justera in svarvstål.

madmagnus

metal fabricator
Gick med
1 Jun 2004
Hoj
Kawasaki kz440
på vilken nivå shimsar man stålet när man monterat ett nytt svarvstål med hållare, i linje med centrum på dubben eller strax under?

Precis i centrum eller lite under, absolut inte över.
D.v.s. kan du inte få det EXAKT i centrum ska du ta lite under.

KT skrev:
2698849 Jag brukar lägga svarvstålstoppen lite under centrumet av dubben.

Passa sig för att lägga det för mycket under bara, det blir skapliga brytningar på stålet vid svarvning av hårdare material.

madmagnus skrev:
2698827 på vilken nivå shimsar man stålet när man monterat ett nytt svarvstål med hållare, i linje med centrum på dubben eller strax under?
Stickstål, skrubbstål, knivstål, hårdmetallplattor eller vad?

Som regel lägger man skäret i chuckens centrum eller något lägre. Dock fungerar centrum alltid.
Har du inget höjdmått för svarvstålet så kan du göra så här:
Ta en tunn plåtremsa och kläm mellan arbetsstycket och svarvstålet. Tippar plåtremsan så är inte stålet i centrumlinjens höjd! :mattias

madmagnus skrev:
2698827 på vilken nivå shimsar man stålet när man monterat ett nytt svarvstål med hållare, i linje med centrum på dubben eller strax under?

I linje med centrum på dubben eller precis under :tummenupp

Jonathan. skrev:
2698855 Passa sig för att lägga det för mycket under bara, det blir skapliga brytningar på stålet vid svarvning av hårdare material.

Det är svårt för en yrkesman att förklara för andra.
När jag menar med lite,så menar jag lite.
Jonathan gå in på min profil och kolla vad jag jobbar med:tummenupp

elwe skrev:
2698857 Stickstål, skrubbstål, knivstål, hårdmetallplattor eller vad?

Som regel lägger man skäret i chuckens centrum eller något lägre. Dock fungerar centrum alltid.
Har du inget höjdmått för svarvstålet så kan du göra så här:
Ta en tunn plåtremsa och kläm mellan arbetsstycket och svarvstålet. Tippar plåtremsan så är inte stålet i centrumlinjens höjd! :mattias

jag har inget höjdmått men jag utgår från att dubbens spets borde fungera lika bra som riktmärke. lite lättare än att utgå från chucken!

Sätt in en bit al i chucken och veva in stålet så att det precis rispar lite i ändytan närmast dig. Veva sen toppsliden förbi centrumså att du får ett sträck längs hela ändytan. Veva ut stålet så att det inte längre nuddar ändytan. Vrid chucken ett halvt varv. Om du nu vevar tillbaka toppsliden så skall stålet vara mitt för rispan då är du i centrum. Rispa nu inte för hårt så du sabbar stålet.

Det skall normalt vara i centrum eller strax under.

Om man svarvar i något som lätt vibrerar så har det för mig ibland hjälpt att ligga lite
(0,1-0,2) över (Obs ! inte när man svarvar nära centrum) men det beror säkert på vilken typ av stål man har

sTf_paPs skrev:
2699129 Sätt in en bit al i chucken och veva in stålet så att det precis rispar lite i ändytan närmast dig. Veva sen toppsliden förbi centrumså att du får ett sträck längs hela ändytan. Veva ut stålet så att det inte längre nuddar ändytan. Vrid chucken ett halvt varv. Om du nu vevar tillbaka toppsliden så skall stålet vara mitt för rispan då är du i centrum. Rispa nu inte för hårt så du sabbar stålet.

Om man svarvar i något som lätt vibrerar så har det för mig ibland hjälpt att ligga lite
(0,1-0,2) över (Obs ! inte när man svarvar nära centrum) men det beror säkert på vilken typ av stål man har

det lät som en bra ide.
ska svarva en axel med spets som jag kan sätta i chucken sen och använda som riktmärke.

det är superviktigt att det hamna centrerat (man får pissyta annars, speciellt om du vill ha en riktigt fin yta). enklast är att svarva av en sida (rakt in ifrån dej alltså) då ser du direkt om du ligger i mitten av biten, ställ skäret i centrum av biten sen justerar du höjden. mitt tips är att skaffa verkstadshandboken från liber förlag, läs.

sTf_paPs skrev:
2699129 Sätt in en bit al i chucken och veva in stålet så att det precis rispar lite i ändytan närmast dig. Veva sen toppsliden förbi centrumså att du får ett sträck längs hela ändytan. Veva ut stålet så att det inte längre nuddar ändytan. Vrid chucken ett halvt varv. Om du nu vevar tillbaka toppsliden så skall stålet vara mitt för rispan då är du i centrum. Rispa nu inte för hårt så du sabbar stålet.

Och hur vet du att du roterar chucken EXAKT 180 grader?

På förra jobbet hade vi en platta med pinne som gick upp i exakt höjd med "dubben" centrum av chucken. Den ställde du på glidytorna och helt enkelt tog man spetsen på den mot stålet för att kolla höjden.

Smidigt, tids effektivt men ändå bra! Lätt att göra själv också...

Det finns säkert handböcker/FAQ på nätet om svarvning. Utöver att svarvstålet ska vara lite under centrum ska skärstålet vara "trubbigt", dvs inte ha sånt aggressivt skär. Ska man lära sig på egen hand blir det bara pölsa och dyrt.

Vad är det du ska svarva? Diameter? Längd? Material? Annars kan vi sitta här och ge dig olika råd tills vi dör allihop.

madmagnus skrev:
2699106 jag har inget höjdmått men jag utgår från att dubbens spets borde fungera lika bra som riktmärke. lite lättare än att utgå från chucken!
Javisst, bortsett från att du måste vrida toppslidens stålfäste fram och tillbaka. Ska du göra inställningarna många ggr (det lät som om det var en engångsföreteelse) så gör ett höjdmått som ställs på tvärsliden.

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back