym!

(jag är full, och sitter på en bäbar dator)
 
Tack för alla svar. Ni får gärna komma med mer svar, och ni som vill sälja något som jag letar efter kan ju skriva om ni vill.
 
Jag undrar om man måste byta delar lika ofta på en: lätt mc reggad Husqvarna WR 125 som på en ktm exc 125?
Hur ofta måste man byta kolv på wr:n?
Är det något annat man måste byta ofta?
//
klabben
 
klabben skrev:
2657498 Jag undrar om man måste byta delar lika ofta på en: lätt mc reggad Husqvarna WR 125 som på en ktm exc 125?
Hur ofta måste man byta kolv på wr:n?
Är det något annat man måste byta ofta?
//
klabben
hur långt är ett rep?

det bror väll på hur mycket du kör hur hårt du kör. vilken olja.. osv..

men tänk såhär :mycket effekt - mycket skruva - mycket kul.
 
Loy skrev:
2654349 Nääää! Qvarnas Sm har inte samma motor som Wr/Cr ;)


Haha, inte vet jag.

Men när det gäller cross-modeller så är alla i princip lika obekväma att sitta på så..

ja, så ÄR det..

men sen är det väll heller nget som är gjort för att sitta/köra långa sträckor med..
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top