Juristfråga, felaktig prisupgift från företag.

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Hej önskar ett svar från kunning inom juridik, lag och rätt.

Frugan berättade dag att de hade ringt från ett spa uppe i dalarna där vi bokat en weekendvistelse med ett par bekanta,i bokningsbekräftelsen stod vad som ingick i priset, bla spabehandlingar. Vi betalade in hela totalsumman på gång 8800 kr

Den som ringde från företaget med spa idag, sa att något blivit fel i deras datasystem så vi hade fått fel pris, och han påstod att inte spabehandligarna var medräknade, och att vi skulle behöva betala in ytterliggare ca 3000-4000 kr till.

Som tur var sa aldrig frugan att det är ok, han skulle skicka en ny bokningsbekräftelse på detta.

Så här får man väl ändå inte göra? Ioch med vi har den skriftliga bokningsbekräftelsen och summan från den är till fullo betald och vad som ingick..Om de haft fel i deras dator skall inte jag som konsument drabbas av..(vi hade inte sett något pris innan på någon hemsida)

På första bokning står det "helg dubbelrum" på andra bokningen står det "Sköna helg dubbelrum" och sen tillägget "helg/behandlingar"

Någon Rookie har gjort fel hos dem, skall man väl som privatperson drabbas av:3freak:va

Du har fått en bokningsbekräftelse, betalat, varit på spa och fått de behandlingar du trodde ingick i priset, ingen har opponerat sig innan. Du ska inte behöva betala en spänn till eftersom det är motparten som gjort bort sig.

Du har fått en bokningsbekräftelse, betalat, varit på spa och fått de behandlingar du trodde ingick i priset, ingen har opponerat sig innan. Du ska inte behöva betala en spänn till eftersom det är motparten som gjort bort sig.

Be dom ta sig i :arsele

Scammers hittar alltid nya marknader , det kan gå med vinst och köpa en sån anläggning och köra den grejen....

Så be dom :hihi - och återkomma....:rofl

Jag hade ringt Konsumentvägledaren i din kommun. Jag har kontakt med en förtillfället kring en reklamation jag försöker få igenom och hon verkar väldigt duktig. Bara några rader från henne har fått motparten att delvis ge med sig.

Har du redan varit där och använt behandlingarna hade jag bestridit fakturan.

Vi har inte varit iväg ännu, det är om ett par veckor. Men vi har betalt in för hela kalaset, som de kom på efter någon vecka att det är dyrare...med tillägg i specifikationenen, men kollar man i beskrivningen nedanför så skall det ingå i "helg" paketet...

Dessutom står det att avbokning ej är möjligt mindre än 21 dagar till ankomst, med deras villfararelse om pris och vad som ingår så blir vi "blåsta" på pengarna med andra ord. Det bästa är väl bara åka dit och säga att vi inte betalar för deras påhittde efterkosntruktion..Sen är det tråkigt om de haft fel i deras utskick till kunderna förstås. Men med "rätt" pris från början så hade det inte varit säkert att det varit ett alternativ alls för oss då.

Last edited:
Jag hade ringt Konsumentvägledaren i din kommun. Jag har kontakt med en förtillfället kring en reklamation jag försöker få igenom och hon verkar väldigt duktig. Bara några rader från henne har fått motparten att delvis ge med sig.

Har du redan varit där och använt behandlingarna hade jag bestridit fakturan.[/QUO
Skall kontakta konsumentvägledaren i kommunen, men går inte förrän på fredag nu.

Aha fattade lite fel. I vilket fall som helst så lär det väl kännas lite unket att åka dit om de strular?

Vi har inte varit iväg ännu, det är om ett par veckor. Men vi har betalt in för hela kalaset, som de kom på efter någon vecka att det är dyrare...med tillägg i specifikationenen, men kollar man i beskrivningen nedanför så skall det ingå i "helg" paketet...

Dessutom står det att avbokning ej är möjligt mindre än 21 dagar till ankomst, med deras villfararelse om pris och vad som ingår så blir vi "blåsta" på pengarna med andra ord. Det bästa är väl bara åka dit och säga att vi inte betalar för deras påhittde efterkosntruktion..Sen är det tråkigt om de haft fel i deras utskick till kunderna förstås. Men med "rätt" pris från början så hade det inte varit säkert att det varit ett alternativ alls för oss då.

Din information som du har tillgänglig med krav på betalning/felbeställning och koppling till datumet då avbokning inte är möjlig tyder på bedrägeri och liknande verksamhet.

Dra skiten på Flashback och sprid ut om så är fallet :crash - om inte du gör det så gör nån annan det - var först ute:tummenupp

Din information som du har tillgänglig med krav på betalning/felbeställning och koppling till datumet då avbokning inte är möjlig tyder på bedrägeri och liknande verksamhet.

Dra skiten på Flashback och sprid ut om så är fallet :crash - om inte du gör det så gör nån annan det - var först ute:tummenupp

Fel av mig, det är en avbokningsavgift på 25% av förskottet man betalat in..vi betalade in till fullo på en gång.

Om de inte har lagt till någon ful klausul nånstans om att de får ändra priserna eller innehåll så tycker jag det låter som kontraktsbrott.

Inte för att jag minns mycket av JÖK:en, men här tror jag mig minnas att den första offerten är den som gäller. Varför ? Jo, eftersom priset du först fick inte är uppenbart felaktigt. 8800 är ju inte sjukt billigt. Hade du däremot fått ett pris på 88 spänn så hade du kunnat förväntas förstå att det var fel. Så stå på dig, vänligt men bestämt.

Man tycker ju att det borde vara som på ICA att om det står två priser är det de billigare som gäller? Har för mig att lagen är så när det gäller vanliga affärer iaf :-P

Håller med talarna ovan. Eftersom du betalt och fått bekräftelse och allt så ska de inte kunna göra sådär. Ring Konsumentvägledaren som de sa, de brukar vara jättetrevliga och kunniga och brukar lösa sånt här ganska fort.
Om inte annat måste de kunna ta bort avgiften på 25% och låta er få alla pengar tillbaka.

Hoppas de löser sig så ni får en bra spaweekend. Där eller någon annanstans=)

Man tycker ju att det borde vara som på ICA att om det står två priser är det de billigare som gäller? Har för mig att lagen är så när det gäller vanliga affärer iaf :-P
juridiskt sett är det den som går in i kassan, det är där avtalet görs.
högst eller lägst spelar ingen roll.

Tack för all input::tummenupp)

Allt har löst sig för oss idag. Ringde konsumentvägledaren istan, som säger som er här, att man kan inte göra så här. Efter samtal upp till dem, och då det blev rätt person att prata med denna gång, så sa hon att en hos dem har gjort ett fel(den första påstod ju att det var datasystemet som var fel...)och vår misstanke är att det var väl denne felande person som var SBK(skit bakom knappen) Han hade missat lagt till detta i priset..och ville rätta till sitt misstag den lättaste vägen ;)

Men men, allt är frid och fröjd och vi är så välkomna :)

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park