Justering av styre skumt ljud från gaffeln

FearCat

När du är olycklig skickar gud dig en hoj.
Gick med
2 May 2016
Ort
stockholm
Hoj
2023 Suzuki GSX 8S
Tappade hojen och styret vart snett.
Nu har jag justerat den men det lät som om en fjäder som släpte när jag justerade den och tänker nu om nånting i gaffeln lossnade eller är det normalt?

Hade ingen momentnyckel heller och läste att det kan vara väldigt farligt att dra åt skruvarna utan.

Så var och införskaffade det idag och märkte att 3 inte var tillräckligt åtdragna och 1 som var väääldigt hårt åtdraget. Kan det samma gafflarna? Nu sitter alla 4 med 23 newton.
 
Vilka skruvar har du varit på?
Är det bara skruvarna i sturhhuvudet, stänkskärmen och hjulaxeln är den största skadan du kan orsaka att dra sönder gängorna, och potentiellt snedbelasta lagren så de dör i förtid typ.
Men skaffa en momentnyckel, biltema har dugliga som inte är hemskt dyra exempelvis.
 
Vilka skruvar har du varit på?
Är det bara skruvarna i sturhhuvudet, stänkskärmen och hjulaxeln är den största skadan du kan orsaka att dra sönder gängorna, och potentiellt snedbelasta lagren så de dör i förtid typ.
Men skaffa en momentnyckel, biltema har dugliga som inte är hemskt dyra exempelvis.
Hur många behöver han egentligen?
 
Vilka skruvar har du varit på?
Är det bara skruvarna i sturhhuvudet, stänkskärmen och hjulaxeln är den största skadan du kan orsaka att dra sönder gängorna, och potentiellt snedbelasta lagren så de dör i förtid typ.
Men skaffa en momentnyckel, biltema har dugliga som inte är hemskt dyra exempelvis.
Jag va på stora muttern som sitter på kronan och klämmorna som sitter mitt i gaffelbenen. Jag har köpt en momentnyckel och dragit åt bultarna med rätt kraft nu.

Jag var mest orolig för att det satt för hårt innan och att det där skumma ljudet uppstod när jag höll däcket mellan benen och vred styret för att få till det rakt.
 
Det kanske är en dum fråga men jag vill ju inte att gafflarna ska sluta fungera mitt i bulten i 100 blås.
 
Det kanske är en dum fråga men jag vill ju inte att gafflarna ska sluta fungera mitt i bulten i 100 blås.
Skulle jag gissa så var det bara något som satt i spänn som släppte när du drog i sakerna. Men vill du undvika att sakerna sitter i spänn helt så är det bäst att släppa på hjulet med så allt sitter lite löst och och skaka.
Att någon tidigare ade dragit åt sakerna alldeles för hårt är ingen större fara så länge gängorna ser okej ut.
Om gaffeln arbetar lätt och rätt så är det nog inget problem. Är du orolig kan du plocka loss båda benen och testa att trycka ihop dem var för sig och se om något av dem känns konstigt eller inte arbetar som det ska, och det är också lättare att se om ett gaffelben är krökt när man har dem av genom att lägga dem på en plan yta och snurra innerbenet och se om avståndet mellan benet och ytan ändras när man snurrar.

Hade en polare som körde en blade med en gaffel som var krökt så mycket att den hade 1-2 cm slag, hojen funkade att köra på ändå men var lite sådär när man pressade den. :hihi Men inget man körde ihjäl sig på direkt, även om det var totalknas på framänden. Är väl inget jag skulle rekommendera att köra med, men det ska mycket till för att en gaffel ska bli så dålig att hojen blir helt okörbar.

Det värsta som händer är nog att det sätter griller i huvudet på dig, vilket är illa nog.
 
Tack för svar. Hojen är faktiskt sprillans ny och har rullat kanske 100 mil nu. Kanske inte är någon fara då att den fjongade till vid justering 😂
 
på tal om något helt annat, jag funderar nämligen på att köpa en HD också men de jag hittar har rullat mellan 3 - 5000 mil. Känns lite sisådär att köpa en hoj som rullat så mycket. Är det någon som har erfarenhet av Harleys, ifall det är "mycket" för en sådan?
 
på tal om något helt annat, jag funderar nämligen på att köpa en HD också men de jag hittar har rullat mellan 3 - 5000 mil. Känns lite sisådär att köpa en hoj som rullat så mycket. Är det någon som har erfarenhet av Harleys, ifall det är "mycket" för en sådan?
Du får nog specificera vilken modell och årtal av den HD du kikat på lite närmare.
Men ett generellt svar för Harley är väl
- JA , det är många mil för en sådan 😄
 
Du får nog specificera vilken modell och årtal av den HD du kikat på lite närmare.
Men ett generellt svar för Harley är väl
- JA , det är många mil för en sådan 😄
Är det inte så att om en HD gått så långt så är det en av de som blev rätt ihopskruvade och därmed nästan UNIK.
 
Och om vi ska vara lite mer seriösa, är det en HD av hyfsat modernt snitt tror jag inte att det är speciellt långt med 3-5000 mil. Provkör en, känns den bra så är det troligen bra.

Sen (tycker inte jag) känns det inte bra att åka glidare i längden, jag pallade inte med mer än max nån timme på min Kawasaki VN900 tyvärr. Jag åker gärna heldagar annars på en vanlig hoj, men sittställningen på glidare är lite annorlunda. Motorn i HD låter väldigt trevligt dock...
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top