Köp av bromsbelägg, en djungel...

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Nu är det dags att byta bromsbelägg både fram och bak på min CBR600F. Jag kör enbart gata även i vått väglag så jag vill inte ha några race belägg som endast fungerar när de är varma och torra.

Planen var att köpa orginal från Honda, inte för att pengarna är ett problem men principiellt sett känns det ju fel när de kostar lika mycket som värsta race-beläggen. :mad:

Så frågan är vilka eftermarknadsbelägg är bra till en rimlig peng för vanligt gatuåka?
Är det stor skillnad mellan olika märken och typer?

Jag gick in på xlmoto och filtrerade på min hoj och hittade t.ex. dessa sintrade belägg från "Snell" för 1/3 av priset för original. Jag har aldrig hört om "Snell" tidigare, är det skit eller är det värt pengarna?
http://www.xlmoto.se/bromsbelagg-fram-snell-sinter-semi-metal/honda-cbr-600-f-2000?articleIds=258844
http://www.xlmoto.se/bromsbelagg-bak-snell-sinter-semi-metal/honda-cbr-600-f-2000?articleIds=258870
 
Det finns några detaljer på hojen där man inte ska tänka på priset. Bromsbelägg och däck är de viktigaste.

Hondas bromsbelägg kostar mer för att de är värda detta. Det är ingen enkel sak att ta fram belägg som inte dammar, sliter på skivor onödigt mycket, har jämn bromsverkan i både vått/torrt/kallt/varmt tillstånd.
 
Regel 1A: Ser du en billig vara hos XLMoto/MX24 etc och du inte känner igen märket så är det ownbrand kinaimport. SNELL/Twenty A9 osv är deras ownbrand och det suger. Då är det bättre att köpa Biltema för de har åtminstone fungerande garanti när sakerna strular.

Köp vettiga belägg från SBS Galfer EBC Carbone Lorraine så får du bra grejer.

http://www.ebay.co.uk/itm/Honda-CBR...892?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item54070902b4

Dessa är mina favoritpads för inspirerat gatåka. Så mycket broms du kan få utan att det skall bli besvärligt när det är kallt.


SBS HS serie är vettiga gatpads
http://www.ebay.co.uk/itm/SBS-Front...522?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item1c52f76de2
 
Last edited:
Bytte belägg på min f.d. VFR800 och fyndade SBS hos Ragnar, kan inte påstå att jag märkte någon skillnad mot original och jag kör i ur o skur. Då är jag ändå en originalkille i mångt o mycket, vill dock minnas att t.o.m. Hondaverkstan rek. SBS mellan raderna. Sen finns det förstås olika belägg från SBS...
 
Tack för förslagen, det blev ett paket med 3 par SBS Sinter (HS/LS) från ebay.
http://www.ebay.co.uk/itm/371322281614

Jag försökte hitta någon länk till där någon krashat på grund av billiga bromsbelägg som spruckit eller gått sönder. Men jag hittade bara folk som visade bilder på EBC och Galfer som gått sönder, så det är ju inte helt uppenbart att de större märkena gör bättre/säkrare saker...

En snabb sökning visar att det finns mängder med patent på just bromsbelägg som vid det här laget har gått ut. Alltså ganska enkelt att bara sno hela receptet från ett patent och sedan tillverka motsvarande högprestandabelägg från 1995 i för en billig peng. Bryr man sig inte om patentlagarna (läs Kina) så är det bara att ta ett patent från förra året och börja kopiera.

Men det är klart att de större tillverkare troligen har jämnare kvalitet och bättre kvalitetskontroll.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top