Justera bakfjädring TZR 125

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Hejsa på er ;) Den gamla ägaren vägde 80kg, och jag väger bara drygt 60 så kan tänka mig att det är lite knasigt inställt. Har inte funderat på det tidigare, men är den justerbar? Någon som väger runt 60kg och kan säga hur det funkar bäst för dig i såfall? Tack på förhand :tummenupp
 
Ja den går att justera en del med en haknyckel eller vad det nu heter exakt. Hur det är bäst att ha den har jag ingen aning om.
 
cRoC skrev:
Hejsa på er ;) Den gamla ägaren vägde 80kg, och jag väger bara drygt 60 så kan tänka mig att det är lite knasigt inställt. Har inte funderat på det tidigare, men är den justerbar? Någon som väger runt 60kg och kan säga hur det funkar bäst för dig i såfall? Tack på förhand :tummenupp


det är ju bra med hårdfjädrning ! :) iaf här uppe, så dåliga vägar =)
 
cRoC skrev:
62
:tungan

Okey jag har ingen lust att exprimentera, men antar att det är de som gäller ;)
Det finns sex olika lägen på dämparen.

Åt höger = hårdare

Åt vänster = tvärt emot.


Detta står i Haynesboken. Var det inte en sådan du hade?
 
Hehe jo :D Ska ut och se vilket läge min står på sen.. Var främst intresserad av vilket läge ni använder och vad ni väger.
 
cRoC skrev:
Hejsa på er ;) Den gamla ägaren vägde 80kg, och jag väger bara drygt 60 så kan tänka mig att det är lite knasigt inställt. Har inte funderat på det tidigare, men är den justerbar? Någon som väger runt 60kg och kan säga hur det funkar bäst för dig i såfall? Tack på förhand :tummenupp
jag har ställt min på det hårdaste, fungerar finfint.. pröva och känn dig för.. är det för mjukt, spänn.. för löst, släpp efter...
 
Har inte så mycket koll när det gäller fjädring, hur påverkas kurvtagningen av fjädringsstyvheten?
 
Förspänningen ändrar inte hårdheten ett dugg. Eftersom fjädern ska bära upp exakt samma vikt är den precis lika lång som alltid, när man sitter på hojen.
Däremot ändras hänget/sag och alltså hur stor del av fjädringsvägen som finns att använda till bulor resp gropar.
Std rek. är att fjädringen ska sjunka 25-30 % av totala fjädringsvägen med förare jämfört med helt olastad, alltså med hjulet i luften.
/u
 
ulf_lundin skrev:
Förspänningen ändrar inte hårdheten ett dugg. Eftersom fjädern ska bära upp exakt samma vikt är den precis lika lång som alltid, när man sitter på hojen.
Däremot ändras hänget/sag och alltså hur stor del av fjädringsvägen som finns att använda till bulor resp gropar.
Std rek. är att fjädringen ska sjunka 25-30 % av totala fjädringsvägen med förare jämfört med helt olastad, alltså med hjulet i luften.
/u
ehh. är jag helt ute och cyklar eller?.. är det inte så att ju mer man "spänner" desto kortare blir "fjädringsvägen" och fjädringen blir hårdare.. eller?.. aja skit samma, du har säkert rätt uffe..
 
:huvet Hehe min är ställd på mjukaste :yoparty Svettar ihop totatlt i arslet när jag sitter på den... men jag måste ta bort tanken för att komma åt dämparen
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top