Köp av högtryckstvätt

Orange Coast

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2006
Hoj
Honda
Jag har haft både kärcher och no-names och det är bara kärcher som funkar. Nu får du ju dessutom en riktigt bra kärcher för under 1000:- om du ska ha en liten endast till bilen, kliver du upp till 2000:- så får du genast flera användningsområden.

Då jag har sålt båda märkena i jobbet så får Alton min röst.

Kärcher är lite mer tyskt 70-tal och Alto känns lite mordernare (iaf årets kerationer)

Dom har likvärdiga produkter i samma prisklass,den största skillanden rent handhavdemässigt (på dom små modellerna) är att Alto envisas med att ha sitt kem i en "flaska" som man sätter längst fram ,medans Kärcher har en slang som man kan stoppa ner i valfri behållare eller en inbyggd behållare.

Alto hävdar att det är bättre för pumpen att slippa gå med kem i sig......sen om det gör någon skillnad vet jag inte.

Kärcher har haft mycket problem med sina slangar och handtag det senaste året på tex 5.85 men även mindre modeller.

Ofta är det bara o-ringen som sitter i handtaget som spricker eller att det lossnar bitar ur bakänden på handtaget.

Last edited:
Då jag har sålt båda märkena i jobbet så får Alton min röst.

Kärcher är lite mer tyskt 70-tal och Alto känns lite mordernare (iaf årets kerationer)

Dom har likvärdiga produkter i samma prisklass,den största skillanden rent handhavdemässigt (på dom små modellerna) är att Alto envisas med att ha sitt kem i en "flaska" som man sätter längst fram ,medans Kärcher har en slang som man kan stoppa ner i valfri behållare eller en inbyggd behållare.

Alto hävdar att det är bättre för pumpen att slippa gå med kem i sig......sen om det gör någon skillnad vet jag inte.

Kärcher har haft mycket problem med sina slangar och handtag det senaste året på tex 5.85 men även mindre modeller.

Ofta är det bara o-ringen som sitter i handtaget som spricker eller att det lossnar bitar ur bakänden på handtaget.

Jag funderar också på att köpa en högtryckstvätt. Ska användas till tvätt av bil, mc och veranda.

Tror du att den här räcker eller rekommenderar du någon annan?

http://www.jula.se/Butik/default.as...cs/produkt.asp?pf_id=SE-220076&dept_id=SE-220

Farsan fick en Alto när han fyllde år, den funkade utmärkt tills tryckvakten sa upp sig efter precis två år och en dag :huvet

Vi meckade sönder den och fick igång tryckvakten (som faktiskt var en vanlig microbrytare mot en plastkolv), men den gick bara ett par tvättar till innan den hakade upp sig igen, den här gången i andra läget, dvs nu slutar den inte att pumpa även om man släpper avtryckaren.

Nu tvättar han säkert mer än snittanvändaren, men det var ändå lite surt att den inte höll längre, nåja, det blir ju inte svårt att hitta på present nästa gång, men då blir det Kärcher...

Farsan har en Alto sedan några år. Prisklass ca 5-6000kr. Den har fungerat hyfsat.

Problem ett: den inbyggda slangvindan som var enda skillnaden mellan den modell farsan köpte och modellen som var ett par hundra billigare är bara skit. Rapplig plastkonstruktion där slangen skulle vevas upp inuti tvätten, vilket inte fungerade särskilt bra. Dessutom så gick den sönder ganska omgående och nu ligger slangen ändå runt hela garaget.

Problem två: slangkopplingen på slanändan mot maskinen var tvungen att bytas eftersom att den hade ärjat till oigenkännlighet och inte höll tätt längre.

Problem tre: o-ringarna där slangen kopplas till handtaget gav upp så att den läkte vatten och startade och stannade hela tiden av sig själv om den stod på utan att man använde den. Ända tills någon automatsäkring eller något i den slog ifrån.

