Juristhjälp efter trafikskada?

selin

Gemenskapshatare
Gick med
31 Mar 2005
Hoj
Såld
Hej på er!

Hur många här har tagit hjälp av en trafikskadejurist för att förhandla med ert försäkringsbolag om ersättningen efter en trafikolycka?

Det är ju kostnadsfritt och det känns ju som om en jurist kan komma lite längre än en själv om det skulle bli en tvist med bolaget.

Synpunkter, råd?

Är det kostnadsfritt så finns det väl ingen anledning till att inte ha en??

Kolla med Socrates här på forumet, han har precis tagit kontakt med en jurist för att förhandla med försäkringsbolaget.

Jag var så nöjd med trafikjuristen.se i mitt 'andra' mål så jag har skickat honom på mitt försäkringsbolag nu.

selin skrev:
2058025 Hej på er!

Hur många här har tagit hjälp av en trafikskadejurist för att förhandla med ert försäkringsbolag om ersättningen efter en trafikolycka?

Det är ju kostnadsfritt och det känns ju som om en jurist kan komma lite längre än en själv om det skulle bli en tvist med bolaget.

Synpunkter, råd?

Jag har använt mig av en advokat i mitt mål sedan i somras -05 (Olyckan skedde 0407). Kan rekommendera alla som råkar ut för en olycka och samtidigt får problem med bolaget att kontakta advokat/jurist. Rent Krasst är jag emot att använda sig av rättshjälp då jag tror att det kommer tillbaka i form av högre premier och liknande. I mitt fall så har jag bara fått summor som i det närmaste kan likna spottloskor i ansiktet. Orkade då inte längre bråka med bolaget, meddelade då dem mina åsikter och tyckte dom kunde erbjuda bättre ersättning. Men icke sa Nicke!! Tog då hjälp av advokat. Efteråt så har jag förstått att om nu försäkringsbolaget hade gått på min linje hade dom dels antagligen fått betala mindre ersättning, och sluppit mina advokatkostnader. Så för att summera detta; jag är för advokat hjälp när bolagen krånglar. Men för att klämma ut två extra lusenlappar, till advokat kostnader för 20 000 tals kronor, nja det känns i min värld lite snett..

Vill också tillägga att bolagen måste i dag godkänna rättshjälp, och dom har blivit noggranna.. //Mvh S

Edit: Hör av dig om du vill ha hjälp..

sege skrev:
2058054 Jag var så nöjd med trafikjuristen.se i mitt 'andra' mål så jag har skickat honom på mitt försäkringsbolag nu.
Kollade sidan, men hittade inget att dom tar på sig sånt här. Vet att han är duktig dock..

skog skrev:
2058077 Jag har använt mig av en advokat i mitt mål sedan i somras -05 (Olyckan skedde 0407). Kan rekommendera alla som råkar ut för en olycka och samtidigt får problem med bolaget att kontakta advokat/jurist. Rent Krasst är jag emot att använda sig av rättshjälp då jag tror att det kommer tillbaka i form av högre premier och liknande. I mitt fall så har jag bara fått summor som i det närmaste kan likna spottloskor i ansiktet. Orkade då inte längre bråka med bolaget, meddelade då dem mina åsikter och tyckte dom kunde erbjuda bättre ersättning. Men icke sa Nicke!! Tog då hjälp av advokat. Efteråt så har jag förstått att om nu försäkringsbolaget hade gått på min linje hade dom dels antagligen fått betala mindre ersättning, och sluppit mina advokatkostnader. Så för att summera detta; jag är för advokat hjälp när bolagen krånglar. Men för att klämma ut två extra lusenlappar, till advokat kostnader för 20 000 tals kronor, nja det känns i min värld lite snett..

Vill också tillägga att bolagen måste i dag godkänna rättshjälp, och dom har blivit noggranna.. //Mvh S

Edit: Hör av dig om du vill ha hjälp..

Tack för det, IF är det aktuella bolaget, vill bara säga att det inte uppstått nån tvist än. Men chansen att det blir så är nog överhängande. Pratade med min nya handläggare förra veckan och hon utryckte sig såhär:

-"Du har väl kanske fått nåt litet ärr du ska få ersättning för"

Då ringde mina varningsklockor till lite, visst, många har det värre, men jag har iaf fått 10-tal ärr lite överallt, nedsatt känsel, kortare ben, dock inget synligt men en stor benklump vid benbrottet + lite annat otrevligt.

selin skrev:
2058025 Hej på er!

Synpunkter, råd?

Vad har du för skada? ärr eller invalido :hihi
Smällade modell stort får några år sedan :huvet Kollade först med bolaget om ersättning men dom gav bara kalla handen ...Skickade sedan in några foton tagna av ett "proffs" på skador samt ett brev där jag skrev om mina problem...
Efter några dagar kom det ett brev där det stog att jag har 65000:- på kontot!!

Det var bara några ärr på handen samt magen och trynet :fyllisar :fyllisar
Kändes helt ok !

Jag arbetar som advokat och till stor del som ombud mot försäkringsbolag i personskadeärenden. De flesta bolagen är välvilligt inställda till att den skadade tar hjälp av en advokat/jurist som är kunnig på området. Kostnaden tas ut från trafikförsäkringen helt utan självrisk för den skadade. Vi i kollektivet betalar alltså gemensamt.
Vinsten för bolaget är att man får in adekvata krav, att handläggningen fokuseras på det som är väsentligt ur ersättningssynpunkt och att utredningen bedrivs framåt. Vinsten för den skadade är att han får rätt ersättning för sin skada, att skadan belyses ur aspekter som man inte själv har kunskap om.
Om man bör anlita advokat eller ej beror på omständigheterna i det enskilda fallet, men också på om man orkar/kan driva sina krav. En skada som ger nån månads sjukskrivning och sedan läker ut utan direkta kvarstående besvär tarvar ofta ingen hjälp. Däremot vid kvarstående besvär och/eller omfattande och svårutredda inkomstförluster finns stor anledning att anlita någon. Det är då vettigt att välja ombud med omsorg. Ta reda på om ombudet har erfarenhet av personskadeområdet eller ej. Det är också en fördel att ha hyggligt nära till sitt ombud, då det förekommer anledning till personliga sammanträffanden under resans gång.

Peno skrev:
2058590 Jag arbetar som advokat och till stor del som ombud mot försäkringsbolag i personskadeärenden. De flesta bolagen är välvilligt inställda till att den skadade tar hjälp av en advokat/jurist som är kunnig på området. Kostnaden tas ut från trafikförsäkringen helt utan självrisk för den skadade. Vi i kollektivet betalar alltså gemensamt.
Vinsten för bolaget är att man får in adekvata krav, att handläggningen fokuseras på det som är väsentligt ur ersättningssynpunkt och att utredningen bedrivs framåt. Vinsten för den skadade är att han får rätt ersättning för sin skada, att skadan belyses ur aspekter som man inte själv har kunskap om.
Om man bör anlita advokat eller ej beror på omständigheterna i det enskilda fallet, men också på om man orkar/kan driva sina krav. En skada som ger nån månads sjukskrivning och sedan läker ut utan direkta kvarstående besvär tarvar ofta ingen hjälp. Däremot vid kvarstående besvär och/eller omfattande och svårutredda inkomstförluster finns stor anledning att anlita någon. Det är då vettigt att välja ombud med omsorg. Ta reda på om ombudet har erfarenhet av personskadeområdet eller ej. Det är också en fördel att ha hyggligt nära till sitt ombud, då det förekommer anledning till personliga sammanträffanden under resans gång.

Tack så mycket för ett utförligt svar. Som jag skrev tidigare så kommer jag ju inte att invalidíseras mer än någon procent säkert, men det är så svårt att avgöra vad man är berättigad till. Jag vill ju ha så mycket ersättning som jag bara kan få, svårt att veta hur man ska sköta sina kort.

Mvh

selin skrev:
2059119 Tack så mycket för ett utförligt svar. Som jag skrev tidigare så kommer jag ju inte att invalidíseras mer än någon procent säkert, men det är så svårt att avgöra vad man är berättigad till. Jag vill ju ha så mycket ersättning som jag bara kan få, svårt att veta hur man ska sköta sina kort.

Mvh
Just på grund av den osäkerhet du beskriver om rätten till ersättning finns all anledning att söka hjälp. Du behöver kanske inte ha hjälp med regleringen under hela ärendet, om allt flyter på med uppenbara ersättningar för kostnader, eventuell inkomstförlust och så vidare. Det kan i så fall räcka att du anlitar någon mot slutet av skaderegleringen för att få hjälp att bedöma åsatt invaliditetsgrad och erbjuden ersättning.

Värt att notera är att det finns skillnader i ersättningssystemet beroende på om en skada har inträffat före eller efter år 2002. Enkelt förklarat bestäms ersättningen på skador som inträffat efter 2002 till mycket stor del utifrån åsatt invaliditetsgrad. Det är därför viktigt att den bedömningen är korrekt och vilar på ett fullständigt underlag om skadans omfattning. Ett par procent hit eller dit gör stor skillnad i slutändan.
För skador som har inträffat före 2002 är inte invaliditetsgraden så avgörande.

Jag har fått mycket god hjälp av mitt bolag(if)vid en olycka hösten 04.
Jag trodde inte att man skulle få så mycket hjälp från trafikförsäkringen.
Nu har jag fått den klassad som invaliditet 3%

Kompisen vart påkörd av en gubbe för några år sedan. Han bråkade i två år mot FB utan resultat. När han kontaktade en advokat dröjde det en vecka innan det kom papper på att 50.000kr var på väg till hans konto. Nu några år senare är det mer pengar på ingång som han har rätt till, med FB hållit inne med.

Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan