KÖpa RD 350?

Matski2k

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
.
ska köpa en yamaha rd 350 f2 -87 i rätt så ok skick han ska ha 15000 för den är den värd detta?

några mindre/större problem som finns med modellen för någon som inte är så kunnig o köper sin första mc?

funderade på en rd 350 för att jag inte kan hitta en tzr 250 :(

är det bättre o helt enkelt bara vänta lite o köpa en FZ ?

väldigt rörig post jag vet men tack för alla kommande svar :D

Det är den med kåpan då kan jag tänka, tja är den ok i skicket är den ju värd 15 tusen tycker jag.
Det är en 2t, de kräver en hel del service, dvs provkör o ladda ur den ordentligt så att du märker om den är frisk i motorn eller inte, annars är det dax att riva o byta det ena och det andra.
Så här gammla hojar kan ha fel på allt från ramen till motorn, går inte att säga vad som kan vara slitet, drivpaket och däck ska du kolla in iaf, sånt är dyrt på en så här billig hoj.
Rätt törstig och omodern idag, men lätt och pigg, kul på småvägar och skitjobbig på vanliga vägar.
TZR250 är en minihoj som inte är så kul att köra på gatan kan jag säga.
FZ vadå?

ok mao för en annan som inte ens kan köra hoj så vore det kanske bättre med något nyare?

Jag tänkte mig fz 600 eller en fzr 600

Matski2k skrev:
ok mao för en annan som inte ens kan köra hoj så vore det kanske bättre med något nyare?

Jag tänkte mig fz 600 eller en fzr 600
ok, men det är en anna historia, svårt att säga nåt om det, nyare är alltid bättre nästan, och 4t är bättre på gatan.
Men har man inte stålarna så har man inte.

Silwer skrev:
ok, men det är en anna historia, svårt att säga nåt om det, nyare är alltid bättre nästan, och 4t är bättre på gatan.
Men har man inte stålarna så har man inte.

dem 5000 det skiljer på hojarna är ingen större fara egentligen tyckte mest bara om utseendet på rd 350n

Köp köp :tummenupp :Rockbanan

RD´n med helkåpa är grym! Försök att bevara den om den är i fint skick..

Får du en FZR600 för 20 som är ok så köp för all del.
Men visst funkar en RD350F attåka på, jag hade en i 3 år iaf, men det var ju ett bra tag sen med så de var inte så gammla på den tiden.

Idag skulle jag inet kunna tänka mig en som endahoj, utan då bara som lekobjekt för att bygga o trimma osv.

tja är man ny i branschen så kan Rd:n bli en ganska sur introduktion. Som tidigare sagts så kan en tvåtaktare ge upphov till mer garagetid än en fyrtaktare.

mitt råd är, köp fz:n . eller en ännu hellre en fzr om du har råd.

Nu när ändå ämnet är uppe så e det som så att jag tänkte lägga beslag på farsans RD350 -85. Den är dock i behov av lite vård, bl.a en ny topp då den gamla e sprucken å läcker vatten. Det råkar inte finnas någon vänlig själ som har en topp extra?

skulle utan tvekan kunna vara et alternativ .. det dumma är ju att det blir till o åka nästan 60 mil enkl resa =/

men jag antar att man får åka en sådan bit för o få en hoj i dagens läge om man inte ska köpa nytt =)

RD:n är en bra förstahoj. Det är inte speciellt mycket mer problem med dom än med fyrtaktare. Och betydligt billigare och enklare att reparera om det rasar.

Den hojen du nämnde kanske går att pruta en tusenlapp eller två då det finns rätt många till salu och priserna är relativt låga.

I dagens läge kan man nog hitta både FZ750 och FZR600 för bara några tusenlappar mer. Om de är bättre hojar kan ju diskuteras. De går fortare men är tyngre och inte lika busiga. Försäkringen kan ju vara intressant med. RD:n ligger i klass 5. Jag tror FZ750 ligger där med då den är så tung. FZR ligger i 6:an och är rätt dyr att äga.

Köp en RD och puttra runt med ett tag så kan du byta upp dig sen. Du kommer inte ångra det, det är en riktigt rolig hoj.

För en annan som inte kan någonting som sagt .. han säger att bakhjulet är kasst o behöver bytas men vill ändå ha 15000 ... vad komer ett nyt backdäck o ligga på?

Här finns gott om folk som har bra koll på RD i synnerhet och tvåtaktare i allmänhet: RD-Klubben. Säkerligen kan du få svar på dina frågor utan försök att förleda dig att köpa en fyrtaktare istället. :tungan

en tusing typ.

Jag håller dock inte alls med om att det är lika mycket problem med 4tare som 2t, fan jag har ju haft sånna där hojar, det handlar om renovering av motorn med jämna mellanrum.
Det är inte svårskruvat nej, men det beror ju på hur mycket man kan med.

Gammla hojar är gammla hojar, fz750 tycker jag inte är något rolig alls faktiskt, bra på sin tid men faktiskt inget vidare idag.

Får jag välja mellan att renovera en femventilsmotor till en FZR750 eller RD350 med slitna ringar blir valet väldigt lätt.
Håller med Silwer, är hojen välskött finns ingen anledning att tro att en tvåtaktare skulle vara krångligare med underhåll än en fyrtaktare.
En misskött rishög är alltid en misskött rishög oavsett om det är fyrtakt, tvåtakt, wankel eller diesel.

RD 350. DET väcker minnen. Min första hoj var en sådan, fast utan helkåpan. Ångrar mig att jag sålde den faktiskt. Inte direkt kul att åka långtur i hög fart med, men förbaskat rolig på små kurviga vägar. Körde i från polarnas VFR:er hur lätt som helst med den då det svängde en del.. Dock så hade jag trimmat min. Portade cyllar, boysen reed:s, KN filter och Micron dämpare, Gick som ett skott, men törstig. Skoj hoj att sladda grusväg med också. :tummenupp Är den riktigt FIN så KÖP. Dom är ganska så stryktåliga också. Jag var inte snäll mot min och den rasade inte nångång trots trim.

Last edited:
Min RD350 hade gått 2000 mil med en "riktig" ägare. (Ägare nummer två saknade körkort, och hade bara kört cirka 50 mil - pga att han fick inte köra upp på den).

Växelspaken satt "upp-o-ner" (1:an uppåt), så den hade troligen gått en hel del på bana, saknade dock alla övriga "ban-attribut".

Efter 50 mil övningskörning flög kopplingen i tusen bitar, och en av "flärparna" i kopplingskorgen tittade ut genom oljekåpan. Hittade en begagnad för 400kr, satte i 7 nya lameller (100kr/st), sedan gick den 1000 mil till innan motorn var "slut" (vägrade starta, total avsaknad av komp). Krävde omborrning inklusive ny kolvar, och nu går den visst igen.

Rolig hoj, kul effektkurva, annorlunda sound, relativt billiga däck och reservdelar...men modellen med toppkåpa (1983-84) är mycket fräckare än den senare helkåpan, som ser väldigt touring-tråkig ut (typ FJ1100).

Bara o köpa :tummenupp Har en -83:a själv och är väldigt nöjd. Visst den drar mycket soppa (strypt) men den är säkert roligaste hojjen i den prisklassen och känns modernare än vad den är.

Har haft TZR:en, RD350 och RD500. Inga problem med nån av dom, roligast var 350, inte snabbast men jävligt rolig. Ännu finare hade ju förståss en trimmad 350 motor i 250 chassiet varit...85 hästar i 144 fulltankade kilon :D Vad slår det i för dom pengarna???

Back