KÖPRÅD: Vinterhoj

petrolpants

Medlem
Gick med
4 Jun 2013
Hoj
R nineT
Letade och letade men hittade ingen passande tråd.
Jag funderar på att förlänga säsongen med en vinterhoj. Har tidigare år kört moppe med dubbdäck varje vinter - då det är ett helt oslagbart sätt att ta sig fram i Stockholm på vintern. (Piaggio Typhoon med 1 meter gubb-vind-skydd, scwalbe däck, packlåda, ultra cool helt enkelt)

Men nu funderar jag alltså på att uppgradera gamla Typhoonen med något lite vassare.
Jag kör ca 7 km varje morgon, slingrar mig förbi köerna från Årsta (strax söder om stan) in till Norra bantorget. Det är alltså inga långa sträckor, så behöver ju inte vara någon African Twin Surviver Kit men jag vill heller inte avskräckas från att ta hojen ett par mil på möten utanför stan.

Summa sumarum: vinterhoj att ha i innerstan som även klarar några cm snö när restan av stan står still.
Har spanat in Yamaha XT, om det är någon som har någon input på det?
Tack på förhand!

Vill du ha nåt riktigt smidigt o lättkört så rekommenderar jag DT 125.
Körde själv en hel vinter med min pga av avsaknad av bil och lyckades hålla mig på hjulen trots snö och is. Förvisso några år sedan men fysikens lagar har inte ändrats sedan dess.

Alla mc bud kör xt, finnes en anledning.

Alternativt, om du vill ha en liten kåpa, kolla på dominatorn.

Hur är det med Dominator mfl är inte det typ same shit som en gammal XT?

Har själv kikat lite på det, borde det inte vara viktigt att ha en hoj man når ned med hela fotbladen när det är riktigt isigt ute? Vad säger de som är rutinerade?

Körde hela förra vintern i Stockholm med en gammal DR650, funkade utmärkt, "landsvägsdubbade" TKC80. Alla dagar, även de värsta med svallis, halvmeterdjup snö och ishalka. Den blev stulen men nu har jag köpt en till. Så nöjd med den är/var jag.

Honda MSX125 med dualsport-däck? Extremt liten och lätt hoj (102kg) som går att köra med fötterna nere i marken vid halka. Toppar max 100km/h standard så det är ingenting man kör på motorvägen med.

Det måste ju inte vara en 125a.

Bara för att det är just en 125a betyder inte att den är billigare, vare sig i inköp eller försäkring snarare tvärtom.

Jag hade utan vidare satsat på Suzuki DR650, yamaha XT/TT600, 660 tenere, Kawasaki KLR650, honda Transalp etc.

Alla hojar av den typen är billiga i försäkring och dricker under halvlitern milen.

Det jag tycker är viktigast med en vinterhoj är att man ska sitta välskyddad bakom en större vindruta, handtagsvärmare och styrmuffar samt dubbdäck avsedda för den typen av körning som man ska utföra.

Hojens extra utrustning behöver inte vara mer avancerad än så så länge man kommer ihåg att fartvinden är ens värsta fiende.
Och ja, jag kör året runt, alltid men väljer att åka bekvämt på stor hoj.

Köp nån hoj me 21 tums smalt framhjul iaf.

Det behöver inte vara en jättehoj på vintern så det kan räcka med nån 125,250 eller så.

Vill du ha lite mer elsystem(värmehandtag/kläder) och effekt så är ju nån stånka på 600cc perfa.
Jag har har kört vintercamping semester med xt660z - insprutare - drog 0,34-0,38 fast den hade 45 liters korvlådor på sidorna - så hittar du en modern insprutare istället för förgasarhoj så är det ju en fördel.
Speciellt om du pendlar.

Dränk hojen i ml olja innan första saltet , låt vara hela vintern och tvätta av skiten på våren och lägg på ny.

Jag provkörde en xt660 just för att utvärdera om den skulle passa som vinterhoj. MC-bud må köra den men jag gillade den inte alls. För stor, tung och klumpig.

Den hojen jag kan varmt rekommendera är hondas nya CRF250L. Den har relativt låg sadelhöjd för sin kategori (jag vill enkelt kunna parera sladdar), och är lätthanterlig på alla sätt utan att sakna varken effekt eller vrid. Provkör!!

Finns sänkningsatser om man vill hojen ned hojen 2-3cm också för en femhundring-tusen spänn, markfrigång kan man loosa lite på vintern för enklare fotpaddel möjligheter.

Jag provkörde en xt660 just för att utvärdera om den skulle passa som vinterhoj. MC-bud må köra den men jag gillade den inte alls. För stor, tung och klumpig.

Den hojen jag kan varmt rekommendera är hondas nya CRF250L. Den har relativt låg sadelhöjd för sin kategori (jag vill enkelt kunna parera sladdar), och är lätthanterlig på alla sätt utan att sakna varken effekt eller vrid. Provkör!!

Jag gissar att buden kör den för att det är den pålitligaste hojen i klassen.
Även i -20 C.

Jag känner att nå ner med fötterna är nog ett måste, så man kan snabbt kan nå ner och parera.
men ska helt klart spana in och prova dr650 och xt. Se om jag når

Hur gick det? Vad blev det för hoj? Jag har vinterkört från älvsjö till stan i åtta års tid nu, först på moppe (zoomer), Honda MTX125, XT600 och nu XT660. Xt funkar klockers för mig. Är lite nyfiken på en Traja Tiger. Nån som vinteråkt en sån?

Dom hojarna tenderar att vara lite för tunga även om det just och just går.
Xt660 hojarna är ultimata med låga vikt och och så - varför byta till nått tyngre och därmed sämre.

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...