Kända fel på gpz 600 r

MacQ

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Kawasaki GZP 600 R, Kawasaki KLR 500
Hej

jag har läst lite runt om här i forumet nyss.. och läst att ventilerna och vevlagrena brukar ge upp ?

stämmer den fakta ja ha hitta ?
och hur vanligt är det ?
kan man märka att nåt inte stämmer innan det är försent (motorras ?) ?

finns det några fler fel man borde ha i åtanke ?

förövrigt så äger ja en gpz 600 r..

kanske lite i fel del i forumet.. men om ja vill byta till något i ungefär samma prisklass +- 5 - 1000 :- vad tycker ni då att ja ska byta till ??

Mvh Markus

Det vanliga felet är att ventilerna åker upp i toppen.
Om ventilerna ligger an vi ventiljusteringen så bör du kolla upp det.
Serviceintervall på ventilerna är 500 mil.

I övrigt så kan kopplingsarmen i motorn nötas ut, den är gjord i aluminium.

Nu kommer en sågning, håll i er.

Jag provkörde en GPZ600R för ett par år sen och undrar: Har den några kända rätt?

Jag har oxå prokört en för ca 3 år sen, den var inte som jag mindes min gamla som blev så här.

Bifogat

• GPZ_1.JPG
    GPZ_1.JPG
    79.5 KB · Visningar: 119
Last edited:
svampe skrev:
Det vanliga felet är att ventilerna åker upp i toppen.
Om ventilerna ligger an vi ventiljusteringen så bör du kolla upp det.
Serviceintervall på ventilerna är 500 mil.

I övrigt så kan kopplingsarmen i motorn nötas ut, den är gjord i aluminium.

kan man märka att de ligger an mot ventiljusteringen utan att behöva skruva isär motorn ?

och kan det vara kopplingsarmen som spökar när den vill dra när man har växel i.. koppling intryckt och ska starta ? oxå "rycker den till" när man står still och lägger i växeln. (motorn är igång) ..

MacQ skrev:
kanske lite i fel del i forumet.. men om ja vill byta till något i ungefär samma prisklass +- 5 - 1000 :- vad tycker ni då att ja ska byta till ??

Mvh Markus

Någon annan lite äldre 600. Men förhoppningsvis nyare än du har nu. Kolla på grejor som CBR600, kanske ZZR600 eller något liknade. Fast det beror ju på vad du kan få för den du har.

MacQ skrev:
kan man märka att de ligger an mot ventiljusteringen utan att behöva skruva isär motorn ?
nä, du måste kolla spelet, om det ligger emot så justerar du ventilerna, kör 50-100 mil och kolla spelet igen

MACQ skrev:
och kan det vara kopplingsarmen som spökar när den vill dra när man har växel i.. koppling intryckt och ska starta ? oxå "rycker den till" när man står still och lägger i växeln. (motorn är igång) ..

Nä, det är så på ganska många hojar, om vi pratar om en relativt kall motor.

svampe skrev:
nä, du måste kolla spelet, om det ligger emot så justerar du ventilerna, kör 50-100 mil och kolla spelet igen

Nä, det är så på ganska många hojar, om vi pratar om en relativt kall motor.

ok . då ska ja kanske ta och kolla ventilspelet nu i vinter.. vore ju tragisk om man skulle sabba dem.

jo jag pratar helt kall morot.. är den varm är det inte nåra bekymmer med kopplingen ..

kom på en till sak.. vet någon om det finns så man kan höja bakändan på cykeln ? har kollat på lite olika butiker men inget till nå äldre än 93 ..
min är en 85a..

Tack för svaren

Last edited:
Skulle inte höja baken så mycket på den. Min bild ovanför är resultatet av en tankslapper.
Har för mig att den har inga raka länkagearmar så det är mer kostsamt att göra nya.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT