justera fjädring 450exc-09

cosworth82

Ny medlem
Gick med
6 Oct 2007
Hoj
cbr 1000rr-07+sxv550-07+ktm450exc-09
tjena har en 450exc -09 som används som motard o motorcross så den går aldrig i skog.

såklart upplevs den för mjuk iomed enduro fjädringen så ja tänkte lämna in den o få fjädringen justerad efter konstens alla regler som en bra cross fjädring efter vikt osv så får de duga till motard åkningen med.

vilka firmor rekomenderas hälst i näriheten av dalsland med omnejd att utföra detta?

tack för tipset dom verkar kunna sina saker helt klart,

nån som har ett hum om vad de kan kosta att bygga om fjädringen så den passar en 79kg kille rätt bra för cross åka

e wps exc gaffel/stötdämpare osv bra grejer så de lönar sig att modifiera den ell ska man satsa på tex öhlins osv direkt?
E de ens 2 kammar gaffel på exc modellerna?

http://www.kumlinsmotor.se/ is the shit om du skall lämna in...

Annars kan du kopiera SX inställningen från tidigare år och köpa shims och göra jobbet själv...

Kumlins rockar. :fakta Har man inte alltför långt gör man bäst i att åka dit och lämna/hämta. :)

...men i ditt fall, du väger ganska precis exakt för standardgafflarna, varför inte leta rätt på SX-gaffel och dämpare? :) Bolt-on, mät in häng, tuta-å-kör.

tack för tipset dom verkar kunna sina saker helt klart,

nån som har ett hum om vad de kan kosta att bygga om fjädringen så den passar en 79kg kille rätt bra för cross åka

e wps exc gaffel/stötdämpare osv bra grejer så de lönar sig att modifiera den ell ska man satsa på tex öhlins osv direkt?
E de ens 2 kammar gaffel på exc modellerna?

Nej EXC har inte 2 kammar...

En WP gaffel/dämpare är bra nog efter shimsning för att Öhlins skall vara överkurs om du inte åker på riktigt hög nivå.

fint o höra o ja åker bara motion så då lär de ju duga länge me det som sitter,
är övertygad får skicka cykeln till sala helt enkelt:)

Eh va, det är nog säkrare köpa shims och göra själv isf, när ovan nämnd "fjädringsguru" skulle göra min bad jag om att få hojen sänkt 20 mm eller något sånt, då sänkte han dämparen 20 mm och hojen blev typ 80 mm lägre, dessutom placerades distansen så den täppte igen hålen i kolvstången ibland och den blev tvärstum, visserligen rättades felen till i efterhand men jag tycker man kan förvänta sig att någon som jobbar med det ska ha bättre koll än så... :)

Eh va, det är nog säkrare köpa shims och göra själv isf, när ovan nämnd "fjädringsguru" skulle göra min bad jag om att få hojen sänkt 20 mm eller något sånt, då sänkte han dämparen 20 mm och hojen blev typ 80 mm lägre, dessutom placerades distansen så den täppte igen hålen i kolvstången ibland och den blev tvärstum, visserligen rättades felen till i efterhand men jag tycker man kan förvänta sig att någon som jobbar med det ska ha bättre koll än så... :)

Kåtte och WP skruvar de dagligen, det vet jag att de är duktiga på.

Även om det var skit att de inte fick till det första gången i ditt fall, så är det lite som att gnälla på att saabmeken fumlade med din V70, men de borde kanske inte tagit på sig jobbet om de inte hade järnkoll på't. :)

/J

Det var förövrigt just en KTM EXC jag hade då. :D

Hur är det förresten med att kopiera SX-shimsen bak, blir det rätt iom att EXC inte har någon högfartsjustering?

Edit: Eller har de det nuförtiden? Det var ju en rätt ny hoj.

Last edited:
Det var förövrigt just en KTM EXC jag hade då. :D

Hur är det förresten med att kopiera SX-shimsen bak, blir det rätt iom att EXC inte har någon högfartsjustering?

Edit: Eller har de det nuförtiden? Det var ju en rätt ny hoj.

Då låter det jävligt knepigt att de missade, pryovecka? :hihi Antog det var till det där italienska räpplet du har på avataren. ;)

Då låter det jävligt knepigt att de missade, pryovecka? :hihi Antog det var till det där italienska räpplet du har på avataren. ;)

Vågar nog hålla med Marcus. Även jag har lämnat in min YZF 450 för att sätta in race tec hos Kumlins. Herre gud. Han rekomenderade ju fjädrar som var på tok för klena och menade på att det extra gastrycket i dämparna skulle kompensera så jag fick rätt häng. Gick inte att köra med. Fast jag ifrågasatte stog han på sig.

Motardåkarna som lämnade dit sina grejer tappade returen i dämparna. Fast några fick det gratis fick de lämna till andra.

Den de lämnade till heter Johan Eklöv och det är nog den enda jag har förtrodende för. Finns en länk till hans sida från www.teamhusaberg.se

Vet att han gör fjädrig åt förarna i team husaberg i enduro. De har exakt samma utväxling i sin PDS dämpare som KTM. De är sjukt nöjda. Han är grym på PDS fjädring.

Han är för övrigt den enda i sverige som kan bygga motardfjädring.

O vad du än gör så lämna aldrig till Sprinzz. Men det få vi ta en annan gång.

Lycka till!!!

Last edited:
...nu åker ju halva cross/endurosverige med Kumlins/Racetech, kan ju vara att de är odugliga på asfalt? :)

...nu åker ju halva cross/endurosverige med Kumlins/Racetech, kan ju vara att de är odugliga på asfalt? :)

Säg någon med PDS dämpare som åker med Kumlins????
Förlåt om jag är hård i tonen. Det var inte menat. Bara så trött på att lägga alla pengar man har på att få till det och den man betalar till är mest brydd om att tjäna pengar.

För mycket sådant.

Säg någon med PDS dämpare som åker med Kumlins????
Förlåt om jag är hård i tonen. Det var inte menat. Bara så trött på att lägga alla pengar man har på att få till det och den man betalar till är mest brydd om att tjäna pengar.

För mycket sådant.

Eh, ja, det är ett av de vanligare sätten att få ordning på pds:en bland geggåkarna - racetechblåsa i dämparen...

Eh, ja, det är ett av de vanligare sätten att få ordning på pds:en bland geggåkarna - racetechblåsa i dämparen...

Ja men blåsan måste ju inte nödvändgitvis vara rece tec. Jag vet ingen snabb förare som åker PDS och race tec. Men så har jag rört mig runt örebro karlskoga trakten. Runt sala ser det säkert annorlunda ut av naturliga orsaker.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra