Justera stötdämpare

Vad har du för förhållande till justering av stötdämpare för dig och din motorcykel?

• Antal röstningar
    0

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Kan du justera stötdämparna korrekt?

1. Jag VET att jag INTE BEHÖVER justera

2. Jag VET att jag BEHÖVER justera men jag VET INTE HUR

3. Jag VET att jag BEHÖVER justera och jag VET HUR

4. Jag TROR att jag INTE BEHÖVER justera

5. Jag TROR att jag BEHÖVER justera men jag VET INTE HUR

6. Jag TROR att jag BEHÖVER justera och jag VET HUR

7. Jag VET INTE om jag BEHÖVER justera och VET INTE HUR

8. Jag VET INTE om jag BEHÖVER justera men jag VET HUR

Något förkortade alternativ men dock lika många till antalet pga pollens utformning.

Last edited:
9. Jag TROR det var så mycket text, så tätt och med så många alternativ att det känns lättare att lära sig köra med felinställda dämpare än att hitta just mitt passande alternativ.

9. Jag TROR det var så mycket text, så tätt och med så många alternativ att det känns lättare att lära sig köra med felinställda dämpare än att hitta just mitt passande alternativ.
Noterat, hoppas inte resten av de som svarar i tråden är lika lata som du är kl 13:42 mitt på dagen.

Så, nu har jag gjort pollen ännu enklare! Tänker "uppa" denna tråd tills jag fått minst 100 svar i pollen! :tungan

Så, nu har jag gjort pollen ännu enklare! Tänker "uppa" denna tråd tills jag fått minst 100 svar i pollen! :tungan

jag justerade och det blev bra men jag vet inte hur,,,, jag gjorde,, lite hårdare/segare fram och lite segare bak. var det bra?

lite kuriosa.....har frågat flertalet personer på banåkningar om hur man ska ställa in/ hur dom har ställt in.

Det är väldigt många som åker med öhlinare men få som vet hur man ska ställa in dem. Och dom svar man får är alla olika.

Jag TROR att min dinosaurie skulle kunna bli bättre.
Jag har dock ingen aning om hur.

Och dessutom kör jag bara touring.

Ställde in fjädring efter verkstadshandboken för lite hårdkörning och det blev en stor skillnad, till det bättre, och nu vet jag att den var alldeles för mjuk och svampig innan.
Vill man kolla hur djupt hojen fjädrar ner fram kan man sätt ett buntband runt fjäderbenet för att se hur långt den fjädrar ner, personligen så tycker jag att den inte skall fjädra ner för långt.
Ganska mycket dämpning är bra om jag får tycka.

Börjar få lite kläm på hur hon beter sig med olika inställningar.
Att så lite kan göra så mycket.
Tack till killen på Grevens som hjälpte på BIKE veckan när
jag hade problem med fästet bak! :pannkyss

För mig är det där ett förbannat elände eftersom jag kör både gata och offroad med hojjen. Det blir till att kompromissa, dvs aldrig bra.

Jag vet inte hur det ska kännas...:gnissla Tror det gäller att lära sig åka och sen gå in på detaljer! Jag och bettan är på olika nivåer (jag 2 hon 8) och när jag kommit ikapp hoppas jag kunna bedöma fjädringen!:rolleyes:

Själv har jag upptäckt att det är lättare att påverka hojens väghållning med gasen och hållning än att justera inställningarna för stötdämparna. Gasar man mjukt och håller avslappnat i styret får bättre väghållning enligt min erfarenhet, detta var väldigt tydligt på en gammal hoj som hade väldigt dåliga stötdämpare (åtminstone var de inte anpassade för bankörning).

Som sagt, 100 röster ska väl inte vara så svårt att få ihop?

"Tror" och "vet inte" kan väl ses som samma sak ur ett visst perspektiv.

Jag är ingen expert på stötdämpare, vill bara se vad andra har för syn på detta område.

Om någon är intresserad och vill lära sig mer kan jag dock rekommendera:

http://www.sportrider.com/tech/motorcycle_suspension/index.html

Väcker liv i en gammal tråd. Läste ovanstående länk men tycker inte jag blev klokare. Jag upplever att min hoj är i mjukaste laget, men vet egentligen inte hur en hoj ska kännas.
- Finns det några gyllene regler?
- Vilka egenskaper ger en:
- Mjuk fjädring/dämpare fram
- Hård fjädring/dämpare fram
- Mjuk fjädring/dämpare bak
- Hård fjädring/dämpare bak

Varför bör man ha det ena eller det andra? Observera att flertalet av vägarna jag kör på har tjälskador och har inte för avsikt att ställa in nåt för att köra bana.:confused::va

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back