Justera förgasare på gräsklipparjäveln?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag har en gammal Stiga Villa som går som en påse skit och jag får ingen ordning på justeringen av förgasaren.
Det är en 8hk B&S (Bullshit?) äldre modell, mitten av 90-tal tror jag.

Jag har två motorer till denna klippare, originalets (8,5hk) magnetkrans gick av och då sattes denna motor dit istället under tiden och den är något äldre och saknar elstart.
Jag tog ju bilder av förgasaren men naturligtvis så vägrar datorn göra som jag säger så jag kan inte föra över dessa via bluetooth från telefonen :mad:

Men hur som helst, det finns bara 3 skruvar att justera på.
Den första är monterad på själva spjällarmen där vajern sitter, den justerar man bara tomgången med genom att den trycker upp armen vartefter man skruvar ner skruven.
Den andra sitter rakt bakom spjället och justerar hög/lågfartsmunstycke?
Den tredje skruven sitter UNDER förgasaren, i koppen så att säga. Den såg jag givetvis sist av allt då jag var helt säker på att det bara var en fästskruv till koppen då jag nyss hade bort förgasaren och såg inte munstycket.

Det sitter även en fjäder monterad på vajern, den är av. Antagligen sitter den där för att få en jämnare gång vid tyngre gång?
Så hur går jag tillväga, vart börjar jag? Ska jag justera NED munstycksskruvarna i botten och utgå från det?

Jag har även en liten Stiga Multiclip, självgående liten sak, där den bara går på ett läge på gasreglaget, självklart det lägsta :(
På den förgasaren hittar jag inte mycket alls att justera på dessvärre...

kolla så ingen kört soppa som dom har till motorsågen i den, då är det risk att 2-takts oljan klibbar igen luftfiltret och sen går den som om det vore full choke (om den går alls).

Skruven som sitter under (i botten på flottörhuset) är vad du skall bry dig om.
Skruvas ut för mer soppa och in för mindre.
Är luftfiltret igensatt, så måste det fixas först.
Provkör utan.

Skruven är konad i änden och ställer inloppet i "huvudmunstycket".
Varmkörd motor och prova tills den går bra.
Om det nu är samma motor som jag har på min "Clip".

PS: Du har väl kollat så att inte choken hänger sig?
pissig lösning på dessa förgasare.

Den stora frågan är vem som skruva på förgasaren när den plockades från donatorn.

Dela förknasaren och byt ut membramet så går den bra igen.

Jag får göra det med jämna mellanrum, tror det kostade 70:- sist.

*Ett hett tips är att först öppna förgasaren och kolla så det inte är rost och skit i den.
Jag öppnade min B&s 12hk igår och gissa om där var rost och annat skit som satt igen munstyckena. efter detta så gick den 10 gånger bättre än innan och nu behövs bara lite finjustering:va

B&S är ju bara för häftiga! min klippare är från 1988 & har sporadiskt fått en skvätt extra olja (tror det finns olja från 88 som skvalpar runt där inne) tagit ut värsta tovorna gräs från luftburken...den startar på 1:a rycket & spinner som en katt....otroligt. :Bugar

kolla så ingen kört soppa som dom har till motorsågen i den, då är det risk att 2-takts oljan klibbar igen luftfiltret och sen går den som om det vore full choke (om den går alls).

Ingen risk, jag har rengjort förgasaren efter att klipparen låg på sidan och fyllde hela förgasaren med olja :brinnerup
Luftfilter är för kärringar och fjollor så det använder jag inte.

Du måste ha fjädern, den är varvtalsstyrd den där.

Hur menar du nu :va

Skruven som sitter under (i botten på flottörhuset) är vad du skall bry dig om.
Skruvas ut för mer soppa och in för mindre.
Är luftfiltret igensatt, så måste det fixas först.
Provkör utan.

Skruven är konad i änden och ställer inloppet i "huvudmunstycket".
Varmkörd motor och prova tills den går bra.
Om det nu är samma motor som jag har på min "Clip".

PS: Du har väl kollat så att inte choken hänger sig?
pissig lösning på dessa förgasare.

Aha, så den övre justerskruven ska man skita i då eller? saken är den att jag pillade på den när den började gå dåligt och då gick den bättre men sen har den strulat på senare tid ändå.
Choken hänger sig inte, fungerar bra och allt är välsmort (olja överallt).

Den stora frågan är vem som skruva på förgasaren när den plockades från donatorn.

Hela motorn plockades dit, således inte bara förgasaren då de ej passar på de båda motorerna av någon konstig jävla anledning. Olika bultmönster och packning.

Dela förknasaren och byt ut membramet så går den bra igen.

Jag får göra det med jämna mellanrum, tror det kostade 70:- sist.

Ingen plastförgasare från en liten handjagare vettu :tungan

*Ett hett tips är att först öppna förgasaren och kolla så det inte är rost och skit i den.
Jag öppnade min B&s 12hk igår och gissa om där var rost och annat skit som satt igen munstyckena. efter detta så gick den 10 gånger bättre än innan och nu behövs bara lite finjustering:va

Nej, inget skit någonstans. Hade förknasaren liggandes i diesel ett dygn och därefter blåstes den ur ordentligt, har gått skitbra efter det fram tills problemen började...

B&S är ju bara för häftiga! min klippare är från 1988 & har sporadiskt fått en skvätt extra olja (tror det finns olja från 88 som skvalpar runt där inne) tagit ut värsta tovorna gräs från luftburken...den startar på 1:a rycket & spinner som en katt....otroligt. :Bugar

B&S är bra när de går men det är ju sällan, Honda eller Yanmar ska det vara på gräsklippare :fakta

Last edited:
Jag har ingen bra bild på min veteran, så att man ser om det är samma förgasare.
Men film kan jag bjuda på:
http://www.youtube.com/watch?v=AAmbvD7IaGs
Honda, yanmar och robinmotorer är oerhört mycket bättre än B&S.
Lättstartade, bränslesnåla och pålitliga.
Men dyra.

Dom där klippona måste vara byggda på lite överbliven plåt och en variator, fula som stryk med så jävla simpelt uppbyggda så motstycke saknas i gräsklipparkollektivet.

Ingen risk, jag har rengjort förgasaren efter att klipparen låg på sidan och fyllde hela förgasaren med olja :brinnerup

Aha, så den övre justerskruven ska man skita i då eller? saken är den att jag pillade på den när den började gå dåligt och då gick den bättre men sen har den strulat på senare tid ändå.

Hela motorn plockades dit, således inte bara förgasaren då de ej passar på de båda motorerna av någon konstig jävla anledning. Olika bultmönster och packning.

Nej, inget skit någonstans. Hade förknasaren liggandes i diesel ett dygn och därefter blåstes den ur ordentligt, har gått skitbra efter det fram tills problemen började...

B&S är bra när de går men det är ju sällan, Honda eller Yanmar ska det vara på gräsklippare :fakta

Har ingen skruvat på förgasaren skall du inte heller behöva göra det. Gräsklippare är varvtalsstyrda via en rotor inuti blocket, det du gör med gasen är att spänna upp en liten simpel fjäder.

Sätt dit ett luftfilter och olja in det så kan det hjälpa rätt bra mot konstiga "förgasarfel".

B&S är rätt bra trots alla brister, eller ja dom var rätt bra förr.

Last edited:

Plastförgasare:va Jaja du kommer att tacka mig senare:tummenupp

Dom där klippona måste vara byggda på lite överbliven plåt och en variator, fula som stryk med så jävla simpelt uppbyggda så motstycke saknas i gräsklipparkollektivet.

Har ingen skruvat på förgasaren skall du inte heller behöva göra det. Gräsklippare är varvtalsstyrda via en rotor inuti blocket, det du gör med gasen är att spänna upp en liten simpel fjäder.

Sätt dit ett luftfilter och olja in det så kan det hjälpa rätt bra mot konstiga "förgasarfel".

B&S är rätt bra trots alla brister, eller ja dom var rätt bra förr.

Det är ingen Klippo egentligen.
Min är en "Clip" från Åkerbo maskin.
Köptes upp av Klippo senare.
Fortfarande en av de absolut bästa gräsklipparkonstruktionerna.

Fjädern på gasreglaget sitter där för att dämpa rörelsen så att variatorn inte reagerar för fort.
Utan fjäder får man variatorpendling.

Som han inte har:va

Med en som vanligt dåres envishet står jag fast med min tes:)

Att han skall byta membranet, som han inte heller har?

Last edited:
Som han inte har:va

Med en som vanligt dåres envishet står jag fast med min tes:)

Jag vet vilket fel du syftar på men det kan omöjligt uppkomma på denna klippare då jag inte har en sådan liten förgasare där dessa membran finns.
Men tanken är god, det brukar kunna vara ett vanligt problem men de följer bara med upp till 6hk-motorer om jag inte minns fel.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT