Justera hänget!

Freud_954

E20Norr...
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
HojLös!!! Sökande!!! / Ford Sierra (Cosworth?)
Ska kolla hänget på min Blade och vill veta hur jag ska mäta!
Om jag mäter när hojen står fri och sedan när jag sitter på är det bara ca:10mm skillnad.
Men om jag drar ut gaffeln är det ca:30mm ?

Vist ska man mäta när man drar ut gaffeln ? :va

Snabbt svar från kunnig...

Freud_954 skrev:
Ska kolla hänget på min Blade och vill veta hur jag ska mäta!
Om jag mäter när hojen står fri och sedan när jag sitter på är det bara ca:10mm skillnad.
Men om jag drar ut gaffeln är det ca:30mm ?

Vist ska man mäta när man drar ut gaffeln ? :va

Snabbt svar från kunnig...

Ja, vad som är intressant (läs viktigt) är det sk. dynamiska saget (hänget). Och för att kunna mäta det måste du först mäta avståndet när gaffeln/bakdämparen är max utdragen för att ha någon referens att utgå från när du räknar fram vilket häng du har (vill ha).

Enklaste sättet att mäta hänget fram är att montera på ett buntband (likn. på det innre gaffelbenet. Och sedan:

1.) Lyfta framändan så att gaffeln är max utdragen.
2.) Dra ner buntbandet så det ligger kloss an mot dammskyddet (ovanför packboxen).
3.) Försiktigt, försiktigt sätta ner hojen och ännu försiktigare kliva på och sätta dig (utan att gunga) i så neutral körställning som möjligt.
4.) Ännu försiktigare kliva av bågen.
5.) Lyfta upp framändan igen så att gaffeln är max utdragen.
6.) Mäta avståndet mellan nederkant på buntbandet till överkanten på dammskyddet. KLART!

Bak mäter du enklast enl. följande:
1.) Montera en tejpbit rakt ovanför bakre hjulaxel. Rita ett horisontellt streck.
2.) Lyft upp bakändan på hojen så att bakdämparen är max utdragen.
3.) Mät avståndet mellan bakre hjulaxel (någonstanns var spelar ingen roll) och ditt nyss ditritade streck på tejpbiten (skriv upp värdet).
4.) Ta ner bågen på marken och sätt dig på i neutral körställning.
5.) Låt en kompis mäta mellan samma två punkter som tidigare (se punkt 3). och skriv upp värdet.

Ovanstående sätt att mäta hänget fram resp. bak på ger dig de värden du behöver för att kunna räkna ut det dynamiska hänget fram och bak.

Exakt vilket häng du skall ha på din hoj vet jag inte men en generell regel för gathojar säger ca. 1/3 av tot slaglängd. Skall man vara mer generell än så kan man säga att på en gathoj, av sportmodell, bör hänget ligga på mellan 40 - 30 mm fram och 20 - 30 mm bak. Här kan du få laborera lite själv för att känna efter vad som passar din körstil bäst.

När du väl har ställt in ditt dynamiska häng skall du aldrig ändra på det (så till vida du inte medvetet vill höja cykeln pga. låg markfrigång) ELLER när du slänger på last (packning/passagerare).

Du skall sedan alltid se till att du har samma dynamiska häng oavsett om du kör solo, packning eller med passagerare. Skillnaden vid mätning i dessa två fall är att du då, självklart, skall ha packning och ev. passagerare på när du mäter.

Hoppas detta var till någon hjälp för dig!?

Lycka Till!
// Niklas

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...