Problem ett har vi inte åtgärdat, det går att överleva ändå. Problem två åtgärdades genom att vi vände oss till en firma som pressade på en ny koppling, kostnad ca 250kr. Problem tre åtgärdades med en ny o-ring från en o-ringssats köpt på Clas Ohlson.

Men i det stora hela så har den fungerat bra och gör sitt jobb som det är tänkt.

Ska man tvätta bilen med den så tycker jag att borsten vi har är en nödvändighet (fast borste med gummiskrapa på baksidan, tror den ingår i fordonssettet). Att blåsa av bilen med bara högtryck gör den inte riktigt ren.

Tvättar man en bil med högtryckstvätt ska man vara lite försiktig vid lampglas av plast etc eftersom de kan gå sönder om man går på för hårt. Även kontrollmärket är lite känsligt om man gå på det för hårt. MC tvättar man inte med högtryck, det är alldeles för lätt att man blåser in vatten där det inte ska vara.

Patio Cleanern fungerar väl sisådär.

Det som ofta skiljer en jättebillig högtryckstvätt mot de något dyrare är oftast trycket och hur mycket vatten per timme de kan spotta ur sig. Det kan även skilja i vilka material man valt att använda sig av i maskinen och hur stark motorn är etc.

Ska man tvätta bilen med den så tycker jag att borsten vi har är en nödvändighet (fast borste med gummiskrapa på baksidan, tror den ingår i fordonssettet). Att blåsa av bilen med bara högtryck gör den inte riktigt ren.

"Taxitvätt" kan man ju dra ner på macken och göra. Det behöver man ingen HT till....

/Carin

Kan man inte tvätta av mc:n med högtrycktvätt om man drar ner på trycket lite?

Klart man kan tvätta hoj med högtryck, sånt jävla drag är det inte i vanliga enfas konsumentmaskiner och man behöver inte stå en decimeter från känsliga delar och mata på. När ni köper tvätt så är det inte tryck ni ska kolla efter utan minutliter, alltså hur mycket vatten som tvätten klarar att flöda per minut. Sen är det svamp och mycket vatten som gäller, den där borsten lät livsfarlig :D

Klart man kan tvätta hoj med högtryck, sånt jävla drag är det inte i vanliga enfas konsumentmaskiner och man behöver inte stå en decimeter från känsliga delar och mata på.
En hoj ska tvättas med kärlek och tandborste. :pannkyss

Det är alltså en tvättborste som man sätter på högtryckstvätten. :pannkyss

Jo, jag förstod det, men jag skulle aldrig använda något annat än svamp och mycket vatten på något av mina fordon.

Spruta avfettning på hela fordonet. Spola av med högtryck. Svampa med schampo och sen blås av med högtrycken. Då slipper man trist och tråkig lack... :pannkyss

/Carin

Kom igen nu. Jag är i köpartagen och behöver lite vägledning!

Inget vidare att tvätta bilen med högtryck, om man är rädd om den vill säga. Man slår faktiskt in smutsen i lacken innan den spolas av, jfr våtbläster. Är det bara en skithög till bil var det ju av mindre betydelse....

Kanske något att tänka på.

Säljs det verkligen fordon i Sverige som inte tål vatten?
Lackar man numera med pankakssmet, emedan man kan trycka in smuts i lacken?
De flesta (enfas) högtryckstvättar ger ett tryck på sisådär 110-130bar.
Det som skiljer är (som nämns ovan) flödet.
Rengöringseffekten får man lättast uppfattning om genom att jämföra motoreffekten.
1600-1800 watt är fullt tillräckligt för det mesta.
Med mer effekt kan det bli problem med säkringarna vid start.
Anser jag.
Sedan vet jag inte riktigt vad jag tycker om Nilfisk Alto.
Skryter mycket om sina metallpumpar.
Är dålig "metall" bättre än bra plast?
Köper nog en Alto ändå nästa gång.
Kärcher har aldrig byggt motorcyklar.
Nilfisk var (är?) en underavdelning till "Nimbus", kända för sina fyrcylindriga Kaminrörs och plattjärnsmodeller.
Har underliga premisser för mina val...

*/ ?>
Back