Jordkabel?

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Hoj
KTM 950 SM -06
Behövs den???

Jag har monterat bort den gamla fula diskbänkslampan (lysrör), och tänkt sätta upp ett par spotlights istället. Sladdstumpen som sticker ut ur väggen har tre kablar, (två st fas och en jord). Men spottarna har bara två st kablar, går det att koppla/skarva ihop ändå utan jordkabeln?

Koppla jordkabeln till höljet på spottarna. (Om de är av metall då förstås) Det är det den är till för.

2 st fas och en jord? du menar väl fas nolla och jord?

Antar att det är 12 eller 24 volts spottar med transformator och om det är det behöver du inte bry dig om jorden...

Ska du sätta 230v belysning vid diskbänken bör ha armaturer med jordanslutning!

Honken skrev:
2083557 2 st fas och en jord? du menar väl fas nolla och jord?
Är ingen expert, men det var en brun, en svart och en gul/grön-randig kabel.

Honken skrev:
2083557Antar att det är 12 eller 24 volts spottar med transformator och om det är det behöver du inte bry dig om jorden...

Ska du sätta 230v belysning vid diskbänken bör ha armaturer med jordanslutning!
Ok, dom spottarna jag tänkte använda är av plast (till en gammal Ikea-bokhylla egentligen). Kanske är bäst att köpa riktiga spotlights som har jordanslutning då. Vill inte riskera att bli stekt.

FUBAR skrev:
2084159 Är ingen expert, men det var en brun, en svart och en gul/grön-randig kabel.

Ok, dom spottarna jag tänkte använda är av plast (till en gammal Ikea-bokhylla egentligen). Kanske är bäst att köpa riktiga spotlights som har jordanslutning då. Vill inte riskera att bli stekt.

Plast leder inte ström, med största säkerhet ska inte armaturen jordas. Är grejorna hyffsat nya och saknar jordplint så ska de inte jordas.

OLJEKYLD GSXR skrev:
2084340 Plast leder inte ström, med största säkerhet ska inte armaturen jordas. Är grejorna hyffsat nya och saknar jordplint så ska de inte jordas.
Dom kanske är 5 år gamla, hittade dom precis i garderoben och tänkte få lite användning av dom. Tanken är alltså att klippa av sladdarna (till spotlightsen) och skarva på dom på den sladden som går från väggen. Är detta en bra idè?

Kolla in min bild.

Bifogat

• lampproblem.JPG
    lampproblem.JPG
    33.9 KB · Visningar: 526
FUBAR skrev:
2084699 Dom kanske är 5 år gamla, hittade dom precis i garderoben och tänkte få lite användning av dom. Tanken är alltså att klippa av sladdarna (till spotlightsen) och skarva på dom på den sladden som går från väggen. Är detta en bra idè?

Kolla in min bild.

Om spotsen är gjorda för 230V är det bara att koppla sådär.
Vissa spots är 12V men du kan kolla på lampan inne i lamphuset.

Eftersom dom sitter över en diskbänk så vore det bra om dom tål
lite vattenstänk.

lejfan skrev:
2090460 Om spotsen är gjorda för 230V är det bara att koppla sådär.
Vissa spots är 12V men du kan kolla på lampan inne i lamphuset.

Eftersom dom sitter över en diskbänk så vore det bra om dom tål
lite vattenstänk.
Det står 230v på transformatorn, antar att det e lugnt då?! Jag måste väl inte använda transformatorn också???

Det låter som att du skulle ta hjälp av någon kunnig kompis. Du kan inte bara koppla ihop trådarna som kommer ut ur väggen med spottarna och låta hela härligheten bara hänga i luften, du måste ha en kopplingsdosa. Du måste även använda trafon. El bör du ha respekt för, det är inte många sekunder som skiljer mellan att du lever och att du är död när du väl får ström i dig.

FUBAR skrev:
2090878 Det står 230v på transformatorn, antar att det e lugnt då?! Jag måste väl inte använda transformatorn också???
Nu skojar du allt! (?) Du ska nog ringa en elektriker. Du vet väl om att du blir skadeståndsskyldig om något går fel och det visar sig att du saknar behörighet att koppla in el ? Byta strömbrytare på en sladd och byta glödlampor får vem som helst göra, men fasta armaturer kräver behörighet (eller inspektion av behörig).

:fakta
TomK skrev:
2091470 Nu skojar du allt! (?) Du ska nog ringa en elektriker. Du vet väl om att du blir skadeståndsskyldig om något går fel och det visar sig att du saknar behörighet att koppla in el ? Byta strömbrytare på en sladd och byta glödlampor får vem som helst göra, men fasta armaturer kräver behörighet (eller inspektion av behörig).

:fakta mmm alla fasta instalationer vilket detta torde bli

Vet man inte vad man gör är det nog vettigt att ringa någon som kan det där..

Projektet är lagt på hyllan, det är nog säkrast det :hihi Tack för att ni räddade livet på mig :D

Vad jag har fått lära mig (är ej fackkunnig inom hemel) är att:
* Skyddsjord = gulgrön ledare (kan också vara röd vid äldre installationer)
* Nolla (återledare) = blå ledare (kan också vara svart eller vit vid äldre installationer)
* Fasledare = brun eller svartvit ledare (kan också vara svart eller vit vid äldre installationer)

Denna information har jag hittat i "Det Bästa: Familjens Reparations handbok", från 1977.

Fakta för de vetgiriga.

Edit: Sen om man inte vet vad ovanstående innebär, eller känner sig osäker överhuvudtaget, ska man absolut inte pilla på grejorna.

Last edited:
FUBAR skrev:
2092025 Projektet är lagt på hyllan, det är nog säkrast det :hihi Tack för att ni räddade livet på mig :D

Du ska inte lyssna så mycket på vad som sägs här på forumet, 99% är bara ren dynga. Koppla så som du hade tänkt dig, det enda som händer är att de lyser lite starkare än vad de skulle ha gjort med trafon inkopplad.
I thailand kan man använda kaffebryggaren så länge man står i närheten av en elstolpe, det är bara att vira sladden runt stolpen efter att först ha skalat den litegrann, sen har du färskbryggt kaffe inom nån minut :brynad

Trafon är nog på 230 på primärsidan och något annat (12..24..48V)på sekundärsidan.... Vad ska du annars med en transformator till?

Jorden kan du skita i men om du skall installera i kök med diskbänkar och annat dylikt är det nog bäst att ha med den.... och en jordfelsbrytare ...

Nyheter
Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Back