Jordade uttag?

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Är det måste att en lägenhet har jordade uttag?
Kan man kräva det av hyresvärden?

Jag försökte kräva det av min hyresvärd men de kollade upp det och sa samma sak, bara nybyggnation :( Nu däremot ska jag kräva att de installerar en centralantenn som fungerar för digitalt marknät, det är ju ändå på G.

Alicia skrev:
Okej, hur farligt är det med icke jordade uttag?
Lika farligt som med jordade uttag, dvs sitter du och pillar in en gaffel i vägguttaget så kvittar det om det är skyddsjordat eller inte.
Men jordfelsbrytare, är istället att rekomendera om man vill skydda sig mot att bli strömförande. Obsavera att det är inte ett 100% :igt skydd, men en bra bit på väg.

Last edited:
Får man dra om sånt själv? Allstå från ojordat till jordat?

Nej det får du inte.
Skall en elinstallatör till det.

Har haft tur med farsa som är elektriker som gjort det åt mig när jag flyttat.

Starfighter skrev:
Lika farligt som med jordade uttag, dvs sitter du och pillar in en gaffel i vägguttaget så kvittar det om det är skyddsjordat eller inte.
Men jordfelsbrytare, är istället att rekomendera om man vill skydda sig mot att bli strömförande. Obsavera att det är inte ett 100% :igt skydd, men en bra bit på väg.

Dom flesta apparater som du använder i lägenheten är ändå inte jordade så det spelar ingen roll, titta på kontakten som sitter på apparaten, om den är jordad så ska det sitta två extra "plåtbleck" på sidorna av kontakten.

Det finns jordat draget till lägenheten, men inte till hålen i väggen. Är det krav att en elektriker gör detta åt en? Det är ju bara att stänga av strömmen och dra om kablarna.

Annars... finns det någon elektriker man kan få hyra in här? :)

Även, så behöver badrumsmattan läggas om med ny. Nån som vet vad det kan gå på?

Swedie skrev:
Det finns jordat draget till lägenheten, men inte till hålen i väggen. Är det krav att en elektriker gör detta åt en? Det är ju bara att stänga av strömmen och dra om kablarna.

Annars... finns det någon elektriker man kan få hyra in här? :)

Även, så behöver badrumsmattan läggas om med ny. Nån som vet vad det kan gå på?

Är det draget till ända till uttagen eller bara till centralen? Är det draget ända fram till uttagen får du byta själv om: "du innehar nödvändig kännedom" Måste du dra ny kabel räknas det som installation.

Swedie skrev:

Men varför?

DJM skrev:
För att jag inte riktigt gillar tanken att blixt slår ner och bränner upp allt i sin väg?

6 uttag i lägenheten ... 3-portar. ufo-form. Måste skaffa adapter från ojordat till jordat. Den kostnadne är lika hög som att dra nytt.. nästan.

Har left utan jordat i många år (förutom i köket såklart). Har aldrig märkt någon praktisk nackdel

BMW R90s skrev:
Datorer ska vara anslutna till jordat uttag, fast det var kanske innan
plattskärmarna kom.

Ska och ska. Varför det? Har kört alla mina datorer i ojordade jack

Swedie skrev:
För att jag inte riktigt gillar tanken att blixt slår ner och bränner upp allt i sin väg?

6 uttag i lägenheten ... 3-portar. ufo-form. Måste skaffa adapter från ojordat till jordat. Den kostnadne är lika hög som att dra nytt.. nästan.

Har alltid varit ojordat där man har levt. Det har inte varit någon fara. Så viktigt är det inte.

Fundera på vad du använder uttagen till. Tv, stereo, dammsugare och liknande är isolerade och kan aldrig bli strömförande. Ska skyddsjorden vara till nån nytta måste du ju ha jordade apparater anslutna, alltså inte byta till en jordad stickpropp på alla ojordade lampor och liknande (som jag dagligen ser att folk gör) och köra som vanligt. Alla apparater i metall som inte är dubbelisolerade kan ju bli strömförande om de går sönder så visst är det en trygghet med jordade uttag. Vad som är viktigare är petsäkra uttag, så att inte någon kan peta in föremål och få ström i sig.
Du får inte dra om själv, jag hade gärna kommit om du inte bodde i ingenstans :tungan Många tycker att det är så "bara" att dra lite här och koppla lite där men oftast blir det inte vare sig snyggt eller säkert även om det oftast funkar. Jag lovar, slår blixten ner så gör det ingen större skillnad om det är jordat :hihi

OLJEKYLD GSXR, det vore en lägenhet i södertälje isåfall. Närmare? :)

Vad kan det gå på att byta ut 6 st eluttag till jordade?

Ljunghusen skrev:
Ska och ska. Varför det? Har kört alla mina datorer i ojordade jack
Rent funktionsmässigt rullar en dator på utan jordat uttag, men som OLJEKYLD GSXR sade så har en dator oftast ett metallchassie som vid ett jordfel kommer att bli strömförande = farligt. Om den är ansluten till jordat uttag bör istället säkringen lösa ut (allra bäst är dock om man har jordfelsbrytare).
Sen så skyddar jordningen komponenterna i datorn mot eventuella statiska urladdningar som leds bort via chassiet.

Vad det gäller skärmar så tror jag att det har att göra med TCO standarden, då specifikt punkten om magnetiska fält som inte funkar helt som det är tänkt. Men jag osäker på det.

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti