"kåpglaslist" vid besiktning??

Chris

Yamaha
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Yamaha FZS600
Jag har monterat ett nytt kåpglas och det sitter ingen list på kanten. Måste det vara det för att kunna få den genom besiktningen?

Chris skrev:
2217925 Jag har monterat ett nytt kåpglas och det sitter ingen list på kanten. Måste det vara det för att kunna få den genom besiktningen?

Vet inte säkert, men tror det. Skär upp en gummislang på längden och träd på. :tummenupp

Jag har aldrig haft nån list och klarat mig varje gång. Däremot har jag för mig att en polare fick nedslag för att han inte hade nån list...

Jag besiktade då utan list o hojen gick igenom.

OM det nu inte är Ok utan list, Hur tänkte beslutsfattaren då?
-Om föraren kraschar i 100 km/h så är det bra att det finns en list som skyddar honom? Eller? :va

JoS skrev:
2218041 Jag besiktade då utan list o hojen gick igenom.

OM det nu inte är Ok utan list, Hur tänkte beslutsfattaren då?
-Om föraren kraschar i 100 km/h så är det bra att det finns en list som skyddar honom? Eller? :va
Tanken är att kåpglaset är ganska vasst och kan skära halsen av föraren vid en olycka. Huruvida en list skyddar kan väl diskuteras men det är orsaken iaf.

newstead skrev:
2218049 Tanken är att kåpglaset är ganska vasst och kan skära halsen av föraren vid en olycka. Huruvida en list skyddar kan väl diskuteras men det är orsaken iaf.
Så det fanns en orsak alltså. :hihi Tanken är som du skriver bra, men funkar sådär i verkligheten.

ja har råkat ut för det en gång att det ska finnas..
en del bryr sig kanske inte men varför åka dit utan och få ombes, sätt dit nån jäkla släng eller nått som du delat i värsta fall , good luck
:)

Får väl fixa något...ivärsta fall så får man väl skruva på originalglaset. Har någon av hojaffärerna här i Gbg sådana lister?

det är väl så att kanten inte får vara vass bara?

kanterna på mina glas jag haft har varit rundade och har gått igenom utan list iaf...

Om en list hjälper så jävla bra kanske Vägverket kunde montera en list på hela jävla trafiken så var väl den sagan all! :)

/H

Som Newstead säger så är det för att inte halsen skall ryka. Det finns olika typer av kåpglas, en del har rundade kanter och andra har "vassa" kanter. Det är dessa med vassa kanter som kan få nedslag. Det var nog vanligare förr i tiden med kåpglas med vassa kanter.

skulle besiktiga tjejens hoj och fick ombesiktning av den lilla skiten för att tutaren lätt inte till räckligt mycket och den 6mm breda kant på kåp glasset som inte skulle kunna skära igenom smör på en sommar dag skulle ev kunna vara farlig för det inte fanns nån list på!!

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8