Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
sEiKo skrev:2698839Precis i centrum eller lite under, absolut inte över.
D.v.s. kan du inte få det EXAKT i centrum ska du ta lite under.
KT skrev:2698849Jag brukar lägga svarvstålstoppen lite under centrumet av dubben.
Stickstål, skrubbstål, knivstål, hårdmetallplattor eller vad?madmagnus skrev:2698827på vilken nivå shimsar man stålet när man monterat ett nytt svarvstål med hållare, i linje med centrum på dubben eller strax under?
madmagnus skrev:2698827på vilken nivå shimsar man stålet när man monterat ett nytt svarvstål med hållare, i linje med centrum på dubben eller strax under?
Jonathan. skrev:2698855Passa sig för att lägga det för mycket under bara, det blir skapliga brytningar på stålet vid svarvning av hårdare material.
elwe skrev:2698857Stickstål, skrubbstål, knivstål, hårdmetallplattor eller vad?
Som regel lägger man skäret i chuckens centrum eller något lägre. Dock fungerar centrum alltid.
Har du inget höjdmått för svarvstålet så kan du göra så här:
Ta en tunn plåtremsa och kläm mellan arbetsstycket och svarvstålet. Tippar plåtremsan så är inte stålet i centrumlinjens höjd!![]()
sTf_paPs skrev:2699129Sätt in en bit al i chucken och veva in stålet så att det precis rispar lite i ändytan närmast dig. Veva sen toppsliden förbi centrumså att du får ett sträck längs hela ändytan. Veva ut stålet så att det inte längre nuddar ändytan. Vrid chucken ett halvt varv. Om du nu vevar tillbaka toppsliden så skall stålet vara mitt för rispan då är du i centrum. Rispa nu inte för hårt så du sabbar stålet.
Det skall normalt vara i centrum eller strax under.
Om man svarvar i något som lätt vibrerar så har det för mig ibland hjälpt att ligga lite
(0,1-0,2) över (Obs ! inte när man svarvar nära centrum) men det beror säkert på vilken typ av stål man har
sTf_paPs skrev:2699129Sätt in en bit al i chucken och veva in stålet så att det precis rispar lite i ändytan närmast dig. Veva sen toppsliden förbi centrumså att du får ett sträck längs hela ändytan. Veva ut stålet så att det inte längre nuddar ändytan. Vrid chucken ett halvt varv. Om du nu vevar tillbaka toppsliden så skall stålet vara mitt för rispan då är du i centrum. Rispa nu inte för hårt så du sabbar stålet.
Det skall normalt vara i centrum eller strax under.
Om man svarvar i något som lätt vibrerar så har det för mig ibland hjälpt att ligga lite
(0,1-0,2) över (Obs ! inte när man svarvar nära centrum) men det beror säkert på vilken typ av stål man har
Kawwa skrev:2699243Och hur vet du att du roterar chucken EXAKT 180 grader?
Javisst, bortsett från att du måste vrida toppslidens stålfäste fram och tillbaka. Ska du göra inställningarna många ggr (det lät som om det var en engångsföreteelse) så gör ett höjdmått som ställs på tvärsliden.madmagnus skrev:2699106jag har inget höjdmått men jag utgår från att dubbens spets borde fungera lika bra som riktmärke. lite lättare än att utgå från chucken!
Rispan mitt för stålet innan man vevar toppsliden mot sig.![]()
![]() |
Idag inleds nationella potthålsveckan
I år äger Nationella Potthå... |
![]() |
Nationella Potthålsveckan 1-7 maj
Det är återigen dags för Na... |
![]() |
Motorcykelns Dag 3 maj
Den 3 maj är det Motorcykel... |
Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel
Foto: Bilprovningen Våre... |
|
![]() |
Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning
Den europeiska branschorgan... |
![]() |
Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!
En liten påminnelse om året... |
![]() |
2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!
Nu är det bara två månader ... |
Nya Indian Pursuit Elite
Screenshot Indian Motorc... |
|
Icons of British Originality
Åtta team från åtta länder ... |
|
![]() |
BMW presenterar R 12 G/S
BMW Motorrad har presentera... |